Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 12:03:20
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door henk
Vandaag om 11:55:23
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:23:56
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
  

Auteur Topic: Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)  (gelezen 15386 keer)

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2009, 15:26:19 »
De klimspiraalschaduwstationniveauverbinding (past die op het bord?)

Zonder een screbblebordvergrotingsset niet  ;D

Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #16 Gepost op: 13 June 2009, 17:30:09 »
Per ongeluk hetzelfde plaatje vervangen, daardoor zit in mijn vorige post nu het nieuwe plaatje ook... Nou ja...

In elk geval twee schaduwstations ontworpen, een voor elke richting. Door de schaduwstations opnieuw en wat efficienter te ontwerpen kon ik er met gemak twee kwijt. Vloeiende bogen zijn onder de oppervlakte immers wat minder belangrijk...

Het kruisspoor tussen de spiralen is inmiddels ook ingetekend.

De ruimte in Zuid-Oost bestaat nog steeds...



Uitleg:
Lichtblauw: schaduwstation
Rood: Wassedam
Donkergroen: Beijdorp
Bruin: Werkplaats / rangeersporen
Geel: Paradevak !

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2009, 01:52:43 »
Even in twee niveaus denken...

en dan ziet het er goed uit (y)

Het opsplitsen van het schaduwstation en 2 éénrichting stations is een goede optie.

Wanneer begin je met bouwen? ;D

Groet, Ruurd

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2009, 11:57:22 »
Het laatste ontwerp ziet er goed uit.
Laat de bouw beginnen! :D
Succes.

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2009, 12:05:31 »
 (y) Gerard!!

Nog 1 opmerking. Van de rechter klimspiraal heb je nu de keuze om:
1. "te keren" via het onderste schaduwstation
2. "een rondje te rijden" via het bovenste schaduwstation.

Via de linker alleen maar de optie om te keren via het bovenste schaduwstation.
Een verbinding van de linker spiraal met het onderste schaduwstation geeft je hier ook beide mogelijkheden.
Misschien een beetje krap nu, maar een beetje schuiven met het onderste schaduwstation geeft waarschijnlijk genoeg ruimte.

In de ruimte van Zuid-Oost zou je als je wil rangeren iets industrie-achtigs kunnen maken.
Of...station Bijedorp wat meer naar het oosten plaatsen zodat de enkelsporige lijn er naartoe wat langer (lees realistischer) wordt.


Het zijn maar kreten....die jouw weer  op nieuwe ideeën kunnen brengen.....

ennu...als je gaat bouwen....FOTO'S!!!!!  ;D

Groet, Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2009, 12:22:36 »
Bedankt allemaal voor de tips. ik zal vanmiddag de plaatjes splitsen in een -250 niveau (beide schaduwstations bevinden zich daar, en een niveau 0 tot +15, daar bevindt zich het zichtbare gedeelte.

Over Jakop's suggestie moet ik nog even puzzlen, maar die zal ik als het kan ook meenemen.

Het bouwen zal (jammer genoeg) nog even op zich laten wachten. De ruimte is nu nog niet ge-isoleerd, dus eerst moet het dak nog van steenwol etc. worden voorzien.

Foto's komen er dan zeker!

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2009, 12:54:35 »
...
Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Groet,

Jakop

Lijkt me leuk... Maar ik ben bang dat dat wel een heleboel baanvakken gaat worden. Uitgeest is niet naast de deur. Volgens routenet is het 190,5 km van kern naar kern. Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn? LOL

Maar... een virtuele verbinding kan natuurlijk wel. Als je een eigen website hebt voor je baan, laat me die maar in een PM weten, dan link ik je vanaf die van mij.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2009, 14:50:06 »

TADAAAA... !!

Een voorlopig resultaat van het eerste ontwerp voor Wassedam - Beijdorp (vs. 4).

Het bovenste niveau


Enige uitleg

ROOD
In rood getekend vinden we station Wassedam, met vier dubbele sporen. Lange treinen hebben langs deze perrons  minsten 3 mtr tot hun beschikking. In de schaduwstations kan (niet op alle sporen, maar toch) met 2,5 mtr worden geparkeerd... De a en b sporen zijn apart vanuit alle richtingen bereikbaar.

BRUIN
Aan de Noordoost kant van Wassedam vinden we de werkplaats, een klein rangeerterrein waar op termijn misschien een loc loods en een dieseldepot komen te staan.

DONKERGROEN
In het donkergroen zien we het boemellijntje naar Beijdorp. Dit is een klein dorpsstationnetje met twee sporen en een omloopspoor. Wie weet komt hier ook een klein werkplaatsje...

GEEL
In geel aangegeven vinden we het paradevak. Nu nog enkelbaans. Wie weet een mogelijkheid voor toekomstige "paradebaanvakspoorverdubbeling". Het paradebaanvak stijgt en daalt een centimer of tien en kruist met een viaduct het lijntje Wassedam - Beijdorp.

Toekomst
Zoals gezegd eerder in dit draadje, in het Zuidoosten is nog een boel ruimte. Ik denk dat daar in de toekomst een haven of andere industriele bezigheden gaan ontstaan.


Het onderste niveau


Enige uitleg

Twee schaduwstations, een voor iedere zijde van Wassedam. Tussen de klimspiralen vinden we op schaduwstationniveau verbindingen. Helemaal links sluit de buitenspiraal van Klimspiraal West aan op schaduwstation Zuid, en van rechtsonder vinden we een overgangsbaanvak van de klimspiraalbinnenbocht naar schaduwstation Noord. Hiermee zijn de buitenste sporen van de schaduwstations ook doorgangssporen geworden.

Conclusie en vervolg
Ik ben tevreden over dit baanplan. Zoals gezegd zal de realisatie jammer genoeg nog wel even op zich laten wachten. Eerst moet de ruimte nog worden geisoleerd. Zodra dat is gebeurd worden er nog kozijnen en ramen vervangen, maar dat kan ook wel parallel aan de opbouw van het frame.


Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag. Ik ga sparen voor de benodigde rails, wissels, etc, etc.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:HO - ontwerp Wassedam - Beijdorp
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2009, 17:32:57 »
Goed bezig Gerard!! Misschien moeten we een IC verbinding openen tussen Wassedam en Waldijk  ;)

Ik bedoelde het eigenlijk dat ik wel op één van m'n IC's de koersborden Wassedam kan plaatsen.
Naar het zuiden Groterdam en naar het noorden Wassedam  ;D

Weet je wel hoeveel flexrails dat zijn?

Ja hoor, dat zijn er 211667 stuks (Märklin 2205) en dan hebben we het probleem van 3-rail ~ 2 -rail nog  ;D   Maar niet doen dus.....

Een eigen website heb ik niet, maar hier is de bouw van mijn baan te volgen.


Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2009, 15:21:16 »
Start van de bouw

Nogmaals bedankt voor het meedenken en dit draadje gaat verder als BOUWPROJECT.

Groet,

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2009, 10:32:33 »
In plaats van een gedeelte van de ruimte ben ik nu in de gelegenheid om de volledige ruimte (9 bij 6 meter) te gebruiken voor de modelbaan. Ex een kleine ruimte voor de ingang en een zolderluik). Ook wil ik om de baan heen kunnen lopen (al was het maar om de ramen open te kunnen zetten...).  Zie hieronder voor het nieuwe grondvlak:



Suggesties zijn welkom.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 July 2009, 16:48:09 »
Een nieuwe versie van mijn baanplan:

Omdat er nu meer ruimte is (het grijze grondvlak is 9 x 6 meter) heb ik gekozen voor een baanplan zonder schaduwstations.

Rechtboven vinden we Wassedam centraal, een kopstation.

Daaronder een werkplaats terrein (rechts) en een havengebied.

Linksboven een uitgebreid rangeerterrein met opstelsporen voor het materieel.

En onderin als laatste: Beijdorp, ook een kopstation.

Suggesties zijn weer welkom.






Groet,

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 July 2009, 17:09:47 »
Hoi Gerard,

Ruimte is top! Maar dit baanplan biedt eigenlijk alleen ruimte aan trek-duw combinaties.

En ik weet niet wat je precies wilt neerzetten, maar het station lijkt meer op een rangeerterrein ipv een station.

Er moet wel wat creatievers te ontwerpen zijn :) Je kunt bijvoorbeeld ook in een U bouwen als basis met wat pootjes extra voor een havendeel.

----------------------------
|
|         /-------
------/--------
|
|
----------------------------

Zoiets en dan op de lange poten een daling naar beneden of twee kopstations ( of 1 kopstation en 1 daling ? )

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 29 July 2009, 17:31:27 »
Remco,

Wat zou het doel zijn van een daling op de lange poten?

@Bart(PM):
- Heb je een suggestie voor het spannender maken voor het station (ik ben met je eens dat deze dat niet is)
- Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

De reden dat ik (nog) niet heb gekozen voor rondrijden is dat ik dan naar mijn idee te krappe bochten moet maken.

Wel: suggesties weer welkom.

Grz,

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Wassedam - Beijdorp - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 29 July 2009, 17:36:20 »
Je hoeft voor het grote deel geen daling te maken op de lange poten. Sterker als je het goed doet is op de lange poten vrijwel alles vlak. Als jij een kopstation maakt hoef je niet te dalen en na een doorgaand station kan een railspiraal komen naar het schaduwstation.

Dan kun je ruim 20 meter zichtbaar pendelen tussen kopstation en schaduwstation.

Wat is een "uithaalspoor" (onthou, ik ben een beginner...)

En misschien als beginner zou ik wat beperkter beginnen, om eens wat te oefenen en technieken leren beheersen ;)

Gr. Remco.