Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hatsune Miku
Vandaag om 15:46:12
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Frits C
Vandaag om 15:04:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
  

Auteur Topic: VSM Bolkoppen project  (gelezen 17061 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2012, 07:21:36 »

Met een goede stam Blokkendozen en Bolkoppen voor de "normale" dienst op de eigen lijn en speciale ritten op de rest van ons net, kunnen volgens mij de Oostenrijkers en misschien een aantal (Oost)duitsers worden afgevoerd?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2012, 08:43:06 »
Stel dat ze weer dienstvaardig hersteld kunnen worden afhankelijk van vele factoren. Dan zullen de diensten zich voornamelijk voordoen op het landelijke spoornet en eventueel omringende landen afhankelijk van de toelating.

Op de VSM lijn zelf zal de inzet laag zijn. De rijtuigen hebben relatief weinig zitplaatsen in vergelijking tot een blokkendoos.
Plan K heeft er op 22,5 meter, 58 zitplaatsen en een blokkendoos op 19,8 meter, 88 zitplaatsen.

Inzet door derden zal zijn of door het NSM, SSN, ZLSM of stichting Klok, of wie een locomotief bezit welke als tractie kan dienen.

Dit alles is nog een utopie.

Okke

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #17 Gepost op: 10 January 2012, 09:45:28 »
Als ik dit zo lees, dan klijkt het erop dat de VSM zelf weinig gebruik gaat maken van de bolkoppen. Weegt restauratie dan wel op tegen de inkomsten van de verhuur van de rijtuigen? Is het voor de VSM niet interessant om zelf een 1200 over te nemen (als dit nog mogelijk is) en met de bolkoppen zelf hoofdlijnritten te gaan organiseren?

Of wordt dit helemaal een onbetaalbare aangelegenheid?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #18 Gepost op: 10 January 2012, 10:23:07 »
Komt toch die 1200-diesel uitvoering van Bob weer om de hoek zeilen... ;)

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2012, 10:26:05 »
Belangrijk is dat het een nationale rijtuigstam word aangezien er geen complete rijtuigseries meer behouden zijn. En dit nog de enige mogelijkheid is een stam te formeren van 1 type rijtuig. Het spoorwegmuseum heeft een aardige collectie rijtuigen, enkel is dit bij elkaar niet een representabel beeld van een reguliere rijtuigstam omdat de series zover uit elkaar liggen.

De VSM en SSN kunnen in dit geval stoomlocomotieven leveren en het NSM bijvoorbeeld hun 1200 of 1300 of wat zij verkiezen in te zetten.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2012, 11:03:43 »
Bij mijn weten, rijd de VSM ook zelf hoofdlijnritten.
Dus ook bij hen zelf kunnen ze gebruikt worden.

Bovendien komt 175 jaar eraan, dus misschien een mogelijkheid om nog iets te doen door de diverse verenigingen/stichtingen.

Groeten,

Christoph

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2012, 11:15:55 »
Bovendien komt 175 jaar eraan, dus misschien een mogelijkheid om nog iets te doen door de diverse verenigingen/stichtingen.

Da's over twee jaar. Ik acht de inzet van de bolkoppen van de VSM ihkv 175 jaar spoorwegen niet realistisch.

Eelco

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2012, 11:21:34 »
Belangrijk is dat het een nationale rijtuigstam word aangezien er geen complete rijtuigseries meer behouden zijn. En dit nog de enige mogelijkheid is een stam te formeren van 1 type rijtuig. Het spoorwegmuseum heeft een aardige collectie rijtuigen, enkel is dit bij elkaar niet een representabel beeld van een reguliere rijtuigstam omdat de series zover uit elkaar liggen.

Volgens mij kunnen zowel de VSM als de SGB ieder toch een aardig compleet stammetje Blokkendozen op de rails zetten.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #23 Gepost op: 10 January 2012, 11:25:43 »
Ik ben blij dat de VSM, zeker nadat bijvoorbeeld tijdens NS150 en de recente 1200-party is gebleken dat er geen complete historisch verantwoorde stam beschikbaar is nu het initiatief neemt. NS175 zal inderdaad te vroeg zijn om alle plannen van de VSM te halen, maar ik denk dat als een paar Nederlandse clubs samenwerken het toch mogelijk moet zijn bij die gelegenheid 2 korte historisch redelijk verantwoorde stammen op de baan te krijgen.... Plan D+Plan K in blauw/turkoois en Plan E+Plan W in blauw.

@SimonSt: maar geen van die Blokkendozen klopt qua tijdsbeeld bij inzet als getrokken rijtuig, bovendien ging dat in de getrokken tijd vrijwel altijd samen met andere typen rijtuig, die helaas ook niet meer voorhanden zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #24 Gepost op: 10 January 2012, 11:29:14 »
En als je blokkendozen als getrokken rijtuig in wil zetten, is blauw een voor de hand liggender kleur.
(Ik ben trouwens benieuwd of er nog eens op basis van een bestaande blokkendoos een ABec oid gerecontrueerd gaat worden... )

Eelco

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2012, 11:29:38 »
 
Volgens mij kunnen zowel de VSM als de SGB ieder toch een aardig compleet stammetje Blokkendozen op de rails zetten.


Blokkendozen zijn elektrisch tractie materieel, geen stalen doorgangsrijtuigen. Dus ook geen historische rijtuigstam in hun huidige staat. Wat dat betreft zijn de echte belangrijke vertegenwoordigers in deze, de jaap, het blokkendoos stel van het spoorwegmusem en de Bec 7507 van de SGB.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2012, 11:43:24 door Okke »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #26 Gepost op: 10 January 2012, 11:47:47 »
@Okke En de ex-motorpost Jules natuurlijk.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #27 Gepost op: 10 January 2012, 11:49:31 »
@Simon, de Oostenrijkse Spantenwagen wegdoen? Is dat serieus bedoeld?? Het is júist de charme van een toeristische spoorlijn dat je kan genieten van zo'n stoomloc vanaf een open balkon...
Behalve Limburg en Goes hebben alle museumlijnen daar heel bewust voor gekozen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #28 Gepost op: 10 January 2012, 11:55:19 »
@Okke En de ex-motorpost Jules natuurlijk.

Maar die is niet echt publiek toegankelijk en bovendien in niet al te beste staat...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2012, 11:58:47 »
Oké, jullie hebben gelijk. Blokkendozen zijn inderdaad vooral tussenrijtuigen geweest, maar de huidige exemplaren zijn momenteel wel het meest in de buurt komend van een Nederlands historische rijtuigstam.

En ja, Tim, die Oostenrijkertjes zijn leuk als toeristische attractie, maar ik geef de persoonlijke voorkeur voor Nederlandse historische treinen. En dat je daarvoor ook een Duitse stomerd moet vervangen door een mooie bruine 2200 of 2400...
Maar ook ik ben realistisch en besef dat je daarmee minder toeristen trekt. Het zal altijd een dilemma zijn voor de museumbedrijven: investeren in materieel waarmee je snel, eenvoudig en meer inkomsten krijgt of lange en kostbare restauratieklussen?

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526