Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 10:37:52
HO wisselnietjes gezocht..... door Hasenwald
Vandaag om 10:26:21
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 10:07:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
Goede wensen voor 2026 door Erik01
Vandaag om 09:26:50
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 09:10:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Pfarrerwinkel bahn door bigboynl
Vandaag om 07:28:11
Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
  

Auteur Topic: Polarisatie Peco hele Engelsman  (gelezen 2110 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Polarisatie Peco hele Engelsman
« Gepost op: 20 June 2009, 14:32:40 »
In mijn baan in opbouw staan 3 hele Engelsmannen gepland.

Ik heb deze inmiddels ook in huis.
Er zit een schema bij om de wisseltongen goed te polariseren, en wordt aangegevn dat de wissels ook geheel geisoleerd van de rest van de baan moeten zijn.

Zoals aangegeven is mijn baan nog in opbouw, en heb ik de stroom tijdelijk aangesloten, en word het geheel gevoed met één trafo.

Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Aspelix

  • Gast
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2009, 15:44:58 »
Hallo Jeroen,

Wat wil je testen? Dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal.

Mijn gedachtengang is, dat je niet nodeloos dubbel werk moet gaan doen.
Ik zou meteen polariseren, dan hoef je de zaak in de toekomst niet nogmaals te leggen en uit te proberen.

Ik hanteer het motto, dat werken niet erg is. Hard werken evenmin.
Maar ik heb een bloedhekel aan nodeloos hard werken. :o
Als hardwerken onvermijdelijk is, tja, pech.  :(
Maar als het voorkomen kán worden (y)

En eerst een ??? ??? uittesten, Engelsman uitnemen, polariseren, plaatsen en wéér uittesten noem ik nodeloos hard werken.  :'( :'(

Veel plezier er mee en suc6

Groet, Ruurd

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2009, 16:01:30 »
Jeroen,

Wanneer je deze Engelse wissels niet polariseert en direct aansluit zul je weinig kunnen testen want dan heb maak je bij het schakelen naar afbuigende stand gelijk sluiting. Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld maar het helpt al door de stugge metaaldraadjes die er standaard aanzitten te vervangen door een soepel draadje met een kleur. Als je dan steeds aanhoudt dat de linker railstaaf in de rijrichting bijv. zwart is en de rechter rood dan heb je maar 2 punten die moeten wisselen van kleur afhankelijk van de wisselstand. Die 2 heb ik wit bedraad en zijn de polarisatie punten. In test fase kan je deze nog los houden en tegen de juiste (kleur) railstaaf houden. Als je dan ook de hartstukken isoleert naar de doorgaande rails dan kan je volop testen.

succes Ferry

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2009, 20:21:49 »
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Het korte antwoord is JA.
Het lange antwoord je kunt niets achterwege laten, het moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:19:22 »
OK Bedankt.

Ik bedoel met testen voornamelijk de ligging, dat er dus bijv. geen knikken in de railsverbinding zitten.
Makkelijkste manier van testen is er met een loc over heen te rijden en kijken hoe het reageert.

Ik ga bouwen, en bij verdere vragen horen jullie het wel.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.