Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .  (gelezen 7225 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Gepost op: 04 June 2009, 20:22:40 »
Goedenavond,
  De KEMA heeft een prijs gewonnen bij een wedstrijd , uitgeschreven door Prorail om meer energie besparing te bereiken.
 Dit zou gaan m.b.v. een -slimme schakelaar-
 Blijkbaar doet deze schakelaar  (Is het een halfgeleiderschakelaar ??)  iets, dat de bestaande schakelaars bij NS/ Prorail niet doen, n.l. bovenleidingvoedingen aan - of afschakelen.
 Welk kopstuk , die thuies in deze zaken kan er iets over zeggen ? Klaas  Z. mss ?
 Ik heb hier zelf het boek van Ir Koster over  Bovenleiding en elektrische tractie, (De titel ben ik even kwijt ) dus er hoeft niet uitgelegd te worden, hoe het tot nu toe gaat.  8)
 Vr Gr, Peter Kleton .
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2009, 21:05:12 »
Hoi Peter,

Die slimme oplossing betreft het parallel schakelen van de bovenleiding door middel van koppelschakelaars, waardoor er de helft minder weerstand is en daardoor minder verlies.
Dit had ik reeds gelezen op de website van de KEMA. (www.Kema.com of www.Kema.nl
welke van de twee dat weet ik zo gauw niet meer.)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2009, 21:11:14 »
Er staat inderdaad zoiets op de KEMA site. Maar wat is daar zo nieuw aan? Op dubbelsporige trajecten staan de bovenleidingen van beide sporen al sinds menseheugenis parallel via de schakelstations.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2009, 21:18:06 »
Hoi Klaas,

Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?

mvg,
Fred.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2009, 21:20:09 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2009, 21:18:48 »
 Klaas,
Het lijkt er bijna op. dat ze iets ''uitgevonden '' hebben ,dat al tientallen jaren bestaat, maar  van dat  bestaan Kema en Prorail niet weten. (Maar ik heb het in een boek staan )
 Het zal wel anders zijn, dan het lijkt.  ???

 @ Fred :
 Het wordt juist al lang op de vrije baan toegepast.
  Vr Gr Peter

 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2009, 21:31:55 »
Hallo Peter,

Op deze site zie je een filmpje erover.

http://zoinvesteerik.nl/#home

Kiezen voor slim schakelen.

Mvg Ab
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2009, 22:16:25 »
 Hoi Ab,
 Die website had ik al eens eeerder gezien. :D
 Maar wie legt mij uit, wat het verschil is, zoals het al tientallen jaren wordt gedaan en wat de uitvinding dan is.   >:(
 Groeten, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2009, 22:50:11 »
Hoi Klaas,

Mischien zit het 'slimme' daarin dat ze het nu ook op de stations (willen) gaan toepassen?

mvg,
Fred.
Het gaat niet specifiek over stations, die worden erbij gehaald om de mate van energiebesparing aan te geven.

@KLaas, schijnbaar worden ze nu nog parallelerder geschakeld ;-) Ik denk dat er vaker bruggen tussen de beide parallel draden gemaakt. Het afschakelbaar maken zal met de beveiliging te maken hebben (ATB stromen?)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2009, 22:57:23 »
 Nee Fred,
    Het heeft niet te maken met de ATB  beveiliging.Het staat er los van.
 Het nog meer parallellschakelen zou mss kunnen, maar of daar zoveel winst in zit ?
 En dan is het natuurlijk geen uitvinding.Alleen het wat verder doorvoeren van een bepaalde schakeling.
 Wordt vervolgd.
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2009, 23:05:14 »
Tot nu toe werdt elk spoor apart gevoed vanuit het onderstation.
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Schakeld men nu de 350 mm2 van het naastliggende spoor parallel dan verminderd de totale weerstand en daarmee het nergieverlies.
Of het in de praktijk ook zo goed werkt is de vraag op het drukke nederlandse spoorweget, er rijdt altijd wel een trein.
Maar het idee is wel interessant.
Alleen de vraag hoe het bij een bovenleidingbreuk zit, wat zijn de consequenties voor de uitschakeltijd van de snelschakelaar?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2009, 00:17:15 »
Dat betekend dat de stroom door 350 mm2 naar de trein moet over een bepaalde lengte vanaf het onderstation met het daarmee gepaard gaande energieverlies.
Dat is niet helemaal waar. Tussen de onderstations zitten ook nog schakelstations, en daar is alles parallel geschakeld (in de normale situatie).
De grote vraag blijft dus wat de "uitvinding" nou precies inhoudt. Het valt me bij dit soort dingen altijd op dat er hoog wordt opgegeven van de voordelen, maar dat er heel slecht wordt uitgelegd wat het technisch precies inhoudt. Terwijl dat toch niet moeilijk uit te leggen is volgens mij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2009, 16:06:24 »
Het is ook geen compleet verhaal
In de postieve kant van de voeding gaan we parallelschakelen om vermogensverlies te beperken
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2009, 16:21:02 »
In de negatieve kant van de voeding doen we niks, kan ook bijna niet, de railspoelen moeten gehandhaaft blijven anders hebben we een probleem met ATB spoorstroomlopen.
Wel interessant dat je dit noemt. Jaren geleden heb ik iemand van Prorail (of de voorloper van Prorail) eens voorgesteld om langs de spoorbaan een doorgaande aardleiding te leggen, en daaraan de middenaansluitingen van alle railspoelen te verbinden. Was eigenlijk in het kader van het verminderen van bliksemschade, maar ik realiseer me nu dat je dan tevens de retourwegen parallel zet. Ik heb nooit een reactie gekregen op mijn voorstel, maar ik denk dat het mogelijk is zonder de spoorstroomloop en de ATB in de weg te zitten..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2009, 16:52:05 »
 Klaas,
 Dat weet ik nog, dat ''iemand ''(Jij dus ) dat opmerkte.
 Ik zal eens in mijn boek van Koster kijken, of hij wat daarover zegt.
Inmiddels zal de Ohmse weerstand wel lager zijn dan hij zal melden ,omdat we nu UIC 56  (?) hebben i.p.v. NP46 en ook de rails is langgelast.
 
Dit even terzijde:  ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern.  :o Maar dat is verder een ander onderwerp.
 Gr Peter

** het boek heet ""Gelijkstroomtractie op hoofdspoorwegen " van Ir J.P.Koster.
 K . houdt aan 0,035 Ohm/Km  voor de bovenleiding en 0,011 Ohm /Km voor dubbelspoor.
 Zie pag 180 .

 
« Laatst bewerkt op: 05 June 2009, 17:09:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Slimme schakelaar voor energiebesparing bij treinen .
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2009, 17:39:12 »
Dit even terzijde:  ik ben bang dat een bliksemstroomstoot niet gelijk verdeeld door de beide helften van de railtrafowikkeling loopt. Dus toch weer magnetisatie van de ijzerkern. 
Even terzijde blijven: mijn idee was om alle bovenleidingmasten ook aan de doorgaande aarddraad te verbinden. Dan houd je blikseminslag zoveel mogelijk weg van de spoorstaven.
Nu zijn (naar mijn mening) de masten zeer gebrekkig geaard, via een overspanningsafleider naar de railstaaf. Ik noem dat geen aarding.
In België zie je dat alle bovenleidingmasten met een doorgaande aarddraad aan elkaar gekoppeld zijn. Dat is (alweer naar mijn mening) het betere werk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.