Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: (half) automatiseren van mijn baan (analoog)  (gelezen 10299 keer)

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Gepost op: 25 mei 2009, 14:50:58 »
Ik ga de paradebaan (moet nog gebouwt worden) met zijn 2 schadustations van mijn modelspoorbaan automatiseren. Nou ben ik al druk bezig geweest met het bedenken en daar zijn 2 plaatjes uitgekomen. Ik houd het analoog omdat er geen zichtbare stopplekken zijn en de paradebaan maar 3,5 meter lang is. Hiervoor heb ik geen digitaal nodig.

kleine uitleg: de seinen zijn enkel voor optisch plezier dan dat ze treinen aansturen.
Plaatje:



Ik heb gekozen voor 2 opstelsporen voor het schaduwstion, omdat ik dan met meer treinen kan rijden en de schaduwstations met meer efficientie kan gebruiken. Als ik zonder de opstel sporen met 16 treinen wou rijden, dan moesten er steeds 2 treinen tegelijk rijden. Dat is nu niet zo. De traffic flow is nu ook wat makkelijker te reguleren.
Plaatje:



Het elektronische deel komt nog. ieder opstelspoor moet zich aan bepaalde voorwaarden houden. het gaat hoofdzakelijk geregeld worden met relais.
De bouw begint echter nog niet aangezien ik eerst nog eindexamens heb:P.

Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2009, 16:19:54 »
Alleen al je opstelsporen en het tweerichtingen berijden van de sporen te samen met de keerlus rechtvaardigen het gebruik van digital. Daarmee is dit een stuk eenvoudiger op telossen, en bovenal goedkoper, dan wanneer je het analoog oplost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2009, 18:31:27 »
Niet dat je ongelijk hebt Wim, maar een handjevol relais en wat reedcontacten, maak me sterk dat dat duurder is dan digitaal. Daar komen al die extra schakelingen - plus de ultieme keerlusschakeling - ook bij. Maar er is uitdrukkelijk voor analoog gekozen, ook al zou dat duurder zijn ( ? ) en meer werk ( ?? ). Dus niet digitaal. Ik zet mijn vraagtekens dan ook bij je mededeling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2009, 18:59:40 »
Als je genoeg kennis van zaken hebt, en ook genoeg doorzettingsvermogen om het allemaal te bouwen, dan is analoog met relais en een gepaste hoeveelheid elektronica natuurlijk veel leuker. Programmeren met de soldeerbout noem ik dat. :)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2009, 19:28:37 »
Niet dat je ongelijk hebt Wim, maar een handjevol relais en wat reedcontacten, maak me sterk dat dat duurder is dan digitaal. Daar komen al die extra schakelingen - plus de ultieme keerlusschakeling - ook bij. Maar er is uitdrukkelijk voor analoog gekozen, ook al zou dat duurder zijn ( ? ) en meer werk ( ?? ). Dus niet digitaal. Ik zet mijn vraagtekens dan ook bij je mededeling.

Huub, dan daag ik je uit om dat eens te berekenen. Je mag relais van bijvoorbeeld conrad gebruiken, want als je de relais van de modelspoor fabrikant gebruikt, maak je geen kans.

Dan zal ik hetzelfde doen voor de digitale oplossing.
Daarin nemen we niet de lokdecoders mee, en dus ook niet de optrek en afremschakeling voor analoog.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2009, 19:58:04 »
Ik ga niet verder in op je verzoek tot een rekensommetje onder jouw voorwaarden, Wim. Het is domweg off-topic, en in mijn eerdere antwoord deelde ik eigenlijk het antwoord al mee: mocht het duurder zijn en meer werk, dat is dan gewoon een simpele keuze. Ik heb ook niet gezegd dat jij ongelijk had...

Gerard, succes met je eindexamen! En ik volg het verdere verloop van je plannen met belangstelling.  (y)

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2009, 22:53:54 »
Waarom analoog?
1. De belangrijkste reden is dat ik het leuk vind om met elektronica te knoeien.
2. Ik weet vrijwel niks van digitaal af.. ja dat kan je leren, maar, zie punt hier boven ;D Mijn zijlijn is echter wel digitaal, die wilde ik eerst ook automatiseren, maar toen bedacht ik me dat het leuker is om ook nog iets met de hand te doen. Mocht ik ooit de stap maken om helemaal naar digitaal over te stappen kan ik het eerst met mijn zijlijn uitproberen.
3. Ik denk wel degelijk dat het goedkoper is, geen decoders en ik heb maar 2 afrem modules per schaduwstation nodig aangezien er nooit 2 treinen tegelijk in het schaduwstation rijden en die zijn ook niet zo moeilijk zelf te bouwen (ten minste, als het idee dat ik in mn hoofd heb klopt ;D). Ik ga echt geen relais bij de modelspoor winkel kopen :P. Die koop ik wel in bulk, ook nog voor andere projectjes.

Ik denk als ik het eenmaal gemaakt heb dat ik er veel tevredener mee ben dan als ik het digitaal doe, ieder zijn smaak toch. Leuk om straks enorme bossen draden en schakelprinten onder de tafel te hebben :P. Ik ga het zo proberen te maken dat er nog extra modules op aan te sluiten zijn, mocht ik nog extra functies willen toevoegen.

Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2009, 23:14:32 »
Gerard, waarom denk je dat je digital niet half kan automatiseren, en dat je niet meer zelf kan rijden, zoals je nu ook wil. Ook in digital bedrijf kun je via een schakelpaneel werken, en op de knopjes drukken. Alleen werkt dat dan met een bos minder draad, en kun je als je iets wil veranderen dit in de software doen, zonder dat je de draadjes anders hoeft aan te sluiten.

Toch nog even wat aandachtspuntjes. Een aantal sporen ga jij in beide richtingen berijden, die zul je dus ook naar beide richtingen toe moeten beveiligen, en ompolen. Meestal werken afrem en optrekschakelingen niet in beide rijrichtingen, en zul je denk ik per rijrichting de complete schakelingen moeten uitvoeren.

Je gaat met 16 treinen rijden, dat zijn 16 decoders, met alle voordelen daarvan. Iedere lok zijn eigen rijeigenschap, zijn eigen snelheid, en zijn eigen rijrichting.

Hoeveel van die optrek en afrem sectie heb je, en hoeveel tellen dubbel? Hoeveel relais denk je nodig te hebben. Ergens tussen de 50 en de 100 schat ik.

Ik weet niet wat je nu als digital systeem hebt, maar waarschijnlijk kan daar meer mee dan je denkt.

Als je het leuk vind dan kun je de bezet/terugmelders zelf in elkaar zetten even als de wisseldecoders, een bedieningspaneel maak je natuurlijk ook zelf. Ik denk dus dat het resultaat ongeveer hetzelfde zal zijn, alleen goedkoper en veel eenvoudiger te onderhouden en te veranderen, dan een baan op basis van relais en andere schakelingen.

Maar let wel, dat is mijn gedachte daarover, het is verder geheel je eigen feestje.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2009, 23:49:43 »
Een aantal sporen ga jij in beide richtingen berijden, die zul je dus ook naar beide richtingen toe moeten beveiligen, en ompolen. Meestal werken afrem en optrekschakelingen niet in beide rijrichtingen, en zul je denk ik per rijrichting de complete schakelingen moeten uitvoeren.
Als ik het goed begrijp wil Gerard maar met 1 of 2 treinen tegelijk rijden. Dan heb je niet zoveel optrek/afremschakelingen nodig. Het is gewoon een kwestie van creatief omschakelen.

Citaat
Hoeveel relais denk je nodig te hebben. Ergens tussen de 50 en de 100 schat ik.
Redelijk optimistische schatting. Ik heb wel eens een relaisschakeling gemaakt voor een veel simpeler sporenplan, en daar zaten 90 relais in.  8)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2009, 00:10:39 »
Citaat
Als ik zonder de opstel sporen met 16 treinen wou rijden, dan moesten er steeds 2 treinen tegelijk rijden. Dat is nu niet zo. De traffic flow is nu ook wat makkelijker te reguleren.

Ik begrijp het anders, maar misschien heb je wel gelijk Klaas.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2009, 00:13:54 »

2. Ik weet vrijwel niks van digitaal af.. ja dat kan je leren, maar, zie punt hier boven ;D Mijn zijlijn is echter wel digitaal, die wilde ik eerst ook automatiseren, maar toen bedacht ik me dat het leuker is om ook nog iets met de hand te doen. Mocht ik ooit de stap maken om helemaal naar digitaal over te stappen kan ik het eerst met mijn zijlijn uitproberen.


Dat betekent dat digitaal reeds aanwezig is met alle voordelen.

Maar kort door de bocht indien je bistabile relais gebruikt gaat de prijs snel omhoog.
Ik snap het nut niet van de optrek en afrem modules niet. Dit is buiten zicht dus waarom doe je dat dan, bang dat wagons ontsporen of misschien te veel van je materiaal vergt. Vroeger was het niet anders en met de vliegwieltjes(??) van tegenwoordig valt dat ook wel mee erger nog, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Met digitaal kan je tenminste heel langzaam rijden in tegenstelling tot analoog tenzij je een impulsduur schakling maakt. E.e.a is wel afhankelijk van de reinheid van je baan want de meeste gaan haperen bij 1 asomwenteling per minuut.

Maar al met al maakt het niet uit. Het is jouw baan met jouw ideeën. Dit zijn mijn gedachten en digitaal is (y). Nooit tevoor heb ik iets kunnen berijken zonder digitaal.

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2009, 09:27:09 »
Maar kort door de bocht indien je bistabile relais gebruikt gaat de prijs snel omhoog.
Hangt er maar vanaf. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar zeer grote aantallen relais gebruikt werden. Soms werden die wel eens afgedankt. Daaraan heb ik een voorraadje van 1000 kamrelais overgehouden, waaronder ongeveer 100 bistabiele. Kosten: een paar kilometer omrijden en een zere rug van het tillen. :) Ben nu langzaam op mijn voorraad aan het interen.

Citaat
....want de meeste gaan haperen bij 1 asomwenteling per minuut.
Dat is wel erg langzaam, en ook niet realistisch. Een echte loc kan ook niet langdurig zo langzaam rijden.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2009, 20:24:56 »
Hangt er maar vanaf. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar zeer grote aantallen relais gebruikt werden. Soms werden die wel eens afgedankt. Daaraan heb ik een voorraadje van 1000 kamrelais overgehouden, waaronder ongeveer 100 bistabiele. Kosten: een paar kilometer omrijden en een zere rug van het tillen. :) Ben nu langzaam op mijn voorraad aan het interen.

Ja goede contacten is een must maar die hebben we vaak niet op elk gebied.
Citaat
Dat is wel erg langzaam, en ook niet realistisch. Een echte loc kan ook niet langdurig zo langzaam rijden.
Ja maar wat ik wilde aangeven dat het wel mogelijk is, onrealistisch of niet maar het ging over de mogelijkheden van een impulsduur schakeling.

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2009, 21:23:35 »

http://img17.imageshack.us/img17/8291/besturingled.tif


Een schakeling die ik bedacht heb voor de aansturing van de LED's, alleen dan op basis van logic gates.
Groen licht: trein staat klaar op het spoor om te vertrekken
Oranje licht: trein is op weg naar een nieuwe bestemming
Rood licht: er staat geen trein op het spoor, of er is een externe factor (er vertrekt net een andere trein uit het schaduwstation, etc) die de trein verhinderd te rijden.

Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2009, 22:41:57 »
Volgens mij zijn rood en geel afhankelijk van de blokken ervoor, en worden niet bepaald door het blok zelf.
Verder kan deze schakeling een stuk eenvoudiger en volledig via stroomdetectie werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net