Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Herenbos - (Baanplan H0)  (gelezen 28576 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 23 June 2009, 19:37:40 »
Jongens ik heb even een vraag over de tussen ruimte van de linkerdeel en de rechterdeel van de baan.

Ik heb nu 70cm als tussen ruimte maar ik kan het kleiner maken naar 60 cm wat is volgens jullie de fijnste maat voor zo tussen ruimte voor voldoende beweging.

Groetjes

Erik-Jan

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2009, 16:58:43 »
Eindelijk mijn schaduwstation is klaar ik heb het een en ander toch kunnen veranderen.

Er komt toch een spiraal aan de rechterkant maar het stijgende spoor ligt nu aan de buitenkant maar ik ben er nog uit wat het stijgings percentage gaat worden ik wil proberen om 2.5% te doen maar ik vrees dat het 3% moet worden.

Hier het plan van het schduwstation.


Als er nog opmerkingen over zijn laat het dan weten en ja ik weet dat er een keerlus inzit maar dat wordt opgelost door de ultieme keerlus print van Funkyrail.

Erik-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2009, 17:24:15 »
Even een kanttekenig bij de tafel van dit schaduwstation. Aan de rechterkant teken je een blad met een mangat erin. Zou je niet beter rechts en boven gewoon een strook plaatmateriaal (mdf of triplex) kunnen gebruiken. Tussen de bladrand en het mangat heb je nu een dun strookje tafel, wat alleeen maar in de weg zit.

Bij beide mangaten kun je afvragen of het nodig is die in zo'n spitse punt te laten eindigen. Daar heb je weinig aan.

Sander

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 27 June 2009, 17:32:27 »
Santerdam dat was gewoon een eerste gedachte dat ik met zo oppervlakte eventueel daar een mangat wilde om overal goed bij te kunnen want 105cm is toch iets de diep als erbij de kopsporen een ontsporing is ofzo.

Erik-Jan

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 02 July 2009, 13:51:00 »
Ik heb nu 70cm als tussen ruimte maar ik kan het kleiner maken naar 60 cm wat is volgens jullie de fijnste maat voor zo tussen ruimte voor voldoende beweging.

De een zal fluitend tussen een gang van 60 cm lopen en de ander zit nog vast in een gang van 70 cm breed wat die ook probeerd.

Tip. Neem de keukentafel/eetkamertafel als voorbeeld en zet de stoelen op een rijtje met de rug er naar toe op 60 cm afstand vanaf de tafelrand en ook op 70 cm en loop er tussendoor. Probeer zo uit wat jezelf het fijnste vind. Wat dus voor jou zelf nog werkbaar is.


Wat betrefd je baanplan, heb je de mogelijkheid om je spiraal ook ovaal te maken ipv rond? Dan kun je je stijgings percentage omlaag brengen.
Zie een voorbeeld van een ovale klim/daal spiraal op de volgende link:
http://www.modellbau-menninghaus.de/gleiswendel/bausaetze.php#3

Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 02 July 2009, 18:31:29 »
Zo we zijn weer paar dagen verder en ik heb niet stil gezeten met mijn schaduwstation te tekenen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ik maak geen ronde spiraal maar een ovale spiraal en heel misschien kan ik die aan de buitenrand van de tafel maken maar ik denk van zelf niet want de als de deur open staat heb ik maar een ruimte van 66cm tussen de deur en de muur.

Mvg
Erik-Jan

Jo Heuschkiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 02 July 2009, 19:09:52 »
Erik-Jan,

Volgens mij kom je nu niet meer vanuit je kopsporen op het stijgend spoor in de spiraal.
Kwestie van wijziging wisselstraat onder aan de spiraal.

Waarom die gekke "knik" in het rondgaande spoor bij de kopsporen ?
De trein moet dan altijd over afbuigend spoor om door te rijden.
Nu ligt er een rechtse wissel; als je die vervangt door een linkse is de knik weg.

Datzelfde geldt eigenlijk bij de eerste overloopwissel als je het schaduwstation inrijdt.
Je moet steeds over het overloopwissel naar rechts wil je "gewoon" rondrijden via de keerlus.
Bij uitrijden hetzelfde; je moet vanuit de keerlus (recht[er] spoor altijd over de overloopwissel naar links afbuigen.

Het lijkt mij meer voor de hand liggen, dat een doorrijdende trein géén afbuigend wissel op zijn tracé tegenkomt.

Groetjes,

Jo
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 02 July 2009, 19:50:42 »
Dat is ook de bedoeling als je het schaduwstation inrijd "via de binnenste bocht aan de rechterkant) rijd de trein een rondje en op die 3 schaduwsporen kunnen 2 treinen van elk 2 meter lang achter elkaar staan.

En op de kopsporen "links" kan er ook nog eens 5 trek-duw stellen staan en die kunnen weg via de aller bovenste spoor en ja dat is een keerlus maar dat wordt opgelost met de ultieme keerlus print voor 2 richtingen.

Erik-Jan

Jo Heuschkiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 02 July 2009, 20:21:52 »
En als je zo'n kopspoor "links" inrijdt...en je wil weer vertrekken.....
Hoe kom je dan op het buitenste (stijgende) spoor van de spiraal ?

Gr.
Jo
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 02 July 2009, 21:50:07 »
Sorry ben nog 2 wissels vergeten te plaatsen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2009, 11:52:42 »
Ik heb weer achter de tekentafel gezeten om een mooi station te maken voor mijn baan en zie hier wat ik heb gemaakt.


De bruggen die worden zelf gemaakt en er komt ook nog een lang tussen perron en deze wordt ook zelf gemaakt.
Het wordt een baan waar NL , Belgische en Duitse materieel komt te rijden.
Als jullie nog suggesties hebben over deze stations indeling of wat ik er aan kan veranderen zeg het dan maar.
 
Mvg
Erik-Jan
« Laatst bewerkt op: 17 July 2009, 12:15:33 door Erik-Jan »

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 17 July 2009, 17:23:09 »
En wat vinden jullie van deze indeling van het station?

Erik-Jan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2009, 17:55:17 »
Ik zou proberen de bovenste 2 dubbelsporen op elkaar aan te sluiten. Moet vrij eenvoudig te realiseren zijn!

Hou er ook rekening mee dat je perron dik 10 cm na de boog pas kan beginnen vanwege rijtuigen die uitslaan.

Gr. Remco.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2009, 18:09:22 »
Dat gaat zeker lukken om die 2 dubbelsporen op de andere dubbelsporen an te sluiten want dat wordt zelfs een kleine paradebaan.

En bedankt voor je tip voor het maken van het perron gedeelte ik zal daar zeker rekening mee houden.

Maar is het moeilijk om een perron gedeelte te maken wat in een bocht ligt en waar moet ik dan nog allemaal opletten als ik zoiets ga maken.

Erik-Jan
« Laatst bewerkt op: 17 July 2009, 18:11:07 door Erik-Jan »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Herenbos - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2009, 18:12:44 »
Een perron maken in een boog kan wel, alleen als jij een boog gebruikt zoals in je plan, moet je teveel ruimte tussen het spoor en perron laten ( Denk aan +- 1.5 cm minimaal ) en dat is veel meer als op het rechte stuk waar 4 mm ook prima is.

Gr. Remco.