Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:05:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door eichddraig
Vandaag om 20:04:29
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: VSM Bolkoppen project  (gelezen 16965 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #45 Gepost op: 26 April 2015, 20:11:31 »
Bijzonder dat alle ramen dan open staan, of lijkt dat maar zo?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #46 Gepost op: 26 April 2015, 21:08:36 »
Nee, dat weet een van de VSM'ers wellicht, wat er binnen werd gedaan.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #47 Gepost op: 26 April 2015, 21:29:02 »
dit rijtuig (behoorlijk gecompleteerd qua interieur) wordt door een (of meerdere, dat weet ik niet) VSM'er op sommige (bijzondere) rijdagen en regelmatig op zaterdag toegankelijk gemaakt voor bezoekers waaraan hij uitleg geeft over de rijtuigen en hun inzet e.d. (en als het mooi weer is, dan zet je natuurlijk de ramen lekker open ;D)

gr

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #48 Gepost op: 26 April 2015, 21:58:27 »
Hoe lijkt het eigenlijk verder met het 'project'? Is er al wat meer bekend over wanneer men start met een rijtuig of wacht men op...... ?

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #49 Gepost op: 26 April 2015, 22:25:40 »
Hallo

Recent is een blokkendoos rijtuig van de SGB overgenomen, de Aec 8508. Dit project heeft voorrang op de bolkoppen.

Reden: Dit is reeds bekend materieel binnen de VSM. Technisch (casco/draaistellen) in goede staat, in tegenstelling tot alle bolkoppen. Interieur technisch geheel leeg maar te herbouwen. In de aankomende koppelstang is er een artikel gewijd aan dit project.

Dit project is beter te behappen dan een bolkop in vrijwel elk opzicht. De VSM moet het vak van rijtuig restaurateur nog grotendeels leren. Tot nu toe is alles enkel gereviseerd en niet herbouwd op rijtuig restauratie gebied. Deze blokkendoos bied een mooie kans, vanwege de jarenlange technische ervaring, om dit te kunnen doen en te kijken waar de VSM als club tegen aanloopt bij een restauratie project als deze.

De K op de schijf is de AB7359, jaren terug aan begonnen als 1 grote legpuzzel maar is toch grotendeels stil komen te liggen vanwege de complexiteit en de tijd en mankracht die daarbij ontbreekt om dit te voltooien. Maar dat zegt niet dat dit in de toekomst niet zal veranderen.

Eerst de Aec8508 en daarna een bolkop of wie weet een stalen D of ach zat keus.

Okke

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #50 Gepost op: 30 April 2015, 11:36:46 »
Het project ligt dus de komende jaren nog stil?

Erikvd14

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #51 Gepost op: 07 May 2015, 21:36:24 »
Wel jammer dat het project nu alweer een paar jaar stil ligt. Ik ben bang dat pas rond 2030 de bolkoppenstam compleet is..

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #52 Gepost op: 07 May 2015, 22:47:16 »
Nouja stil, als je eerst de Aec 8508 onderhanden neemt dan kun je die kennis later weer goed gebruiken voor je bolkoppen...  ;)

Enja het is jammer, maar als je er geen mensen, ruimte en geld voor hebt op dit moment kun je weinig anders.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #53 Gepost op: 08 May 2015, 19:08:25 »
Het Blokkendoosproject ligt niet stil, het is eigenlijk nog niet eens gestart (of je moet de eerste plan K meerekenen). Alleen de voorbereiding is van start gegaan, overigens minstens net zo belangrijk! Het kan even duren maar dan heb je ook wat :) gaat de collega's van de VSM vast lukken om er te zijner tijd wat moois van te maken.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #54 Gepost op: 26 April 2018, 10:46:16 »
In het maart nummer van Op de Rails 2018 staat geschreven dat in het najaar van 2017 drie rijtuigen zouden zijn afgevoerd:
  • AB 7705
  • AB 7355
  • AB 7367

Wat betekend dit voor het project? Of staat het project voorlopig nog in de koelkast?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #55 Gepost op: 26 April 2018, 10:58:42 »
Dat zijn de bolkoppen die er het beroerdst aan toe waren. Zover ik begrepen heb worden nog bruikbare onderdelen bewaard voor de restauratie van de overige bolkoppen.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #56 Gepost op: 26 April 2018, 12:25:47 »
In het maart nummer van Op de Rails 2018 staat geschreven dat in het najaar van 2017 drie rijtuigen zouden zijn afgevoerd:
  • AB 7705
  • AB 7355
  • AB 7367

Wat betekend dit voor het project? Of staat het project voorlopig nog in de koelkast?
ik reageer even als ex-vsm'er, omdat ik zie dat er best interesse is. mijn info is wel een van een klein jaartje geleden inmiddels...
dat project zoals dat ooit is gepresenteerd is een utopie. Er zal op termijn ongetwijfeld wel wat gereviseerd gaan worden, daar heb ik absoluut vertrouwen in. Er kunnen in de toekomst nog wel wat interessante ontwikkelingen gaan plaatsvinden, maar zoals ik gewend ben van de vsm is dat allemaal maar vaag en kan dat nog alle kanten op.

Dat zijn de bolkoppen die er het beroerdst aan toe waren. Zover ik begrepen heb worden nog bruikbare onderdelen bewaard voor de restauratie van de overige bolkoppen.

paar draaistellen, een hele bult houtwerk dat hopelijk in de andere bolkoppen past. een lading coupédeuren, zonneschermen, ruiten, raamsystemen en dat soort dingen


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: VSM Bolkoppen project
« Reactie #57 Gepost op: 26 April 2018, 18:12:50 »
Het is natuurlijk altijd zo dat je insteekt op 200%, andere partijen daarvan voor 50% meekrijgt zodat je uiteindelijk op je gewenste 100% terecht komt. Reservedelen zijn ook zeer welkom natuurlijk.