Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps  (gelezen 47049 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #15 Gepost op: 08 juni 2009, 19:11:24 »
Overigens moeten de twee rechthoekjes van Etsplaat Foto 2 bovenin gesoldeerd worden. De uitstekende scharnieren die hier(onnodig) zijn afgeveild vallen precies in de gleufjes.
Ik zal proberen vanavond hier nog een foto van te maken.

peter
Dank je Peter, nu snap ik de bedoeling van de 2 plaatjes. Ik vraag me alleen af of de kap dan nog over de printplaat past, maar dat zal wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #16 Gepost op: 08 juni 2009, 20:47:18 »
@Fissy: als eerste metalen kit weet ik het niet zo. Er zitten wel een aantal moeilijke bouwstappen in.

Ok, zou eens de draad tot einde volgen, en dan gaan overleggen over de investering..

Zeker zou jouw duidelijk bouwverslag een grote hulp zijn  (y)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #17 Gepost op: 08 juni 2009, 23:03:35 »
Ivo het beloofde plaatje



Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2009, 00:09:27 »
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
Het is altijd aan een ieder om te bepalen of je het geld er voor over hebt. Ik vind de Roco zoals die uit de doos is al een heel mooi model. De cabine hoefde voor mij geen update. Ik vond met name de roosters in vergelijking met een Philotrain nogal vlak en de hijsogen op cabine en huif zijn bij Roco nokjes ipv hijsogen. Daar mag Erwin nog wel een hele partij los van etsen voor mij. Had ik ook graag willen hebben voor mijn plan U ;). En ik heb ze nog nodig op mijn 2530.

Overigens zijn de (door mij nog niet gemonteerde) ruitenwissers met dubbele opengewerkte arm wel snoepjes in vergelijking tot de kunststof versie van Roco.

@Peter,
Bedankt voor de foto. Ik had hem al begrepen na je opmerking over abusievelijk weggevijlde nokjes en nu is het helemaal duidelijk :). Maar volgens mij past de huif zo niet meer over het onderstel, maar zoals gezegd moet ik dat eerste eens goed bekijken. Ik verwacht dat in elk geval de print eruit moet.

@Fissy
Voor meer geld is een NS2000 als eerste metalen model meer aan te bevelen. Door de vele pasnokjes en andere hulpjes valt deze kit bijna in elkaar en hoef je niet tegelijkertijd te delen goed op elkaar vast te houden en te solderen. Voor deze Werps kit kom je handen tekort zonder toepassing van trucjes met tape of andere bouwhulpjes en moet je ook nog eens heel spaarzaam solderen. Maar ja, of een NS2000 past op Gouda weet ik niet en al helemaal niet in het tijdperk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #19 Gepost op: 09 juni 2009, 22:25:14 »
Na een dik uur extreem priegelwerk zitten nu ook de ruitenwissers en de deurklinken op de cabine. Ik ben maar één driehoekige bevestigingsplaat kwijtgeraakt.

Hier ligt er een:



Ik zal verklappen dat deze schuin rechtsonder de plek ligt, waar deze moet worden vastgezet. Ook een ruitenwisser kwijt, maar die vond ik later terug aan mijn broek.

Dit wordt het dan:




De truc is om de ruitenwisser aan een draadje van 0,3mm te rijgen, vervolgens steek je dat door het driehoekige plaatje en het gaatje midden onder het raam. Van de binnenkant soldeer erin laten lopen tot de ruitenwisser in de juiste positie vast zit. Draadje aan de binnenkant en de buitenkant vlak afknippen en klaar. Als dit is gelukt is de deurklink een fluitje van een cent. De rechthoekige plaat blijft tegen de rand liggen, je buigt een 0,4mm draadje haaks om en je steekt het door het plaatje en het gaatje in de cabine. Ook weer van binnen een beetje soldeer en het draadje aan de buitenkant op de gewenste klinklengte afknippen. De dubbele arm van de ruitenwissers ogen wel aardig. Om het nog beter te maken had de -onderste- arm dunner moeten zijn dan de bovenste, maar dat werd misschien te lastig en ik ga er niet aan vijlen ;D ;D.

Klinkt allemaal eenvoudig, maar het is $%^*moeilijk :D

Nu ontbreekt nog een klein vierkant plaatje op het dak waar later een pijpje op is gezet en 2 ogen boven een van de grote ramen.

Nog even een rooster maken, de hijsogen in de Roco kap en 4 Philotrain sluitseinijzers in de huif vooraan (die Roco sluitseinijzers zitten in mijn Kleinspoor 2530). De doorzichtige lampen zal ik nog bij Roco als onderdelen bestellen.

Dan kan het geheel in de soda, de primer en de lak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2009, 23:50:27 »
Inmiddels is het 2e rooster gemaakt. Nu moeten de gaten voor de roosters in de Roco kap worden gemaakt. Met een mes snijden kan, maar ik schiet dan makkelijk uit met een kras op de kap als gevolg. Een figuurzaag krijg je er ook niet goed doorheen, dus ik heb dit gat maar gefreesd en dan kun je gelijk een sponning frezen, zodat het rooster er met de klinknagelrand mooi invalt:



Eerst de kap geklemd op de kruistafel van een Proxxon freesmachine. Lastig is dat de kap hol is :D, dus daarvoor vul je de kap aan de binnenkant op, anders drukt de frees de kap naar beneden. Daarvoor heb ik Ikea hulpstukjes gebruikt voor het leggen van parket of laminaat, om die vrij van de muren te houden.

Dan eerst de sponning gefreesd:



De sponning frees je exact langs de buitenrand van de klinknagelrand in de Roco kap.

Daarna frees je een stukje naar binnen het rooster eruit, zodat je een mooie sponning overhoudt:



Dan is dit het effect. Je kunt het beste een zo dun mogelijke vingerfrees gebruiken, want dan hoef je in de hoeken minder te vijlen. Na deze aktie kan de kap van de kruistafel en vijl je mooie rechte hoeken en snij je ook nog rechte hoeken in de sponning.

Na nog een beetje vijlen passen de roosters:





En dan kun je er ook doorheen kijken:



Tenslotte was het daar allemaal om begonnen. Met het chassis erin, kijk je er niet meer doorheen :(.

Nu nog de handrail met de bevestigingsplaatjes in de roosters en de hijsogen en de Werps set is volledig gebruikt.

Om het geheel te laten zien, moet ik nog ergens een Roco NS2400 kopen, want ik blijk er wel 3 te hebben, maar daarvan zijn er 2 omgebouwd in een blauwe en de NS2530 en dan heb ik nog een geel-grijze met een derde pit.

Maar dit wordt een bruine kap in de (goede??) Philotrain dieselbruin kleur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2009, 08:42:19 »
Het is inderdaad wat beter gedetailleerd dan de Roco, maar om daar zo'n bedrag* aan uit te geven t.o.v. de prijs van de lok, is mij teveel.

*wat natuurlijk een normale prijs voor zo'n geëtste set is.
Ik vind het eigenlijk bar goedkoop.
Overigens begin ik er niet aan, ik vind de verschillen ook te klein, net als Henk. Een open rooster is inderdaad wel leuk, maar dan zou ook de juiste apparatuur erachter moeten ipv aandrijfdelen.
Ik hou de Roco maar zoalstie is.

Gr/H

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2009, 08:46:00 »
Ik zou het ook niet zo netjes krijgen hoor.
Het is vooral een genoegen het vakmanschap van Ivo te volgen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2009, 16:22:17 »
Tenslotte was het daar allemaal om begonnen. Met het chassis erin, kijk je er niet meer doorheen :(
;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2009, 00:59:25 »
Nog maar iets extras gedaan op de kap ;D. Hiervoor biedt de Werps set geen onderdelen. Alleen een stukje 0,4mm draad en een 0,4mm boortje.

Wat heb ik gedaan: alle grendels op de deuren gezet, dus 2 per deur en dat is 20 per kant. Gelukkig kun je ze als paar erop zetten, zoals destijds Philotrain in hun kit ook had gedaan. Alleen kun je het niet helemaal voorbuigen, want de kapdikte in kunststof is groter dan die van messing.

Dus eerst de meegegoten handgrepen wegvijlen en met een scraper welke verkocht wordt als instrument voor plastic modelbouw om panelen in te krassen:



Hier zijn 4 grendels aan de onderkant links al weg en de rest zit er nog op. Ik heb ook alle handgrepen van de deuren gehaald, want die beschadig je anders zeker met het vijlen.

Dan maak je uit messing draad U-tjes, die je nadat je bovenin elke voormalige handgreep een gaatje hebt geboord, van de binnenkant in deze gaatjes schuift. Voor de bovenste is het even zoeken, maar met een beetje geduld, lukt dat. Dan steken vervolgens de grendels recht naar voren. Je legt dan een dun plaatje (ik gebruikte een versleten mesje van een X-acto mes) aan de onderkant tegen de 2 grendels aan en je buigt het zo haaks mogelijk om naar beneden. Even met een tangetje richten en dan aan de onderkant recht afknippen. Eigenlijk had ik liever het dunne staaldraad gebruikt dat Kleinspoor in zijn kits stopt, maar daar maak ik al mijn kniptangen mee kapot.

Dan ziet het er zo uit:





Ze vallen zo wel erg op, maar als het straks gespoten is wordt dat veel minder.

Ter vergelijking de Philotrain grendels:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2009, 12:16:01 »
Die handles zijn in het eggie zo dun dat ze nauwelijks opvallen. Wel eens zilverdraad overwogen? Dat is dunner, met een onopvallend-aanwezig resultaat.

Gr/H

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2009, 12:41:34 »
Is een idee. Ik heb ze nog niet vastgelijmd, dus vervangen door dunnere is nog eenvoudig te doen. Waar vind ik dat zilverdraad in de juiste dikte? Bij zo'n hobby winkel als Pipoos? Bij verschillende modelbouwzaken vind ik nooit dunner dan 0,4mm als ze dat al hebben. En om nu GM&S een paar draadjes te laten opsturen vind ik ook weer een beetje overdreven.

Nu maar hopen dat dat een beetje haaks wil buigen. Ik merk daarin veel verschillende kwaliteit ook in messing draad. Soms breekt dat gewoon bij haaks omzetten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2009, 12:47:31 »
Ja, bij Pipoos, rollen zilverdraad in 0,7, 0,45 en 0,25mm en dun ;D ;D. In rollen van respectievelijk 11m, 22m, 100gr en 20m. Alles voor minder dan 10 euro.

Ik zal eens gaan kijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #28 Gepost op: 18 juni 2009, 12:54:43 »
dat spul gebruik ik ook al 10 jaar ofzo. Voor blanke metalen handgrepen kun je t ook mooi gebruiken, t zilver heeft een mooiere glans dan staaldraad, het is minder blauwig van tint. bovendien donkert het mooi op na een paar jaar.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #29 Gepost op: 18 juni 2009, 13:06:02 »
En makkelijk te buigen. Ook ideaal voor bovenleiding.