Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren  (gelezen 45398 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #15 Gepost op: 24 September 2009, 22:06:09 »
Nou, er zijn weer wat vorderingen.

Het verlagen gaf eerst nog wat complicaties. Door de krappe boogstralen bij mij liepen de wielen tegen de binnenkant van de kap aan nadat die omlaag was gezet. Oplossing: binnenkant zijwand afsnijden/vijlen.

De wand is dunner gemaakt waar die wielen hem dreigen te raken. Van buiten is er niets van te zien.

Er is verlichting met leds ingebouwd:

Het styreen plaatje kan gewoon tussen de aanwezige meegegoten 'staafjes' gezet worden.
De voorkanten van de bodemplaat zijn ingekort om in de verlaagde kap te passen.


De weerstand is een potmetertje (rechts) zodat de lichtsterkte nog kan worden bijgeregeld.

De motor is helemaal uit elkaar geweest; de tandwielen zijn glad geschuurd en gepolijst, en het geheel is grondig gesmeerd; en er zijn stroomafnemers toegevoegd in het ongemotoriseerde draaistel (waarvan nu alle wielen stroom afnemen). De loc loopt nu gewoon goed, al blijft-ie lawaaïg.

Handgrepen bij de deuren van messing aangebracht, details bufferbalk, en de hele loc in de zijdematte vernis gezet.

Baanschuivers aangebracht en (zelfgeflansde) NEM-schacht:


Het aanzicht van de loc nu:


(op de clubbaan van de HMC)

Nog te doen: een details toevoegen/verbeteren aan de draaistellen (opstaptrede, schroefveer);
detaillering op het dak (die kastjes voor aan de basis van de stroomafnemers, die Sommerfeldt er vroeger bij leverde, maar nu niet meer) en de hoogspanningsleiding verbeteren. Elementair interieur in de cabine.

Aan de twee andere kappen van de oude variant (1310) is ook het een ander gebeurd. Een is nu blauw, de andere geel.
Een beeld van de herstelwerkzaamheden aan het oudste en meest beschadigde exemplaar (waarvan ik de sierstrippen had verwijderd):

Deze kap is nu inderdaad weer voldoende strak geworden (foto volgt)
« Laatst bewerkt op: 25 September 2009, 01:22:54 door janw »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2009, 23:47:10 »
Netjes geworden. Een mooi gepimpte Lima 1300 hoeft helemaal niet onder te doen voor bv een Electrotren. De Electrotren heeft trouwens een te bol cabinedak, tis net een Spaanse versie in NS kleuren....

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2009, 09:08:05 »
Mooi gedaan, Jan!  (y)

Handig ook dat plaatje met LED's. Kan ik mooi toepassen bij mijn 1308 die ook een pimpbeurt krijgt.

Helemaal mee eens @Drent. Het meest storende (naast het te bolle dak) aan de Electrotren zijn de te brede en te lage frontruiten. Als je er een Roco 1100 naast zet, zie je het helemaal.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2009, 09:45:46 »
..Een mooi gepimpte Lima 1300 hoeft helemaal niet onder te doen voor bv een Electrotren. De Electrotren heeft trouwens een te bol cabinedak, tis net een Spaanse versie in NS kleuren....
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb 2 lima's, de blauwe 1310 en geel grijze (nieuwere) 1308 en vindt deze als basis veel beter dan de Electrotren. De kop is fout, want zoals in eerdere draadjes al gezegd,het is een RENFE cabine met te bol dak en de ruiten te klein. Maar ook de beplating boven het draaistel is incorrect, daar moet een vloeinde bocht in zitten en geen knik.
Ik vind dat voor het zijaanzicht van de loc een storende fout. Je kunt het makkelijk verbouwen maar daar koop je geen nieuwe loc voor.

Misschien eens kijken of er geen roco lok als basis gebruikt kan worden voor het verbeteren van de lima, bv een DB 151 serie of andere 6 asser...
RETROBAHN A.G.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2009, 11:49:15 »
Kan ik mooi toepassen bij mijn 1308 die ook een pimpbeurt krijgt.

Vergeet dan niet de raamranden rond de cabine donkergrijs te maken en de randen rond patrijspoorten geel te maken.

De 1308 hoorde in het rijtje van de 1302, 1304 en 1305. Of je zou de loc moeten vernummeren, de uitvoering van de Lima hoort bij de 1301, 1306, 1309, 1311-1316 waarbij een voorbehoud moet worden gemaakt bij de 1313 i.v.m. de panto's.


E-loc 1308 met de niet zichtbare trein 2042 naast ex-museumstel 384 (tr. 7656) te Oldenzaal, 31-01-1986

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #20 Gepost op: 25 September 2009, 12:01:26 »
Hier enkele van mijn 1300-en. Allemaal Lima, behalve de blauwe. Das een Rivarossi met Lima onderstel en Modeltorque motor.



De door Overlast en Besselspoor genoemde dingen over de Electrotren zijn ook exact de reden waarom ik er ook nooit eentje zal kopen. Liever dubbel zoveel neertellen voor een Rivarossi, of een Lima verbouwen.....
« Laatst bewerkt op: 29 November 2022, 21:18:49 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #21 Gepost op: 25 September 2009, 12:03:56 »
Citaat
De 1308 hoorde in het rijtje van de 1302, 1304 en 1305

Hmm, das bij mij ook niet gebeurd. Ik heb de 1308, 1313 en 1316 in geel/grijs rondrijden. Dus de 1308 had geen zilveren raamlijsten en patrijspoorten....

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #22 Gepost op: 25 September 2009, 12:10:57 »
Inderdaad, in 1978 ging men er ineens toe over de raamranden grijs resp. geel met de bakkleur mee te schilderen. Een betere foto van de 1308 heb ik eigenlijk niet. Of hij reed te snel, of hij reed in het donker òf verstopte zich achter een hek en hondekop...

Hier enkele van mijn 1300-en.

Jij hebt ze alle 17? ;D
« Laatst bewerkt op: 25 September 2009, 12:13:13 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #23 Gepost op: 25 September 2009, 12:32:47 »
Citaat
òf verstopte zich achter een hek en hondekop...

Aha, dus ook de 1308 speelde graag verstoppertje!

Citaat
Jij hebt ze alle 17?

Er waren toch 18 1300-en  :P

Nee een stuk of 9 geloof ik. En een plukloc (uiteraard). Ik probeer wel ooit van de series 1000 en 1300 de hele reeks compleet te krijgen. Alleen heb je dan bij de gele 1300-en het probleem dat de 1302, 1305, 1312, 1313 en 1316 grote cijfers op de cabine hebben. Voor zover ik weet heeft KleiNSpoor alleen maar de normale cijfers als transfers. De 1302 kun je nog als blauwe locs met halve stroomafnemers uitvoeren, alleen weer niet tegelijk met de 1313 in het grijs met dito stroomafnemers. Dus mijn ontbrekende nummers in de 1300-serie leveren wat kleine probleempjes op  ::)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #24 Gepost op: 25 September 2009, 13:01:03 »
@Mispoes: ik dacht dat dat verven van de raamranden en grijs maken van de handgrepen een later stadium van het geelgrijze kostuum was (dus dat de 1308 wel heeft rondgereden zoals Lima 'm maakt --maar ik heb daar inderdaad geen foto van). In elk geval laat ik de mijne zo, gewoon omdat ik de geverfde variant minder mooi vind. De Lima-beschildering is goed genoeg om te laten zitten, ook als het dan maar niet precies klopt met 1308.

Bezwaren tegen het Electrotren model: helemaal mee eens. Ik vind 'm best weinig lijken op de 1300 zoals ik hem ken. Te kleine frontlampen, verkeerde frontramen, te bol dak: gewoon niet hetzelfde smoel. En zijn die draaistellen niet ook te kort ofzo? Volgens mij is daar ook iets anders.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2009, 23:22:13 door janw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #25 Gepost op: 25 September 2009, 13:05:21 »
Nee, de 1308 heeft niet alszodanig rondgereden, ik heb foto's gezien die dateren van eind jaren '70 en daar is de 1308 al in depressieve toestand op te zien. De 1313 is in 1987 met zilveren raamranden de renovatie ingegaan...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #26 Gepost op: 25 September 2009, 13:10:46 »
Op pagina 1 van dit draadje staan wel verschillende duidelijk foto's van de 1308.

Ik was er een tijd terug al achter gekomen dat raamlijsten grijs moeten zijn. Wel jammer, want ik vind het aluminium juist wel mooi staan. Volgens mij heeft de 1308 in '78 het derde frontsein gekregen. Waarschijnlijk dat de loc toen ook opnieuw geschilderd is. Dan moet ik mijn 1308 misschien maar omnummeren. Dat zou dan omnummerren + omspuiten worden, want onder de grijze laag zit het geel... En laat ik nou geen zin hebben om het model te gaan spuiten (ik mòet tenslotte eerst mijn 1400 afmaken!)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #27 Gepost op: 25 September 2009, 14:37:32 »
Citaat
Dat zou dan omnummerren + omspuiten worden, want onder de grijze laag zit het geel...

Als je geluk hebt lukt het ook als je met beleid de oude nrs verwijderd. Ik heb mijn 1313 en 1316 ook gemaakt uit een 1308, en dat ging bij de een beter als bij de andere. De nrs op de neuzen zijn n makkie.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #28 Gepost op: 25 September 2009, 15:34:39 »
Hoe heb je dat gedaan? Heel fijn schuurpapier?
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #29 Gepost op: 25 September 2009, 16:08:20 »
Met een wattenstaafje. Eerst ff onder de kraan, daarna met een heeel klein beetje vloeibaar schuurmiddel erop voorzichtig zonder teveel te drukken de cijfers wegwrijven. Zo verwijder ik eigenlijk altijd oude nrs van locs. De ene keer met meer suc6 als de andere keer.