Niet dat je ongelijk hebt Wim, maar een handjevol relais en wat reedcontacten, maak me sterk dat dat duurder is dan digitaal. Daar komen al die extra schakelingen - plus de ultieme keerlusschakeling - ook bij. Maar er is uitdrukkelijk voor analoog gekozen, ook al zou dat duurder zijn ( ? ) en meer werk ( ?? ). Dus niet digitaal. Ik zet mijn vraagtekens dan ook bij je mededeling.
Een aantal sporen ga jij in beide richtingen berijden, die zul je dus ook naar beide richtingen toe moeten beveiligen, en ompolen. Meestal werken afrem en optrekschakelingen niet in beide rijrichtingen, en zul je denk ik per rijrichting de complete schakelingen moeten uitvoeren.
Hoeveel relais denk je nodig te hebben. Ergens tussen de 50 en de 100 schat ik.
Als ik zonder de opstel sporen met 16 treinen wou rijden, dan moesten er steeds 2 treinen tegelijk rijden. Dat is nu niet zo. De traffic flow is nu ook wat makkelijker te reguleren.
2. Ik weet vrijwel niks van digitaal af.. ja dat kan je leren, maar, zie punt hier boven Mijn zijlijn is echter wel digitaal, die wilde ik eerst ook automatiseren, maar toen bedacht ik me dat het leuker is om ook nog iets met de hand te doen. Mocht ik ooit de stap maken om helemaal naar digitaal over te stappen kan ik het eerst met mijn zijlijn uitproberen.
Maar kort door de bocht indien je bistabile relais gebruikt gaat de prijs snel omhoog.
....want de meeste gaan haperen bij 1 asomwenteling per minuut.
Hangt er maar vanaf. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar zeer grote aantallen relais gebruikt werden. Soms werden die wel eens afgedankt. Daaraan heb ik een voorraadje van 1000 kamrelais overgehouden, waaronder ongeveer 100 bistabiele. Kosten: een paar kilometer omrijden en een zere rug van het tillen. Ben nu langzaam op mijn voorraad aan het interen.
Dat is wel erg langzaam, en ook niet realistisch. Een echte loc kan ook niet langdurig zo langzaam rijden.