Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 14:49:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 13:57:56
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:00
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
  

Auteur Topic: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .  (gelezen 7455 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Gepost op: 04 June 2009, 20:22:40 »
Goedenavond,
  De KEMA heeft een prijs gewonnen bij een wedstrijd , uitgeschreven door Prorail om meer energie besparing te bereiken.
 Dit zou gaan m.b.v. een -slimme schakelaar-
 Blijkbaar doet deze schakelaar  (Is het een halfgeleiderschakelaar ??)  iets, dat de bestaande schakelaars bij NS/ Prorail niet doen, n.l. bovenleidingvoedingen aan - of afschakelen.
 Welk kopstuk , die thuies in deze zaken kan er iets over zeggen ? Klaas  Z. mss ?
 Ik heb hier zelf het boek van Ir Koster over  Bovenleiding en elektrische tractie, (De titel ben ik even kwijt ) dus er hoeft niet uitgelegd te worden, hoe het tot nu toe gaat.  8)
 Vr Gr, Peter Kleton .
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 21:05:12 »
Hoi Peter,

Die slimme oplossing betreft het parallel schakelen van de bovenleiding door middel van koppelschakelaars, waardoor er de helft minder weerstand is en daardoor minder verlies.
Dit had ik reeds gelezen op de website van de KEMA. (www.Kema.com of www.Kema.nl
welke van de twee dat weet ik zo gauw niet meer.)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26902
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 21:11:14 »
Er staat inderdaad zoiets op de KEMA site. Maar wat is daar zo nieuw aan? Op dubbelsporige trajecten staan de bovenleidingen van beide sporen al sinds menseheugenis parallel via de schakelstations.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 21:18:06 »
Hoi Klaas,

Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?

mvg,
Fred.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 21:20:09 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 21:18:48 »
 Klaas,
Het lijkt er bijna op. dat ze iets ''uitgevonden '' hebben ,dat al tientallen jaren bestaat, maar  van dat  bestaan Kema en Prorail niet weten. (Maar ik heb het in een boek staan )
 Het zal wel anders zijn, dan het lijkt.  ???

 @ Fred :
 Het wordt juist al lang op de vrije baan toegepast.
  Vr Gr Peter

 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 21:31:55 »
Hallo Peter,

Op deze site zie je een filmpje erover.

http://zoinvesteerik.nl/#home

Kiezen voor slim schakelen.

Mvg Ab
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 22:16:25 »
 Hoi Ab,
 Die website had ik al eens eeerder gezien. :D
 Maar wie legt mij uit, wat het verschil is, zoals het al tientallen jaren wordt gedaan en wat de uitvinding dan is.   >:(
 Groeten, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 22:50:11 »
Hoi Klaas,

Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?

mvg,
Fred.
Het gaat niet specifiek over stations, die worden erbij gehaald om de mate van energiebesparing aan te geven.

@KLaas, schijnbaar worden ze nu nog parallelerder geschakeld ;-) Ik denk dat er vaker bruggen tussen de beide parallel draden gemaakt. Het afschakelbaar maken zal met de beveiliging te maken hebben (ATB stromen?)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:23 »
 Nee Fred,
    Het heeft niet te maken met de ATB  beveiliging.Het staat er los van.
 Het nog meer parallellschakelen zou mss kunnen, maar of daar zoveel winst in zit ?
 En dan is het natuurlijk geen uitvinding.Alleen het wat verder doorvoeren van een bepaalde schakeling.
 Wordt vervolgd.
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 23:05:14 »
Tot nu toe werdt elk spoor apart gevoed vanuit het onderstation.
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Schakeld men nu de 350 mm2 van het naastliggende spoor parallel dan verminderd de totale weerstand en daarmee het nergieverlies.
Of het in de praktijk ook zo goed werkt is de vraag op het drukke nederlandse spoorweget, er rijdt altijd wel een trein.
Maar het idee is wel interessant.
Alleen de vraag hoe het bij een bovenleidingbreuk zit, wat zijn de consequenties voor de uitschakeltijd van de snelschakelaar?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26902
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2009, 00:17:15 »
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Dat is niet helemaal waar. Tussen de onderstations zitten ook nog schakelstations, en daar is alles parallel geschakeld (in de normale situatie).
De grote vraag blijft dus wat de "uitvinding" nou precies inhoudt. Het valt me bij dit soort dingen altijd op dat er hoog wordt opgegeven van de voordelen, maar dat er heel slecht wordt uitgelegd wat het technisch precies inhoudt. Terwijl dat toch niet moeilijk uit te leggen is volgens mij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2009, 16:06:24 »
Het is ook geen compleet verhaal
In de postieve kant van de voeding gaan we parallelschakelen om vermogensverlies te beperken
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26902
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2009, 16:21:02 »
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.
Wel interessant dat je dit noemt. Jaren geleden heb ik iemand van Prorail (of de voorloper van Prorail) eens voorgesteld om langs de spoorbaan een doorgaande aardleiding te leggen, en daaraan de middenaansluitingen van alle railspoelen te verbinden. Was eigenlijk in het kader van het verminderen van bliksemschade, maar ik realiseer me nu dat je dan tevens de retourwegen parallel zet. Ik heb nooit een reactie gekregen op mijn voorstel, maar ik denk dat het mogelijk is zonder de spoorstroomloop en de ATB in de weg te zitten..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2009, 16:52:05 »
 Klaas,
 Dat weet ik nog, dat ''iemand ''(Jij dus ) dat opmerkte.
 Ik zal eens in mijn boek van Koster kijken, of hij wat daarover zegt.
Inmiddels zal de Ohmse weerstand wel lager zijn dan hij zal melden ,omdat we nu UIC 56  (?) hebben i.p.v. NP46 en ook de rails is langgelast.
 
Dit even terzijde:  ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern.  :o Maar dat is verder een ander onderwerp.
 Gr Peter

** het boek heet ""Gelijkstroomtractie op hoofdspoorwegen " van Ir J.P.Koster.
 K . houdt aan 0,035 Ohm/Km  voor de bovenleiding en 0,011 Ohm /Km voor dubbelspoor.
 Zie pag 180 .

 
« Laatst bewerkt op: 05 June 2009, 17:09:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26902
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2009, 17:39:12 »
Dit even terzijde:  ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern. 
Even terzijde blijven: mijn idee was om alle bovenleidingmasten ook aan de doorgaande aarddraad te verbinden. Dan houd je blikseminslag zoveel mogelijk weg van de spoorstaven.
Nu zijn (naar mijn mening) de masten zeer gebrekkig geaard, via een overspanningsafleider naar de railstaaf. Ik noem dat geen aarding.
In België zie je dat alle bovenleidingmasten met een doorgaande aarddraad aan elkaar gekoppeld zijn. Dat is (alweer naar mijn mening) het betere werk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.