Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:22:06
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
  

Auteur Topic: VSM Bolkoppen project  (gelezen 15705 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2012, 12:18:44 »
Gezien de huidige omstandigheden moet de keuze vooral op de inkomsten gericht zijn. De meeste clubs staan er niet zo geweldig voor hoor, al zul je dat als buitenstaander wellicht niet altijd meteen merken. Wat dat betreft is het Bolkoppen-project erg bijzonder, en zeker de moeite om met z'n allen te steunen. Alleen dan kan het slagen. Want ook de VSM heeft geen grote sommen geld op de bank staan voor dit soort projecten, integendeel!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #31 Gepost op: 10 januari 2012, 13:55:24 »
Citaat van: Okke
Blokkendozen zijn elektrisch tractie materieel, geen stalen doorgangsrijtuigen. Dus ook geen historische rijtuigstam in hun huidige staat. Wat dat betreft zijn de echte belangrijke vertegenwoordigers in deze, de jaap, het blokkendoos stel van het spoorwegmusem en de Bec 7507 van de SGB.

Blokkendozen reden vanaf 1956 tot einde jaren zestig, blauw geschilderd (ook een enkele groene) geregeld als versterkingsrijtuigen in getrokken treinen en ook in militeire treinen.
Maar wie is tegenwoordig bereid een complete stam groene Blokkendozen weer blauw te schilderen?
Hoewel één blauwe Blokkendoos een prima uitbrediing was geweest bij de andere rijtuigen van de 1200-excursietrein vorig jaar. Maar die hebben we niet helaas.

De 7507 is inderdaad historisch een getrokken D-treinrijtuig, maar heette toen wel Bd 7507 en niet Bec 7507.

Dirk


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2012, 16:18:21 »
De 7507 is inderdaad historisch een getrokken D-treinrijtuig, maar heette toen wel Bd 7507 en niet Bec 7507.

Dirk

De benaming van de oerblokkendoos is na de restauratie gewoon weer de Bd 7507.


Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2012, 16:38:36 »
Da's over twee jaar. Ik acht de inzet van de bolkoppen van de VSM ihkv 175 jaar spoorwegen niet realistisch.
Dat alle tien de rijtuigen opgeknapt zijn is niet realistisch, maar nog twee rijtuigen naast de twee al geschilderde exemplaren is wel bereikbaar lijkt me? Misschien dat het interieur niet compleet zal zijn, maar uiterlijk toch wel.

maar ik denk dat als een paar Nederlandse clubs samenwerken het toch mogelijk moet zijn bij die gelegenheid 2 korte historisch redelijk verantwoorde stammen op de baan te krijgen.... Plan D+Plan K in blauw/turkoois en Plan E+Plan W in blauw.
Nou ja, twee rijtuigen al een stam noemen gaat ook wel ver. ;)
De NSM plan D/K in het blauw en turkoois, aangevuld met de plan C en de VSM rijtuigen moet toch wel een aardig verantwoorde stam opleveren. Zelfs nu heb je dan al een trein van 5 rijtuigen waar een turkooise en blauwe loc voor kan.
Met de plan E kan een IJssellijn stam gemaakt worden, maar met drie rijtuigen is dat ook niet erg spannend.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2012, 17:11:16 »
De VSM rijtuigen waren dan wel geschilderd maar helaas nog lang niet inzetbaar...

Wat de stammen betreft : NSM heeft in elk geval een Plan D en een Plan K welke reeds toegelaten zijn; als daar een Plan D en een Plan K bij komen is dat een korte stam van 4 rijtuigen. NSM heeft een Plan E en een Plan W; bij ons in het Amersfoortse wordt oa hard gewerkt aan het dienstvaardig krijgen van enkele Plan E's (al durf ik niet te beloven dat dat voor NS175 af is ;D ). Dan heb je al weer een stam bijna compleet (er zijn helaas geen A's bewaard, dat moet je dan even niet meetellen), zoals destijds oa op Amsterdam-Enschede reed.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2012, 17:19:19 »
De rijtuigen van de VSM waren maar aan 1 kant geschilderd toch? Het was hoe dan ook puur cosmetisch. Een mooie blikvanger, maar niet meer dan dat. Nog lang niet inzetbaar dus. Hopelijk komt dat ooit nog wel.

Etienne

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2012, 19:22:07 »
In het kort, is ook al op diverse fora besproken.

-In de komende 5 jaar rijd er sowieso niks, in geen enkel opzicht haalbaar.

-Als er geen loods komt voor restauratie en stalling is er ook geen uitzicht op restauratie

-Als je 2 rijtuigen zou opknappen en de rest later zou willen zou het totale restauratie bedrag een veelvoud gaan kosten, alle rijtuigen tegelijk, elke keer dezelfde handelingen scheelt een berg geld.

-10 rijtuigen komen net aan de zitplaats capaciteit van 6 blokkendozen van de vsm. En om aan te geven met ritten op het landelijke spoorweg net puilen deze uit.

Heel leuk dat iedereen het allemaal wil en met zijn of haar deskundigheid komt. Dit is niet een rijvaardig object zoals een hondenkop even een tussen-revisie geven, wat al stiekem heel veel tijd kost. De bolkoppen hebben grotendeels 25 jaar afgesteld gestaan in weer en wind.

Alles wat met TnT 2011 gestaan heeft heb ik in 1 maand tijd puur uiterlijk enkelzijdig een oplap beurt gegeven om tijdens TnT 2011 een beeld te kunnen scheppen van wat de VSM in haar bezit heeft en wat er mogelijkerwijs mee gedaan kan worden. Veel mensen zijn langs geweest en hebben de moeite gedaan alles te vragen. Toen is ook door ons getracht uit te leggen hoeveel er gedaan dient te worden wil het allemaal weer inzetbaar zijn.

Ben je donateur van de VSM dan krijg je de koppelstangen met daarin de info omtrent dit project.

Okke

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2012, 19:33:40 »
Dank voor de verdere uitleg Okke; snap jullie redenering volledig, al maakt dat de aanloop wel nog veel uitdagender. Heel veel succes met het realiseren van dit plan.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2012, 22:03:58 »
Inderdaad bedankt voor de uitleg, dat maakt het een stuk duidelijker.

Wat de stammen betreft : NSM heeft in elk geval een Plan D en een Plan K welke reeds toegelaten zijn; als daar een Plan D en een Plan K bij komen is dat een korte stam van 4 rijtuigen. NSM heeft een Plan E en een Plan W; bij ons in het Amersfoortse wordt oa hard gewerkt aan het dienstvaardig krijgen van enkele Plan E's (al durf ik niet te beloven dat dat voor NS175 af is ;D ). Dan heb je al weer een stam bijna compleet (er zijn helaas geen A's bewaard, dat moet je dan even niet meetellen), zoals destijds oa op Amsterdam-Enschede reed.
Het postrijtuig van het NSM is toch ook rijvaardig of vergis ik me nu? Ook al is niet al het materieel rijvaardig, het is er gelukkig nog wel om ooit opgeknapt te worden. Dan maar bij NS200. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2012, 22:27:06 »
LOL dan kun je de Plan L postbak van de SHD misschien ook net bijschrijven ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2012, 22:52:35 »
Het postrijtuig van het NSM is toch ook rijvaardig of vergis ik me nu? Ook al is niet al het materieel rijvaardig, het is er gelukkig nog wel om ooit opgeknapt te worden. Dan maar bij NS200. ;D

Het postrijtuig lijkt me geen rijtuig dat geregeld in excursies ingezet gaat worden. Het is immers extra gewicht, extra kosten en je krijgt ervoor geen extra zitplaatsen terug. Het is leuk voor de fotograaf en de hobbyist maar daar houdt het denk ik mee op.

mvg,
Rick

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2012, 00:37:52 »
Maar kan daarintegen wel weer enorm handig zijn kwa ruimte beschikbaar voor bevoorrading en personeel...

Maar onze plan C is helaas niet rijvaardig maar behoort tot de statische collectie van het NSM.
Hoewel, ook weer niet helemaal statisch, hij schud al een tijdje aardig wat KM's bij elkaar ;)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:VSM Bolkoppen project
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2012, 06:54:52 »
als de vsm ooit zijn bolkoppen af krijgt, zou het natuurlijk wel leuk zijn, om em rijvaardig te maken.
gr

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #43 Gepost op: 26 april 2015, 16:54:33 »
Ik weet niet welk rijtuig(nummer) het is, maar deze stond vorige week (18-4-2015) op de draaischijf in Beekbergen:



Wie gaat er mee naar Parijs?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #44 Gepost op: 26 april 2015, 19:51:34 »
inderdaad, toen moest men dichtbij een van de 2200'en een spoor verder kunnen komen en is het rijtuig tijdelijk op de schijf geplaatst. het gaat om de AB7359 volgens mij.

groeten