Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: seinbeeld 2200.  (gelezen 2527 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
seinbeeld 2200.
« Gepost op: 08 May 2009, 19:45:11 »
Heb gelezen dat een 2200 als seinbeeld onder
twee gele lampen en boven 1 witte heeft waarom,
is dit iemand een idee?? groet Bram.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 20:00:19 »
Om een driepuntsfrontsein te kunnen tonen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 20:22:51 »
Dat kan toch ook met 3 witte of 3 gele
lampen. groet Bram.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 21:41:39 »
Ow, ik las over het geel en wit heen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2009, 00:01:30 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2009, 00:38:37 »
Bij de 1000 serie, die in het NSM heb ik in de cabine eens gekeken hoe het zit met de te tonen kleiren van de bovenste seinen en die hebben zowel links-boven als rechts boven een mogelijkheid om met een kleurenschijf wit, geel & rood te tonen. dus alles is mogelijk bij zo'n lok. Het zou mij niets verbazen als het bij een 2200 en een hondekop hetzelfde werkt. Maar idd meestal voerde men bij (omgekeerd) L-sein, onder geel en boven wit.
De groeten van Rob

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2009, 20:37:19 »
Ook geel? Da's wel bijzonder.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2009, 22:37:26 »
Ik vermoed dat dat de 1010 betreft. De 1125 in het NSM is namelijk niet open voor publiek. En daarbij weet ik van de 1010 zeker dat er inderdaad nog gele glazen in zitten.

mvg,

Robin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2009, 00:27:21 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.

Alleen gaat dat voor de 2200 die Bram denk ik bedoelt (het bruine model uit het Amerpoort draadje) niet op. Die heeft een hoog A-sein, waarbij de bovenste pit nooit icm glaasjes gebruikt is, want deze hoefde nooit rood te tonen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2009, 07:29:00 »
Ja ik bedoel de 2200 uit het Amerpoort draadje.
groet Bram.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2009, 10:12:54 »
De reden dat de sluitseinen van al het materieel (incl rijtuigen) tot 1964 witte lampen hadden met kleurwisselaars (kleurlenzen) zit hem in de verschillende seinbeelden die getoond moesten worden.

Bij een normale trein toonden beide sluitseinen rood
Bij een extra trein (buiten de normale diensregeling) toonde de linkse lamp geel en de rechtse rood.
bij een normale trein die een extra trein aankondigde toonde de linker rood, en de rechter wit.
Dit waren de nachtseinen, overdag waren de sluitborden voorgeschreven.

Waarschijnlijk is de reden dat het extra middensein ook wit is heel simpel, er waren maar twee type reservelampen in de trein aanwezig. gele duplo voor de frontseinen (dimmen/normaal) en de enkele witte voor de sluit en midden lamp. hiermee voorkom je ook dat er een gele lamp in de sluitseinen terechtkomt.

wil je meer lezen over de sluitseinen, in de railhobby, railmagazine en het boekje seinen voor treinen van van wijck jurriaanse staat veel meer.
of de seinregelementen opzoeken in het utrechts archief

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2009, 10:19:48 »
Arjen,

Geheel mee eens, je was me net voor.

Grot,
Bas