Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:58:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45

Auteur Topic: Tafelbaan  (gelezen 34408 keer)

GW

• Offline Offline
Re:Tafelbaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 October 2009, 13:11:42 »
Ja, in mijn geval ging het om een houten kast die ik had gefabriekt voor wat audio spulletjes die ik on the road wilde kunnen meenemen (ik speelde toen nog in een praiseband). Dat grapje heeft me nog een opname apparaat gekost waarvan de koppen beschadigd waren geraakt.

Gerard

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 October 2009, 13:28:30 »
oei, dat is niet om blij van te worden.

Hier doet alles het nog wel. Enige zorg is dat als de corrosie er in zit, of dat het dan gewoon onstopbaar doorvreet, of dat ik het na schoonmaken kan laten voor wat het is...
met de groeten van Maarten

GW

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 October 2009, 13:49:36 »
Ja, het was zo'n mini-disc speler / opnemer... GRRR...

Vers van de lever zou ik zeggen: gebruik het voor de lak aanbevolen oplosmiddel, zo weinig mogelijk, en maak de rails daar mee schoon. Dan wellicht een HEEEEL klein beetje olie om de zaak in te vetten.

Just my $0,02

Gerard

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2009, 13:54:32 »
Dank je Gerard, ik zal eens kijken wat ik kan doen

(y)

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2009, 14:30:53 »
Ben nog steeds in de testfase wat betreft de aansturing van de bende in de tafel. Deze week wilde ik even wat anders proberen en had wat draadjes uit elkaar gehaald en moest het weer aan mekaar knopen, haha, oei, spaghetti. En dat voor zo'n simpel baantje!!

Ik dacht even "oh, wil daarom iedereen digitaal?"  ;D

De aansturing betreft 8 baanvakken op de hoofdbaan en 1 baanvak op rangeerterrein maar slim geregeld met gebruikmaking van de "zelfdenkende" 3wegwissel van Fleischmann. De simpele aansturing zorgt dat ik met momentompoolschakelaar het rangeerterrein bedien (ik wil nog diodes op de einden plaatsen zodat er geen buffers omver gereden worden). Het stationgedeelte kan geregeld worden met een ompoolschakelaar zodat er daar in en uit het rangeerterrein gereden kan worden en ik wil daar ter plaatse nog kunnen ontkoppelen. En op de hoofdbaan zijn 3 stopplaatsen ingebouwd die met een momentschakelaar geactiveerd kunnen worden. Op die manier kan er met 2 treinen gereden worden (ze kunnen mekaar nooit inhalen natuurlijk). Het moet allemaal nog netjes geïnstalleerd en weggewerkt worden maar dat komt wel nog.
Simpele splielerei maar leuk als rij-baantje en testbaan die altijd voorhanden is.  8)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #20 Gepost op: 22 October 2009, 14:50:09 »
Hoi,

Ik lees net over je "ventilatieprobleempje" en misschien is het een oplossing om twee gaten in de onderkant van de tafel te maken waardoor je kan laten circuleren... Ik weet of het helpt maar je zorgt er wel voor dat de boel niet compleet opgesloten is en wel mogelijkheid tot ventileren.

Groet Ronald K
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2009, 19:33:17 »
De (krappe) bochten R1 wil ik beetje camoufleren. Aan één kant van de tafel had ik dat al gedaan. Het levert meteen een mini-schaduwstation waar een trein een poos stil uit beeld kan staan. En het geeft net een wat ander beeld dan een rondrijdende ovaal.

Aan de ene kant was ie al af (inmiddels wel donkergrijs gemaakt. Op de afbeelding geplamuurd en in de grondverf

Maar nu de andere kant nog. Ik zal ook eens wat grote gaten maken aan de onderkant voor de betere atmosfeer!. Maar nu eerst de ruwbouw:

hm, toch te klein, trein kan er niet verbergen, effe wat uitbreiden...

In het rechthoekige gat wordt later het bedieningspaneeltje verdiept ingebouwd (tafelblad moet er ook weer overheen kunnen)

« Laatst bewerkt op: 23 October 2009, 19:35:43 door Maarten »

David Stelma

• Offline Offline
  • De Modelbouwloods
    • De Modelbouwloods
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2009, 15:29:30 »
leuke baan!!
dit topic ga ik zeker volgen!! (y)

Groet,
David Stelma

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 October 2009, 18:56:31 »
Ha David,

dank je wel  ;D
Nou ga ik niet zo rap als sommigen anderen hier, want buiten deze hobby heb ik een hoop andere dingen te doen helaas. Maar zodra er nieuws is merk je dat hier wel.

Ben nu bezig om een klein controlepaneeltje te bouwen met de retro-Fleischmann schakelaartjes. Alles komt erg krap want alles moet ingebouwd IN de tafel. Dus moet ik soms wat kunst- en vliegwerk inzetten. Daarbij is alles analoog dus ondanks de kleine baan zijn er heel veel draadjes. Nu moet ik alles weer opnieuw en definitief verbinden en dat kost weer het nodige gevloek. Maar ik ga eerst even netjes het schema opstellen en aan alle draadjes hangt een labeltje met een nummertje zodat ik weet welk draadje waar naartoe moet (dubbelgevouwen verftape en met stift nummertje erop gezet. Op een papieren schema van de baan staat aangegeven welk nummer waar naartoe loopt).

Als het paneeltje voor zover aangesloten is ga ik het schaduwstationblok netjes afwerken (plamuren en spuiten) en dan het paneel inbouwen. Daarna komt pas de aankleding eens aan de beurt. Ik was al even op zoek naar isolatiemateriaal onder de sporen maar had geen zin in een heel pak blauw spul van de Gamma. Ik heb een heerlijk alternatieve en spotgoedkope oplossing gevonden in twee zacht schuimrubberen douchematjes van de Blo**** à €2,50 per stuk en de treinen rijden nu echt geruisloos. Ook weer voor mekaar.

Eens kijken of ik dit weekend weer eens verder kom om wat te kunnen laten zien.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2009, 22:03:31 »
paneeltje in aanbouw. Zoals gezegd erg weinig ruimte voor alles omdat ik alles ingebouwd wil in de tafel, dus als blad erop ligt moet alles erin passen en opgeborgen zijn. In het schaduwblok had ik een rechthoek uitgespaard waar van onderaf het schakelpaneeltje ingemonteerd moet worden. Ik heb alles erop gemonteerd en de draadjes er door getrokken.

Dit is een lekkere wanboel zo maar gelukkig weet ik waar alles heen moet.

De bovenkant - nog onafgewerkt - ziet er nu zo uit. N.B. er is zo weinig ruimte dat ik de baan niet schematisch door kan laten lopen en de twee schaduwstukjes staan schematisch rechtop aan beide zijkanten.
 8) ;D

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 October 2009, 22:50:25 »
al iets meer afgewerkt, met opvulstukjes (nog netjes te schuren) en nog een plaatje erover te maken.

Meer wordt het niet met de bediening van deze simpele (test/rij)baan. Maar zo kan er gerangeerd worden, op het rangeerterrein zelf met de momentompoolschakelaar. De zelfdenkende wissels zorgen er dan vanzelf voor welk spul er zal gaan rijden.

Verder op de hoofdbaan dus drie stopsecties die te activeren zijn met de momentschakelaar, of te overrulen met de aan/uit-schakelaar als ik wat spul rond wil laten rijden. Twee van die stopsecties liggen in de schaduwstukken en zijn in het schakelschema niet opgenomen in de schematische route.

Vanaf "stations"gedeelte valt er met de ompoolschakelaar op en neer te rijden het rangeerterrein op en af. Heel basic analoog, dus voor de meesten hier niet bijster interessant.

David Stelma

• Offline Offline
  • De Modelbouwloods
    • De Modelbouwloods
« Reactie #26 Gepost op: 30 October 2009, 22:52:43 »
ok erg leuk, maar waarom doe je eigelijk in een tafel? heb je een niet zo groot huis?
niet dat dat uit maakt hoor ( zelf heb ik ook geen grootte treinbaan )
het begint er in ieder geval wel goed uit te zien ga zo door (y)

Groet,
David Stelma

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #27 Gepost op: 30 October 2009, 22:53:25 »
Ik blijf ook gewoon analoog rijden,gewoon lekker ouderwets. (y)
Het zal bij mij wel met de leeftijd hebben te maken. ;D

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 October 2009, 22:58:28 »
ok erg leuk, maar waarom doe je eigelijk in een tafel? heb je een niet zo groot huis? (y)

Amsterdam he, gewoon een appartement, 1 laag en niet eens een echte aparte slaapkamer. Dus echt geen plek om voor vast iets uitgebreid neer te zetten of te bouwen. Ben voor een heel lange termijn wel bezig met een moduleproject (gaat jááren duren) maar ik merkte dat ik soms gewoon makkelijk spul wil kunnen laten rijden. Dus toen ben ik maar zogezegd creatief gaan denken
 ;D

Ik blijf ook gewoon analoog rijden,gewoon lekker ouderwets. (y)
Het zal bij mij wel met de leeftijd hebben te maken. ;D

Gr Chris
haha, goh, en ik ben nog ouder dan jij... Er zijn er zat van mijn (jouw) leeftijd of ook stukken ouder die ook allemaal op digitaal zijn overgestapt. Voor mij geldt dat het deels beetje boven m'n pet gaat (terwijl ik écht geen digibeet ben) en de kosten die ik nu niet ervoor op kan brengen. Voor mij is dit geknutsel toch ook een beetje de charme van het ouderwetse treintjes gedoe. Dan maar geen echte sounds en brandende koplampen bij een stilstaande trein

8)
« Laatst bewerkt op: 30 October 2009, 23:02:44 door Maarten »

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #29 Gepost op: 30 October 2009, 23:02:47 »
Hallo Maarten,

Ik ben het helemaal met je eens,het gaat deels om de charme van de hobby. :)
En het andere deel digitaal snap ik ook niets van. ;D

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben