Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps  (gelezen 46939 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #45 Gepost op: 22 juni 2009, 23:01:44 »
Aan de slag met het zilverdraad. De andere kant van de kap met de 0,25mm grendels:



Op de foto zie je het verschil niet zo, maar in het echt zijn ze nu erg dun. Meteen aan de onderkant voor en achter 4 Philotrain sluitseinijzers ingelijmd en op de huif nog 10 hijsogen. Daar ben ik er inmiddels 1 van kwijt, die uit de huif viel, omdat die blijkbaar niet goed gelijmd zat. Dat wordt informeren bij Erwin, of hij er nog over heeft uit een mislukte ets.
De sluitseinijzers had ik nodig, omdat er 2 van Roco in de NS2530 zitten. De andere 2 zijn permanent verdwenen in het vloerkleed ::)

De hijsogen zijn echt heel klein. Misschien zie je ze op de foto boven en deze foto nog zitten. In elk geval onderaan de sluitseinijzers:



De voorste 4 hijsogen bij het rooster op de huif zitten een beetje aan de zijkant en de rest zit er bovenop. Roco heeft dat ook zo gedaan.

Voor de vergelijking nog even de andere kant met de 0,4mm messing grendels op de deuren:



Nog een paar handrails maken, 2 op de achterkant van de huif en 2 voor de roosters en de kap gaat in het sop en vervolgens de primer. Ik ga denk primer via mijn airbrush spuiten en niet uit de Alabastine of Motip spuitbus, want dan zit waarschijnlijk het rooster, de hijsogen en de handgrepen mooi dicht ipv open.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #46 Gepost op: 22 juni 2009, 23:03:45 »
P.S.,

De hardheid van het zilverdraad viel na de tips van Ronald en Floris (eerst stevig torderen in de bankschroef met een handboortje) wel mee, maar het blijft relatief buigzaam.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #47 Gepost op: 22 juni 2009, 23:16:06 »
klopt, tis bepaald geen verenstaal. Wil je heel dunne handgreepjes die heel sterk zijn neem dan n dunne gitaarsnaar ofzo...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2009, 04:58:29 »
Buigzaam blijft het, net wat Floris zegt. Maar goed, je pakt zo'n lok toch niet bij de handles, neem ik aan? Wie een mooie lok wil houwen moet er voorzichtig mee zijn.
Gr/H
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2009, 08:51:18 »
Een E snaar is nog niet zo'n slechte suggestie. Gevoelsmatig is die dikker dan ik zou willen, maar ik zal eens kijken op mijn oude Jazz gitaar, die metalen snaren heeft.

Tegelijkertijd pak ik een 2400 altijd vast bij het chassis, dus het zal inderdaad wel meevallen.

En af en toe heb je nog eens geluk. Gisteravond bij het opruimen, plakte toch nog ergens mijn vermiste hijsoog aan het tafelkleed. Dus nu is het dak weer compleet. :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2009, 22:28:48 »
Een E snaar is nog niet zo'n slechte suggestie. Gevoelsmatig is die dikker dan ik zou willen, maar ik zal eens kijken op mijn oude Jazz gitaar, die metalen snaren heeft.

Beter een verse snaar nemen want oude snaren breken sneller als je er een scherpe bocht in buigt.

Een gangbare dikte E-snaar is 0,09 inch en dat is ongeveer 0,23 mm. Perfect dus.  (y) Je hebt ze overigens ook van 0,08 inch als het nog iets fijner moet.

M.vr. gr. Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #51 Gepost op: 26 juni 2009, 11:17:17 »
Herman,

Die dikte is inderdaad perfect. Wie weet voor een volgende, want bij mij zitten er nu 40 grendels van zilverdraad in. Het lijkt me voor de stevigheid de beste optie, alleen zal het buigen lastig zijn, want dat doe je pas als ze door de huif steken. Haaks is dan misschien niet haalbaar en een goede gehard stalen kniptang een vereiste.

Bij de vervanging van mijn messing grendels door de zilverdraad versie, was ik ook weer 5 hijsogen kwijt. De pennen zijn behoorlijk dun en zo dun dat ze aan de grote kleine kant zijn voor de 0,4mm gaatjes die ik heb geboord. Daarom kun je deze hijsogen beter vastzetten met secondengel dan met gewone dunvloeibare cyanoacrylaat.

mvg,
Ivo

Stomme verschrijving aangepast
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2009, 15:46:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #52 Gepost op: 26 juni 2009, 15:08:53 »
Mits je een vaste hand hebt, en het materiaal ernaar, kan insmelten ook een optie zijn.

Mooi wordtie trouwens wel, al begin ik er zelf nog niet aan.

Gr/H
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2009, 13:29:10 »
Insmelten als principe vind ik wel een goed idee. Alleen zijn deze hijsogen zo klein, dat je zo nooit warm kunt houden anders dan aan een soldeerbout of zoiets. Dat wordt dan naast een vaste hand wel erg priegelig. Maar ja, sinds ik 'Edwin Lokwerkstatt DRG' op Rail 2009 railspijkers op schaal H0 in bielzen heb zien drukken, geloof ik wel dat alles kan.

Gisteravond het laatste detail op de huif aangebracht:



De handrail van Roco past weliswaar ook, maar ik wilde deze aan de klinknagelrand van het rooster van achteren vast solderen, omdat er ook nog miniscule bevestigingsflenzen in de set van Erwin zitten. Die zit op deze foto links al goed, maar rechts nog scheef. Je kunt ze eventueel ook weglaten, net als de driehoekige bevestigingsplaten van de ruitenwissers. Maar als ik eenmaal bezig ben moet het er allemaal op. De bevestigingsflenzen hebben keurig een ingeetst gaatje, waar 0,4mm draad doorheen gaat, maar de klinknagelstrips niet. Dus ik heb de roosters in de huif geklemd, het geheel op de freestafel en een gaatje exact op de gewenste plek geboord. Het alternatief is met de hand in een klein handboorhoudertje. Met een miniboormachine gaat het geheid mis.

Het geheel voor de passing van met name de dunne draadjes aan de binnenkant van de grendels, maar voor het spuiten op het chassis gepast:



Dit zat in een keer gewoon goed. Wel moet net als bij de Roco in de deurranden een gaatje worden geboord voor de handrails. Daar is op deze kap naast de deur ook geen plek voor.

Nog even het doorkijkje van de cabine:



Je ziet aan de bovenkant de print en in het midden verticaal 2 steuntjes van het chassis voor de print. Dus de keuze is om of het Roco kunststof deel ook in deze kap te gebruiken of de print ertussenuit te zagen en onderlangs door te verbinden en de verticale steuntjes af te zagen. De afdichtingsplaten zoals Peter eerder in dit draadje heeft laten zien kunnen alleen dan worden gemonteerd.

Nog een vraag, waar ik nog nooit een sluitend antwoord op het gezien: de middenstijl van het raam in de cabine heeft verschillende kleuren. Welke kleur moet dit nu eigenlijk zijn? Is dit een aluminium spijl van 2 schuiframen, of is het een zwartrubberen afdichting. Werps levert een compleet raam mee, dat ik apart zal spuiten. Dit is op een foto rechtsboven in de eerste post van dit draadje te zien.

Iemand een goed advies??

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2009, 13:51:44 »
Ik denk, dat je zelf het antwoord al geeft. Het lichte deel zal de raamspijl zijn, het donkere deel een rubber afdichtingstrip.

Groet, Ruurd

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #55 Gepost op: 28 juni 2009, 09:15:42 »
Bedankt Ruurd,

In aanvulling heb ik op de site van de feijenoordse meesters (kan de juiste pagina niet vinden) ook nog een perfecte foto gevonden. Het is inderdaad een stalen of aluminium frame, welke eigenlijk alleen bij de middenspijl of wel de plek waar de 2 schuiframen in het midden samenkomen zichtbaar is. En deze is dus metaalkleurig met een heel dun rubberen randje.

Antwoord is dus dat mijn ramen nu staalkleurige lak krijgen. Aluminium verf vind ik iets te licht.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2009, 21:23:19 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #56 Gepost op: 28 juni 2009, 15:09:04 »
Fijn dat je dat gevonden hebt, Ivo. (y)

Succes en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Groeten, Ruurd

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #57 Gepost op: 28 juni 2009, 20:58:47 »
Gisteren aan het spuiten van het model begonnen. Eerst een dunne grondlak, omdat de kap van Roco gewoon ingekleurd kunststof is en natuurlijk het etswerk van Erwin kaal metaal. Vanochtend dan maar meteen het Philotrain dieselbruin erop en rvs staal metaliser van Model Master op de raamsponningen.

Ik dacht dat het goed gelukt was maar:



Zit er weer zo'n !#@$% ;D draadje in de verder onberispelijke laklaag. Dat wordt weer schuren met korrel 1000 waterproof op een houtje geplakt. Het komt wel weer goed, maar het kost weer een paar dagen extra voordat het af is.
Wat wel goed is gegaan: de hijsogen zijn nog allemaal open en je kijkt ook nog door het rooster heen, dat na het spuiten nog iets meer diepte heeft gekregen. Wel heb ik het idee dat het rooster fijner zou moeten zijn. Niet fijnmaziger, maar de gaten iets groter. Op veel foto's van het prototype kijk je vrijwel recht door het rooster heen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #58 Gepost op: 28 juni 2009, 21:13:06 »
Ivo,

Ziet er weer geweldig uit.
Leuk om te lezen en te bekijken (y)

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #59 Gepost op: 28 juni 2009, 21:21:05 »
Dennis,

Graag gedaan.

Nu de link naar de goede foto van het raam gevonden:

site feijenoordsemeesters en dan een beetje naar beneden scrollen en je komt via interieurfoto's van de 2530 op een mooie gedetailleerde foto van het cabineraam.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*