Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:34:58
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: (half) automatiseren van mijn baan (analoog)  (gelezen 10304 keer)

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2009, 16:42:24 »
Je ziet het verkeerd Wim. Je zit teveel met het model van koploper in je hoofd. Ik zal kijken of ik vandaag nog even de tijd heb om alles goed uit te leggen.
Klein topje van de ijsberg:
Als het oranje licht brand dan betekend het dus dat de trein tussen het blok van het schaduwstation en het 2e blok van het paradespoor zit, want op het knopje drukken activeert zowel het oranje licht als het rijden van de trein (van schaduwstation naar 1e deel paradespoor). Oranje word dan weer opgeheven door het reedcontact dat zich in het 2e deel van het paradespoor bevind. het groene licht zal echter niet meer door een stroomdetectie worden bepaald maar door een reedcontact met een flipflop erachter. omdat de trein toch pas uit het schaduwstation rijd als ik dat wil door op het knopje te drukken, oranje word dan ingeschakeld.

nu is het toch nog een redelijk lang verhaal geworden ;D

Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2009, 16:47:21 »
Gerard, ik denk niet dat ik het verkeerd zie, ik zie het anders.
Maar veel suc6 met je verdere project.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2009, 17:02:56 »
Het hangt er maar net vanaf wat je met die ledjes wil. Als het een indicatie is van wat de treinen aan het doen zijn, dan klopt het wel. Maar als het een sein moet voorstellen, dan zit het toch wat anders in elkaar.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2009, 18:37:46 »
het is niet als sein bedoelt... ik dacht dat dat duidelijk was aangezien het in de legenda stond wat het inhield. maar het is dus bedoelt als indicatie van wat de treinen aan het doen zijn.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2009, 13:13:00 »
ik heb de automatisering bijna klaar (in theorie dan). Alle aansturing van de LED's is gemaakt en daaruit kan ook de aansturing van de relais afgeleid worden (it's all in the head).
Het plaatje van het schaduwstation is ook een beetje veranderd. De afrem module's zijn weggehaald (niet nodig aangezien uit zicht) maar daar voor in de plek is op het eind van ieder stopspoor een condensator gekomen. Nu is de vraag, heeft een condensator genoeg lading om een trein een beetje uitloop te geven. Ik wil dit graag om slijtage aan de treinen te voorkomen. Want ik denk als ik ze iedere keer abrupt laat stoppen door gewoon de spanning van het spoor af te halen, dat je dan slijtage krijgt.

plaatje schaduwstation (ieder spoor heeft een nummer, dat is terug te vinden in de besturing voor LED's plaatje:

http://img35.imageshack.us/img35/5442/schaduwstationbesturing.tif

besturing van de sporen 3,4,5,6,7

http://img39.imageshack.us/img39/6703/besturingledspoor34567.tif

besturing van de sporen 1,2,8

http://img38.imageshack.us/img38/5396/besturingledspoor128.tif

besturing van de sporen 9,10

http://img39.imageshack.us/img39/9321/besturingledspoor910.tif

Ik hoop dat jullie er een beetje wijs uit kunnen worden (als jullie het interessant vinden natuurlijk ::))

Gerard

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2009, 13:14:48 »
ik zie dat de plaatjes nogal onduidelijk zijn. ten minste, op mijn scherm.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2009, 13:44:42 »
gewoon op het plaatje blijven klikken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2009, 16:31:44 »
De afrem module's zijn weggehaald (niet nodig aangezien uit zicht) maar daar voor in de plek is op het eind van ieder stopspoor een condensator gekomen. Nu is de vraag, heeft een condensator genoeg lading om een trein een beetje uitloop te geven.
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. Als je condensators plaatst, dan is dat op zich weer een afremmodule. Maar wel een erg grofstoffelijke. En ze moeten wel erg groot zijn om een trein netjes te laten afremmen.
Je kunt dan beter gaan voor een goede afremmodule. Feitelijk heb je er maar 1 nodig, die schakel je dan gewoon om naar het spoor waar op dat moment een trein binnenloopt.

En wat denk je van het wegrijden van je treinen? Ga je daar dan direct de volle spanning op gooien? En denk je dat dat minder slecht is voor je loc?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2009, 18:12:59 »
Waarom met volle snelheid rijden in een schaduwstation? Je kunt daar toch een minimum snelheid instellen (aparte trafo)?

Even wachten...

Edit: om toe te lichten wat ik bedoel; je omzeilt het optrek- en afremgedoe als je nét genoeg spanning geeft om te rijden. Vóór de treinen in het zicht komen, kun je omscahkelen op een stroombron die wél de gewenste snelheid geeft.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2009, 18:36:44 door HuubvG »

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2009, 21:54:48 »
Het is inderdaad wel een slimme oplossing om de snelheid in het schaduwstation aardig wat lager in te stellen.
De condensator is iid ook een afrem module. Ik kan natuurlijk ook een thyristor met een condensator (en met een weerstand er voor) verbinden (maar dan is het gewoon een afremmodule denk ik)... De bedoeling van de condensator is ook maar een klein beetje uitloop, genoeg om de wielen niet te laten slippen en de aandrijving van de trein aan niet teveel kracht bloot te stellen (als de spanning van het schaduwstation ook een stuk lager ligt heb je ook niet zo'n zware condensator nodig), maar een afremmodule schakelen kan natuurlijk ook en dat was ook eerst de bedoeling.

Wat is eigenlijk de berekening voor het uitrekenen van het vermogen van een condensator. (dat heb ik in de 6 jaar van mijn opleiding helemaal niet geleerd met natuurkunde  :-X)

edit: nog even over het schakelen van de relais... voor de schakelingang van de relais komt nog wel een optokopler om niet te veel stroom op de ic's te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2009, 22:00:35 door Gerard »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2009, 23:57:53 »
Wat is eigenlijk de berekening voor het uitrekenen van het vermogen van een condensator. (dat heb ik in de 6 jaar van mijn opleiding helemaal niet geleerd met natuurkunde  :-X)

edit: nog even over het schakelen van de relais... voor de schakelingang van de relais komt nog wel een optokopler om niet te veel stroom op de ic's te krijgen.

Gerard, nog een laatste tip suggestie, los het nu gewoon digital op, met bestaande schakelingen die je al of niet zelf in elkaar zet. Want dit wordt een drama.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2009, 00:21:34 »
Wim, laat Gerard nou toch gewoon zelf uitvinden wat goed voor hem is.

Gerard, bij een condensator gaat het niet om vermogen, maar om capaciteit. En om een idee te geven hoe groot die capaciteit moet worden ga ik een rekenvoorbeeld geven.
Een condensator kan elektrische lading opslaan, die lading geven we aan met de letter Q (van quantity)
Voor de grootte van de lading geldt: Q=C*V. in woorden: lading is capaciteit maal spanning.
Maar er geldt ook: Q=I*t. Oftewel: de lading is de stroom, maal de tijd dat die stroom loopt.

Combineer je beide formules, dan krijg je: C*V = I*t

Nu naar het voorbeeld. Stel je trein trekt 0,5A, en de beginspanning is 12V. Je wilt die 12 volt in 1 seconde laten teruglopen naar 0.
Dan krijg je ingevuld: C*12 volt = 0,5 ampere * 1 sec.
Werk je dit uit dan komt daar uit: C=0,042. (afgerond)
Let wel, dat is in farad, dus dat is gelijk aan 42.000 uF, dat is toch een heel behoorlijke elco.

Daarom kun je beter een transistor als versterkerelement toevoegen, dan kun je met een veel kleinere elco volstaan. Feitelijk maak je dan een simpele transistorregelaar.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2009, 01:51:41 »
@ Wim
U/jij bent nou precies de motivatie voor mij om door te gaan  ;D.
Ik ben kwart fries dus kopigheid zit er wel in.
Wat zijn nou precies de punten waar u/je zo mee zit... (nu niet zeggen: je wilt toch niet naar me luisteren dus laat maar).
Zie(t) u/je iets wat onmogelijk gaat werken, omdat ik gebruik maak van logic gates etc. Ik weet er zelf namelijk ook niet zoveel van af (niet meer dan atheneum 6 kennis en dat is helaas niet zo veel)...en ik heb zelf ook een paar bedenkingen, maar daarom is het juist leuk om eens te proberen en niet altijd maar de standaard koploper oplossing, dat heeft iedereen al  ;).

@ Klaas Zondervan, bedankt voor alle nuttige info die u/je mij geeft. Dat bedoelde ik ook met die thyristor. Ik dacht dat dat een transistor was, maar dan voor hogere spanning, stroom.

(altijd erg lastig op een forum om te kiezen tussen u of jij :P)

@ all die aan het meelezen, meedenken, noem maar op is.
Dinsdag heb ik mijn laatste examen, wiskunde wel te verstaan... Daar moet dus nog even goed voor geleerd worden aangezien ik mijn wiskunde leraar nog even ongelijk moet geven over mijn prestaties ;D. Ik zie hier ergens een overeenkomst ::)

I shall make this work, one way or another ::)

Gerard
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 01:56:27 door Gerard »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2009, 10:06:03 »
citaat: (altijd erg lastig op een forum om te kiezen tussen u of jij )

Je mag de heren gerust tutoyeren hoor, we zijn tenslotte allemaal jongens onder elkaar met dezelfde hobby. Van sommigen weet je de leeftijd niet, dus zonder respect te verliezen mag je hier gewoon jij- en jouen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 10:16:22 door HuubvG »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:(half) automatiseren van mijn baan (analoog)
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2009, 11:53:48 »
Gerard, jij mag natuurlijk van alles heruitvinden. Het is geheel je eigen feestje. Maar zoals ook Klaas in een eerder bericht al aangaf, als je weet hoe het werkt en de techniek beheerst is een relaisschakeling met de daarbij behorende schakelingen een uitdaging en een weg welke jij kunt bewandelen.

Echter, denk ik dat jij die techniek (nog) niet beheerst. Ook denk ik dat jouw budget als student beperkt is.
Maar zoals al eerder aangegeven, via de digitale weg is er meer, sneller, en goedkoper mogelijk dan jij denkt. Je optrek en afrem en snelheids regeling is bijvoorbeeld al in iedere lok aanwezig. Wisselstraatsturing gaat via 2 hoofdaders, het aansturen van je loks gaat via deze zelfde aders.

Maar laat je door mij niet weerhouden, en ga gerust door met het ontdekken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net