Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting  (gelezen 5504 keer)

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Gepost op: 04 May 2009, 15:18:03 »
Hallo,

Ik heb de ultieme keerlus (geschikt voor 2 richtingen) aangesloten in het volgende baanplan:





Hierbij heb ik het schema uitgevoerd zoals bij de keerlus staat beschreven: in bovenstaand baanplan heb ik de plaatsen waar de onderbrekingen zitten globaal aangegeven. De rail die ik groen heb gekleurd geeft de kant van de rails aan die is aangesloten op de data uitgang van de IB.





Wanneer ik nu met een locomotief van uit sectie B1/B2 naar sectie A rijd ontstaat er kortsluiting.
Wissel ik B2 met B1, C2 met C1 en D2 met D1 ontstaat het probleem in sectie E.
Bij het uitrijden van de keerlus aan de andere kant ontstaat geen probleem.
Ik vermoed dat het ligt bij de aansluiting van de data, massa en de transormator aansluiting. Deze aansluiting zit op de print die ik heb een slag gedraaid:





Wie weet de juiste volgorde van aansluiten?
Ik denk vast wel Wim  ;D

M.v.g. Léon

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2009, 15:52:29 »
Zit het probleem niet in het feit dat je twee keerlussen hebt en slechts een keerlus-module ? Het is lastig te zien in het baanplan omdat het plaatje nogal klein is, maar het lijkt verdacht veel op twee keerlussen.

Sander

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 04 May 2009, 16:00:55 »
Ook die grote lus die aan de rechterkant buitenom gaat, is volgens mij een keerlus. Het schema wat je gebruikt hebt, is voor zover ik weet wel in orde. Of een tweede keerlus invloed heeft, weet ik niet. Je kunt dat natuurlijk wel gewoon testen door die andere keerlus los te halen.

Veel succes ermee!

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2009, 16:51:39 »
Wie weet de juiste volgorde van aansluiten?
De handleiding weet dat.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2009, 17:16:18 »
Hallo,

Citaat van Sander:

Citaat
Zit het probleem niet in het feit dat je twee keerlussen hebt en slechts een keerlus-module ? Het is lastig te zien in het baanplan omdat het plaatje nogal klein is, maar het lijkt verdacht veel op twee keerlussen.

Sander

Het spoor rechts is nog niet aangesloten en deze zal te zijner tijd op de boven baan ook in een keerlus eindigen.

Citaat van Klaas:

Citaat
De handleiding weet dat.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf

Daar over gaat juist mijn vraag: op de site van Wim zit het onderdeel waarop ik de trafo en de rijspanning moet aansluiten, een slag gedraaid. Vandaar de vraag.......

M.v.g. Léon


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2009, 17:49:19 »
Leon,

De relais bij jou schakelen niet.

Je moet de voeding aansluiten op de kant van de voeding, en niet op de kant van de bezetmelding zoals jij hebt gedaan, te zien op je foto.

Lees de gebruiksaanwijzing eens, staat keurig in hoe je het aan moet sluiten en ook hoe je de print kan testen op werking.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2009, 19:11:22 »
Daar over gaat juist mijn vraag: op de site van Wim zit het onderdeel waarop ik de trafo en de rijspanning moet aansluiten, een slag gedraaid. Vandaar de vraag.......
Dat is inderdaad curieus, die klemmenstrook zit net aan de andere kant van de hoek.
Maar zoals Sander zegt, je moet de voeding aansluiten op dat klemmenblokje wat op jouw foto rechtsboven zit.
Dan weet je nog niet welke klem voor welke draad bestemd is, maar daar kun je achter komen door vanaf elke klem de printsporen te volgen en kijken waar ze terechtkomen. Daarbij moet je het schema als houvast nemen.

PS: in die handleiding van Wim staat een heel stappenplan om de print te testen voordat je hem op de baan aansluit. Dat heb je kennelijk niet gedaan, anders was je al eerder tegen deze vraag aangelopen.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2009, 19:15:14 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2009, 19:31:08 »
Hallo,

Wim heeft deze print kant en klaar geleverd, dus ik ga er vanuit dat hij werkt.
Ik heb te weinig kennis om aan de achterkant van de print te zien, waar wat naar toe moet lopen.
Het schijnt, dat Wim de enige is die me hier bij kan helpen.
Ik kan hem een PM sturen, maar ik dacht ik doe het hier op het forum, omdat misschien meer mensen hier tegen aan lopen.
Hieronder een foto zoals ik het heb aangesloten:




M.v.g. Léon

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2009, 21:55:16 »
Je hebt hem nu aangesloten alsof dat klemmenblok alleen maar om de hoek is geschoven. Dat zou goed kunnen zijn, maar het kan net zo goed gespiegeld zitten.
Om het zeker te weten moet je toch bij Wim terecht. Je kunt wachten tot hij een keer op dit draadje stuit, maar het is waarschijnlijk sneller als je hem een PB stuurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2009, 23:57:37 »
Leon, hoe het aangesloten moet worden en wat waar moet staat gewoon op de print aangegeven. En ik hoop voor je dat hij het nu nog doet.




Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 05 May 2009, 09:17:04 »
Hallo,

Als ik naar de print kijk, dan zou de aansluiting op de foto moeten kloppen..........
Dat is echter een conclusie van een leek.
Nou nog een simpel ja of nee van de expert  ;D

M.v.g. Léon

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2009, 09:42:55 »
Léon, je bent wel erg onzeker van jezelf.
Je hebt blijkbaar jouw foto vergeleken met het plaatje van Wim. En je denkt dat dat hetzelfde is. Nou, ik denk dat ook, want ik zie geen verschil.
Op één kleinigheidje na: bij de trafo-aansluiting noem je één van de draden ground. Maar die heeft helemaal niks te maken met de ground van het digitale signaal, dus is die aanduiding onterecht.

Na het bekijken van de plaatjes kom ik tot de conclusie dat alles is voorgebakken. Bij de klemmen waar de digitale railspanning aan moet staat Rd en Br, en bij de klemmen waar de trafo aan moet staat zo'n ~ kringeltje. Duidelijk zat lijkt me, dus geen reden om te twijfelen.

Nou moet je nog even kijken naar de railaansluitingen. Zit echt elk railsegment aan de goede klem? Niks verwisseld? Alle railscheidingen echt isolerend?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 05 May 2009, 11:30:46 »
Als ik je probleem zo lees vraag ik me af of je wel de goede sporen genomen hebt voor de stroom detectie (had vorige week volgens mij hetzelfde probleem).



vr gr Michael

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 05 May 2009, 13:05:46 »
Hallo,

Na testen van de print, zoals beschreven op de site van Wim zelf, moet ik concluderen dat de print ter ziele is.
Bedankt voor het meedenken van een ieder. Ik zal contact opnemen met Wim om het probleem op te lossen.

M.v.g. Léon

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re:Kortsluiting bij "ultieme keerlus" aansluiting
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2009, 19:14:42 »
Hallo,

Alles werkt nu perfect !!! (y)
Ik heb de print opgestuurd naar Wim en eer ik het woord keerlusmodule kon uitspreken was hij weer retour...
Perfecte service Wim !

M.v.g. Léon