Blokkendozen zijn elektrisch tractie materieel, geen stalen doorgangsrijtuigen. Dus ook geen historische rijtuigstam in hun huidige staat. Wat dat betreft zijn de echte belangrijke vertegenwoordigers in deze, de jaap, het blokkendoos stel van het spoorwegmusem en de Bec 7507 van de SGB.
De 7507 is inderdaad historisch een getrokken D-treinrijtuig, maar heette toen wel Bd 7507 en niet Bec 7507.Dirk
Da's over twee jaar. Ik acht de inzet van de bolkoppen van de VSM ihkv 175 jaar spoorwegen niet realistisch.
maar ik denk dat als een paar Nederlandse clubs samenwerken het toch mogelijk moet zijn bij die gelegenheid 2 korte historisch redelijk verantwoorde stammen op de baan te krijgen.... Plan D+Plan K in blauw/turkoois en Plan E+Plan W in blauw.
Wat de stammen betreft : NSM heeft in elk geval een Plan D en een Plan K welke reeds toegelaten zijn; als daar een Plan D en een Plan K bij komen is dat een korte stam van 4 rijtuigen. NSM heeft een Plan E en een Plan W; bij ons in het Amersfoortse wordt oa hard gewerkt aan het dienstvaardig krijgen van enkele Plan E's (al durf ik niet te beloven dat dat voor NS175 af is ). Dan heb je al weer een stam bijna compleet (er zijn helaas geen A's bewaard, dat moet je dan even niet meetellen), zoals destijds oa op Amsterdam-Enschede reed.
Het postrijtuig van het NSM is toch ook rijvaardig of vergis ik me nu? Ook al is niet al het materieel rijvaardig, het is er gelukkig nog wel om ooit opgeknapt te worden. Dan maar bij NS200.