Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Tafelbaan  (gelezen 34571 keer)

Maarten

• Offline Offline
Re:Tafelbaan
« Reactie #30 Gepost op: 30 October 2009, 23:05:39 »
haha, ik lees hier soms die verhalen van doorgebrande decoders en treinen die weigeren en dan ben ik blij dat ik treinen heb die gewoon rijden als ik stroom op de rails zet. Ik vind het voor mij al heel wat dat ik deze boel zo aan de gang krijg. Wie weet wat er ooit nog komt maar dit is prima zo voor mij nu. En als alles straks aangelegd is kan ik aan de slag gaan om de boel leuk te maken met aankleding.

Verder vind ik het ook leuk dat als neefjes langskomen dat die er ook gewoon mee kunnen spelen en dat vinden ze machtig zonder dat ik ze enorm veel hoef uit te leggen.
met de groeten van Maarten

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #31 Gepost op: 30 October 2009, 23:13:00 »
You have got a point!!! (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

David Stelma

• Offline Offline
  • De Modelbouwloods
    • De Modelbouwloods
« Reactie #32 Gepost op: 30 October 2009, 23:24:20 »
ik rij ook gewoon analoog het is tog niet nodig om zo'n treinbaantje digitaal te maken, je kan net zo goed wat seinen neerzetten dan ben je nog goed koper uit ook (y)

groetjes david
Groet,
David Stelma

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 October 2009, 23:41:48 »
seinen passen niet eens vrees ik. haha
De binnenkant laat ca 8 cm ruimte over dus dan zouden alle seinen uitgenomen moeten worden als ik het blad weer neerleg.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #34 Gepost op: 31 October 2009, 07:25:27 »

haha, goh, en ik ben nog ouder dan jij... Er zijn er zat van mijn (jouw) leeftijd of ook stukken ouder die ook allemaal op digitaal zijn overgestapt. Voor mij geldt dat het deels beetje boven m'n pet gaat (terwijl ik écht geen digibeet ben) en de kosten die ik nu niet ervoor op kan brengen. Voor mij is dit geknutsel toch ook een beetje de charme van het ouderwetse treintjes gedoe. Dan maar geen echte sounds en brandende koplampen bij een stilstaande trein.
Vorig jaar had bovenstaand stukje proza van mij (nóg ouder :-\ ) kunnen zijn. Na aanschaf van een Multimuisset denk ik er nu echt anders over. Ze noemen dat voortschrijdende inzichten..... ;) Het rijden en rangeren geeft veel meer plezier omdat de snelheid perfect te regelen is en je met meerdere locs tegelijk kunt rijden op het zelfde spoor. Ik heb inmiddels mijn koudwatervrees overwonnen en kom met hulp van het instructieboekje en forumleden stap voor stap verder. Mijn eerste sound op de baan een paar maanden geleden was een fantastische ervaring.
Als je de afstandsbediening van je TV kan bedienen lukt het rijden met een Multimuis zeker!

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 31 October 2009, 07:27:47 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 31 October 2009, 08:10:19 »
Ik durf het bijna niet te zeggen......... :-[
Vorige week op eurospoor een losse Mulitmaus en een deocder aangeschaft en... ik ben onder de indruk. De rijeigenschappen van dezelfde loc zijn opeens totaal anders en beter, en die brandende koplampen vind ik stiekem ook leuk. Ik ben in elk geval (voor een deel) om. Alles digitaliseren is een grote (financiele) stap, maar de eerste schreden op het digitale pad zijn erg leuk.

Oh ja, en die tafelbaan is top!
No dress rehearsel, this is our life.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 31 October 2009, 10:41:00 »
Dank je Marc  ;D

En Jaap en Marc, allebei, dank voor de reactie en: ik weet het ik weet het ik weet het.....

maar mag dit draadje alsjeblieft buiten de discussie wel of niet digitaal blijven verder? Want voor je het weet gaat het er weer vier pagina's lang over. Deze tafelbaan blijft analoog.

Deze baan blijft zo je wilt ouderwets charmant oubollig hoekig ongenuanceerd hollen-stilstaan analoog. Daar ga ik niks meer aan veranderen.

Deze baan blijft namelijk ook een simpele testbaan waar ik nu en over een hele tijd gewoon een loc op wil zetten om te rijden. En ik weet, álles kan met digitaal ook. Ik heb de draadjes hier ook er over gelezen. Die discussie liever niet opnieuw in dit draadje.

Ik hoop over enige tijd meer te kunnen laten zien over waar ik heen wil met de aankleding en dan doet de aansturing er verder al helemaal niet meer toe.

Maar leuk dat jullie zijn komen kijken naar dit draadje  ;D

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #37 Gepost op: 31 October 2009, 10:46:03 »
Hallo Maarten,

Helemaal met je eens,heren on topic zeg ik maar. ;)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 31 October 2009, 11:24:26 »
Dank je Chris  ;D

en de andere heren mogen best hun gedachten er over laten gaan. Leuk als iemand reageert. Maar ik ben gewoon een beetje koppig ook, en momenteel aardig krap in de middelen. En dat gaat voorlopig niet echt veranderen. Neemt niet weg dat ik het ook gewoon leuk vind om een rijdend baantje in huis heb die dan ook nog eens perfect opgeborgen kan zijn in een relatief kleine woning (voor mensen die een binnentrap gewend zijn).

Nou wil de grap dat ik al vanaf mijn 10e treinen heb (in tussenfases ook weer jaren weggeweest), maar dat ik hoe dan ook nog nooit een écht werkende baan heb gehad. Het bleef altijd bij "tijdelijk" uitleggen op een groot tafelblad en dan bleef ik steken bij aansturing (als toen digitaal bestaan had was ik toen misschien wél doorgestoten). Dat ik nu - 30 jaar later - dan eindelijk eens een baantje maak die gaat werken is voor mij ook bijna een soort goedmakertje van toen en met de charme en eenvoud van toen.

Qua sfeer ben ik op zoek naar iets duisters/grauws. Mede de reden waarom ik Märklin HO volg met zijn draadje. Hij zet een mooi duister sfeertje met een verhaal neer.
Verder vind ik het sfeertje prachtig van de trein van Gomez in de Addams family. De combinatie van die diesel en stoomloc heb ik al vertaald naar de 2400 en de Zwitser. Zie compilatie hieronder.

Verder heb ik al in gedachten welke gebouwen ik neer wil zetten. Dat worden er maar drie. Een villa, een woonhuis en een stationnetje. De villa wordt een grauwe variant van Villa Allegonda uit Katwijk aan zee waar ik al aan begonnen was. Het is een villa van de vroege modernen (J.P.Oud). Deze villa was niet per sé kraakhelder wit zoals nu gedacht wordt. Ik heb oude foto's gezien waarop hij grauwer is. i kies in ieder geval voor donkerder

Ik ga ook niet een bestaande situatie maken maar wel Nederlands in sfeer, waarbij ik in gedachten heb dat ik er een duinlandschap van wil maken. Is ook wat woester dan een keurig weilandje.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #39 Gepost op: 31 October 2009, 11:29:24 »
Het was ook echt niet de bedoeling om dit draadje te 'vervuilen' hoor Maarten. Daar is de opzet van je tafelbaan veel te leuk voor. (y) Ik volg het al vanaf het begin en geniet van je bouwsel.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 31 October 2009, 11:32:36 »
Dank je Jaap,

weet ook wel dat je het goed bedoelt. En voel me vereerd dat jij het volgt Jij met je waanzinnige bouwsels.

Stadium van poserende preisers heb ik in de tafel nog niet bereikt, dat duurt nog wel even
 ;D
« Laatst bewerkt op: 31 October 2009, 17:58:09 door Maarten »

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 31 October 2009, 11:50:25 »
even over die villa in Katwijk. Staat er nu redelijk erbarmelijk bij. Zijn wel plannen voor. Maar ik was dus al poos bezig hem na te maken op basis van tekeningen en oude foto's.

Hier in oude staat

en mijn opbouwproces. Ben al poos bezig. Sommige mensen hebben dit elders al eens gezien. Heeft poos stilgelegen. Drukte, je kent het wel. En ik ben nu eerst verder gegaan met de aanleg van de besturing  8)

Dat wordt mijn vernederlandste versie van een Addams-family baan. haha. In plaats van de Victoriaanse villa uit die film dus een Nederlandse vroegmoderne villa. Maar wel jaren twintig.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 31 October 2009, 17:11:55 »
blijft stoeien met de draadjes. Toch alvast even kijken hoe het in de ruwbouw past. de afwerking volgt nog allemaal. Het is allemaal nog erg slordig en de wissels zijn nog niet eens aangesloten nu. Ik ben ook wel beetje van het kaliber geen geduld enzo...

en even een (donker) testritje in beeld. Oh ja, ligt aan de camera dat het zo'n rotherrie is. Hier luistert het als zachtjes  ;D

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 31 October 2009, 17:26:53 »
Dit soort bedieningstableaus blijft altijd erg leuk vind ik. Ik krijg er het echte treingevoel bij! Vandaar dat ik er ook een heb op mijn trambaantje.

Marc

(Die ondanks de Roco-maus gewoon analoog door bouwt aan zijn trambaantje;D)
No dress rehearsel, this is our life.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 31 October 2009, 17:34:14 »
Dit soort bedieningstableaus blijft altijd erg leuk vind ik. Ik krijg er het echte treingevoel bij!

(y)
hoera!
Kijk, dat heb jij toch ook.  ;D
Voor mij geldt dat namelijk ook. Precies om dat gevoel ben ik dat nu zo aan het doen.