Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeer olie door TonM
Vandaag om 18:37:06
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 18:34:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
  

Auteur Topic: Polarisatie Peco hele Engelsman  (gelezen 2112 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Polarisatie Peco hele Engelsman
« Gepost op: 20 June 2009, 14:32:40 »
In mijn baan in opbouw staan 3 hele Engelsmannen gepland.

Ik heb deze inmiddels ook in huis.
Er zit een schema bij om de wisseltongen goed te polariseren, en wordt aangegevn dat de wissels ook geheel geisoleerd van de rest van de baan moeten zijn.

Zoals aangegeven is mijn baan nog in opbouw, en heb ik de stroom tijdelijk aangesloten, en word het geheel gevoed met één trafo.

Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Aspelix

  • Gast
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2009, 15:44:58 »
Hallo Jeroen,

Wat wil je testen? Dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal.

Mijn gedachtengang is, dat je niet nodeloos dubbel werk moet gaan doen.
Ik zou meteen polariseren, dan hoef je de zaak in de toekomst niet nogmaals te leggen en uit te proberen.

Ik hanteer het motto, dat werken niet erg is. Hard werken evenmin.
Maar ik heb een bloedhekel aan nodeloos hard werken. :o
Als hardwerken onvermijdelijk is, tja, pech.  :(
Maar als het voorkomen kán worden (y)

En eerst een ??? ??? uittesten, Engelsman uitnemen, polariseren, plaatsen en wéér uittesten noem ik nodeloos hard werken.  :'( :'(

Veel plezier er mee en suc6

Groet, Ruurd

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2009, 16:01:30 »
Jeroen,

Wanneer je deze Engelse wissels niet polariseert en direct aansluit zul je weinig kunnen testen want dan heb maak je bij het schakelen naar afbuigende stand gelijk sluiting. Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld maar het helpt al door de stugge metaaldraadjes die er standaard aanzitten te vervangen door een soepel draadje met een kleur. Als je dan steeds aanhoudt dat de linker railstaaf in de rijrichting bijv. zwart is en de rechter rood dan heb je maar 2 punten die moeten wisselen van kleur afhankelijk van de wisselstand. Die 2 heb ik wit bedraad en zijn de polarisatie punten. In test fase kan je deze nog los houden en tegen de juiste (kleur) railstaaf houden. Als je dan ook de hartstukken isoleert naar de doorgaande rails dan kan je volop testen.

succes Ferry

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2009, 20:21:49 »
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Het korte antwoord is JA.
Het lange antwoord je kunt niets achterwege laten, het moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:19:22 »
OK Bedankt.

Ik bedoel met testen voornamelijk de ligging, dat er dus bijv. geen knikken in de railsverbinding zitten.
Makkelijkste manier van testen is er met een loc over heen te rijden en kijken hoe het reageert.

Ik ga bouwen, en bij verdere vragen horen jullie het wel.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.