Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: DB Station - (Baanplan H0)  (gelezen 10587 keer)

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
DB Station - (Baanplan H0)
« Gepost op: 26 April 2009, 11:48:36 »
Hallo iedereen...

Ik kijk al een tijdje rond hier op het forum, en heb besloten om me te registreren en actief member te worden.
Nu mijn bescheiden baanplan.

Schaal: 1:87 H0
Tijdperk: IV,V en af en toe III
Thema: Duits
Besturing: Multimaus
Spoor: Rocoline zonder bedding

Dit is hoe ik mijn station in gedachten heb, aan de beide kanten gaat het spoor onder de balken van het schuine dak door met een boog, hoe ik daar verder ga ben ik nog over aan het peinzen.




lengte is 390 cm en diepte is 80cm

Tips kan ik goed gebruiken, dus laat maar komen

« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 11:58:28 door Hans van de Burgt »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2009, 12:05:58 »
Hoi,

De diepte zou ik minder maken, 80 cm is erg veel, ik heb zelf zestig centimeter en dat is prima te doen, voor 80 cm moet je ver reiken.

Verder zou ik eens kijken of je niet de wissel met kruiswissel iets meer naar rechts en links kunt leggen en dan een rechterwissel op het kruis kan aansluiten, dan kun je vanaf alle hoofdsporen alle zijsporen onder bereiken en visa versa.

Gr. Remco.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2009, 12:13:05 »
Ik ben van plan om mijn nieuwe baan ook 80 cm diep te maken maar nu las ik dat 60cm ook goed te doen is maar kan je dan nog wel mooie bochten maken of wordt alles krap op elkaar.


Erik-Jan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2009, 12:17:30 »
Verder zou ik eens kijken of je niet de wissel met kruiswissel iets meer naar rechts en links kunt leggen en dan een rechterwissel op het kruis kan aansluiten, dan kun je vanaf alle hoofdsporen alle zijsporen onder bereiken en visa versa.
Dat van die wissels was ook het eerste wat mij opviel, dat aanpassen zou er iets logischer uit zien, zeker bij een klein station als deze. Ziet er verder leuk uit op tekening.

Ps; we hebben het hier alleen niet kruiswissels maar engelse wissels ;), kan dr nisk aan doen maar zo heten ze nu eenmaal, een kruiswissel is iets anders ;) ;D

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2009, 12:31:04 »
Bedankt voor de tips, maar zouden jullie dat even simpel willen intekenen , zodat ik het snap...  ???

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2009, 12:37:27 »

Ps; we hebben het hier alleen niet kruiswissels maar engelse wissels ;), kan dr nisk aan doen maar zo heten ze nu eenmaal, een kruiswissel is iets anders ;) ;D


U heeft helemaal gelijk, maar ja zondagochtend he ;D




Zo dus.

Gr. Remco.


BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2009, 16:23:52 »
Jah daar was ik weer..

de aangepaste versie met de engelse wissels verplaats naar lnks/rechts, hoe is het nu?

heb maar gelijk 2 versie die met "gewone" wissels en een ontwerp met de "slanke" wissels





kritiek/tips gewenst  ;D


ps: wat de diepte betreft van 80cm, ik ga het zo maken dat ik er ook er aan de andere kant ruimte komt om er bij te kunnen
« Laatst bewerkt op: 26 April 2009, 16:25:59 door BR628 »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB Station (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2009, 17:39:11 »
De versie met slanke wissel oogt beter, maar ik zou zeggen zet een rijtuig in de wissels en kijk even hoe het op de korte staat, als dat niet mooi is kan je beter voor de slanke gaan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2009, 14:13:43 »
Na veel passen meten, is niet mogelijk bovenstaande te realiseren (de bogen links en rechts red ik niet onder de balken)  :( .
Niet getreurd... we hebben weer wat anders ontworpen.

Het betreft onderstaande ontwerp, een dubbelsporig station, met aftakking (Oranje) naar een loclloodsje voor diesellocjes.
Blauw zijn een paar goederenspoortjes.

Het is nog steeds Rocoline zonder bedding. Wel zijn er slanke wissels (stationssporen) en korte wissels voor de aftakkingen gebruikt.

Tips/suggesties of commentaar is altijd welkom


« Laatst bewerkt op: 28 April 2009, 16:04:17 door BR628 »

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2009, 19:03:07 »
Iederéén vindt hem goed  ;D

Sorry ben wat ongeduldig  :-[

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2009, 20:46:20 »
Ik vind hem in ieder geval goed (y)

Door het station in een boog te maken ziet het er veel minder
stijf uit dan op een rechte plaat, en de keuze van slanke wissels
voor de hoofdsporen is ook erg goed volgens mij.

Wordt het een kopstation of loopt het spoor aan beide zijden
nog verder door?

Mvg,

Tis
********

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2009, 20:50:17 »
Hallo ?

Als dit ontwerp past, dan is je ontwerp redelijk geslaagd vind ik.
Ik kon het niet heel goed zien, want bij het openen van je plaatje, krijg ik het niet beter te zien dan alleen de linkerbovenhoek. Zal wel aan mijn 22" monitor liggen ben ik bang  ;)

Waar wil je je stationsgebouw plaatsen?
Is er genoeg ruimte tussen de sporen voor een perron.
Overweeg om je goederenspoortjes direct te verbinden met locomotiefsporen, dit zou wat meer rangeren/locomotiefwissel kunnen opleveren zonder de afwikkeling van je 4 doorgaande sporen te beinvloeden.

Verder, geduld is een schone zaak..  :D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 29 April 2009, 09:58:17 »
voor T.Spat:

Het spoor loopt aan beide kanten door... wat daar komt moet ik nog even voor achter de ontwerptafel zitten


voor Jelmer:

Er is nog verder niet meer te zien als het stationsgedeelte.

Het station wil ik gaan plaatsen in de links in de hoek, voor de perronsporen kan ik altijd nog wat gaan schuiven met de flexrails, zodat ik de boog wat ruimer maak.

Je bedoelt dat bij de oranje nog een wissel moet plaatsen en doorverbinden met het blauwe spoor?



Dat is mogelijk hoor, die gaan we inpassen.


In ieder geval bedankt  (y)  voor de reacties en tips

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 29 April 2009, 10:24:39 »
Beste BR628 ('k zie je naam nergens...),

Prima begin, station in boog is altijd mooi. Kleine puntjes van opbouwende feedback:
1. Overweeg een enkelsporige hoofdlijn, het station is er klein genoeg voor. Of een station aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn die overgaat in een enkelsporige hoofdlijn, verklaart de lange opstelsporen.
2. Ik zou 'spoor 1' en 'spoor 2' de doorgaande sporen maken en 'spoor 3' en 'spoor 4' de aftakkende sporen. Kun je spoor 3 voor zowel goederen als reizigerstreinen gebruiken en kun je spoor 4 ook voor rangeren goed gebruiken.
3. Overweeg in de goederensporen ook nog wat overloopwissels om rangeerbewegingen wat makkelijker te kunnen uitvoeren.
4. Zo te zien heb je behoorlijk wat lengte, zou je tussen spoor 3 en spoor 4 nog een overloper kunnen leggen halverwege om stukjes trein te kunnen laten overlopen.
5. Zorg er wel voor dat wagens kunnen koppelen, dat blijft een probleem met stations in bogen...

Al met al: TOP! Het komt behoorlijk overeen met mijn plan (kijk maar 'ns bij het station Weissenfels op mijn site), wat ik echt leuk vind om mee te rijden. Ik heb zelf bewust gekozen voor een enkelsporige lijn in veel landschap, jouw keuze mag natuurlijk jouw eigen zijn! 't zijn wat overwegingen van een ouwe rot....

Eddy

PS: Yep, 'k moet mijn site nodig weer 'ns bijwerken...

BR628

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:DB Station - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 29 April 2009, 10:43:02 »
Hai Eddy

1. Ik wil graag een dubbelsporige hoofdlijn, ik vindt het mooi om treinen langs elkaar heen te laten rijden.
2. zie 1 , dan vervalt 2 lijkt me
3. Je bedoelt om het bovenste spoor van de 3 goederensporen nog een aftakking naar de middelste (goederen) spoor te maken?
4. Wat lengte betreft, dit is wat ik maximaal kan leggen, aan de uiteinden ga ik de bocht om. Afm zijn ongeveer 4x4 mtr
5. Die snap ik niet echt  :-[

Als ik zo je baan zie, phoe een aardig stukkie werk wat je daar verricht, ziet er goed uit.  (y)

In ieder geval bedankt vor de tips hoor.

Groetjes van Bert  ;D