Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: seinbeeld 2200.  (gelezen 2561 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
seinbeeld 2200.
« Gepost op: 08 May 2009, 19:45:11 »
Heb gelezen dat een 2200 als seinbeeld onder
twee gele lampen en boven 1 witte heeft waarom,
is dit iemand een idee?? groet Bram.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 20:00:19 »
Om een driepuntsfrontsein te kunnen tonen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 20:22:51 »
Dat kan toch ook met 3 witte of 3 gele
lampen. groet Bram.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 21:41:39 »
Ow, ik las over het geel en wit heen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2009, 00:01:30 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2009, 00:38:37 »
Bij de 1000 serie, die in het NSM heb ik in de cabine eens gekeken hoe het zit met de te tonen kleiren van de bovenste seinen en die hebben zowel links-boven als rechts boven een mogelijkheid om met een kleurenschijf wit, geel & rood te tonen. dus alles is mogelijk bij zo'n lok. Het zou mij niets verbazen als het bij een 2200 en een hondekop hetzelfde werkt. Maar idd meestal voerde men bij (omgekeerd) L-sein, onder geel en boven wit.
De groeten van Rob

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2009, 20:37:19 »
Ook geel? Da's wel bijzonder.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2009, 22:37:26 »
Ik vermoed dat dat de 1010 betreft. De 1125 in het NSM is namelijk niet open voor publiek. En daarbij weet ik van de 1010 zeker dat er inderdaad nog gele glazen in zitten.

mvg,

Robin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2009, 00:27:21 »
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het zo zit: de bovenste lamp moest door het voorzetten van een rood glas ook sluitlicht kunnen tonen. Als die lamp geel zou zijn, zou het rood een verkeerde tint krijgen.
En die twee onderste, die zijn geel omdat dat bij NS nou eenmaal de gebruikelijke kleur is voor frontseinen.

Alleen gaat dat voor de 2200 die Bram denk ik bedoelt (het bruine model uit het Amerpoort draadje) niet op. Die heeft een hoog A-sein, waarbij de bovenste pit nooit icm glaasjes gebruikt is, want deze hoefde nooit rood te tonen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2009, 07:29:00 »
Ja ik bedoel de 2200 uit het Amerpoort draadje.
groet Bram.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2009, 10:12:54 »
De reden dat de sluitseinen van al het materieel (incl rijtuigen) tot 1964 witte lampen hadden met kleurwisselaars (kleurlenzen) zit hem in de verschillende seinbeelden die getoond moesten worden.

Bij een normale trein toonden beide sluitseinen rood
Bij een extra trein (buiten de normale diensregeling) toonde de linkse lamp geel en de rechtse rood.
bij een normale trein die een extra trein aankondigde toonde de linker rood, en de rechter wit.
Dit waren de nachtseinen, overdag waren de sluitborden voorgeschreven.

Waarschijnlijk is de reden dat het extra middensein ook wit is heel simpel, er waren maar twee type reservelampen in de trein aanwezig. gele duplo voor de frontseinen (dimmen/normaal) en de enkele witte voor de sluit en midden lamp. hiermee voorkom je ook dat er een gele lamp in de sluitseinen terechtkomt.

wil je meer lezen over de sluitseinen, in de railhobby, railmagazine en het boekje seinen voor treinen van van wijck jurriaanse staat veel meer.
of de seinregelementen opzoeken in het utrechts archief

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:seinbeeld 2200.
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2009, 10:19:48 »
Arjen,

Geheel mee eens, je was me net voor.

Grot,
Bas