Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 22:28:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
Vandaag om 22:08:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:58:31
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
Vandaag om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model  (gelezen 61374 keer)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #150 Gepost op: 13 February 2014, 19:54:17 »
Het is Marcel Ed, niet Karst ;-)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2861
  • Twentelijn 1968-1980
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #151 Gepost op: 13 February 2014, 19:59:36 »
Eens even rekenen... Een vierwagenstel kost rond de €400,- heb ik in een ander draadje gelezen, dus een DE5 rond de €500,-. Ik zou zeggen: waar kan ik tekenen?  ;D

Zonder gekheid Karst: onbetaalbaar, knap werk, erg fraai, complimenten. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat  (y)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #152 Gepost op: 13 February 2014, 20:39:49 »
Hallo Peter
Deze rectificatie was niet voor mij bedoeld.
Maar evengoed blijven die stroomlijners intrigeren.
Ik ben ze nu aan opknappen.
Dit ter zijde ,een fotootje van een blauwe DE V

DE V blauw.
Groet Ed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2209
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #153 Gepost op: 14 February 2014, 01:20:32 »
Wat een prachtige modellen hier; ik ga ineens met andere ogen kijken naar het paar mat '40 koppen dat ik nog heb leiggen.
Ik heb toen wel een model gemaakt met mat. 36 koppen, maar dat leek slecht. Deze zien er echter veel beter uit!

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #154 Gepost op: 14 February 2014, 02:06:01 »
Bedankt allemaal voor de positieve reacties.

Peter, de bolling van het dak ben ik zelf ook niet helemaal tevreden over. Dit is deels te wijten aan de constructie van de kop. Deze was oorspronkelijk van een 1:87 model en is pas gemaakt voor de Lima Hondekop. Nu is bij modelbouw niks onmogelijk, alleen ga ik het bij deze stellen niet meer aanpassen.

De Mat'40-5 en een Mat'40-2 worden gras groen met snorren. De DE5 wordt blauw, en de andere Mat'40-2 wordt donker groen.

Verder staan er nog vier bakken hier in aanbouw; Twee DE5 motorbakken, en twee omBC's serie 2900. Een van de motorbakken wordt de mD 195, met het verhoogde dak.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #155 Gepost op: 14 February 2014, 10:18:43 »
Zooo, dat is een strak laaaang treinstelletje! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #156 Gepost op: 14 February 2014, 12:17:07 »
Hoi Marcel,

Nee, niet aanpassen hoor! Ik zou nu ook op de ingeslagen weg verder gaan!
Ik gebruik nog steeds de neuzen die Spoorcusiosa destijds verkocht. Die zijn (zeker naar de hedendaagse maatstaven) niet helemaal correct, maar nog best te gebruiken. Ook die zijn smaller dan de Lima bakken. Daarom zaag ik in de rondingen van de Lima bakken er altijd twee 'V-tjes' uit, waarna ik de dakranden iets naar binnen buig. Kop er op en plamuur doet de rest. Oké, te breed blijven ze, maar zo krijg ik die ronding erin.

Maar eeh, mooi bouwprogramma heb je; ik volg het met belangstelling, het inspireert enorm!!

groetjes en succes
Peter

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #157 Gepost op: 14 February 2014, 12:38:31 »
Hai Marcel
De stellen worden groen?
zoals dit 2 tje
.
Dit stel ben ik aan het renoveren en moet nog verder afgemaakt worden.
Overigens het stel is al begin 80er jaren gebouwd.
Dus het enige wat ik doe is opknappen.
Ga zo verder ziet er allemaal goed uit.
Groet Ed

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #158 Gepost op: 14 February 2014, 13:21:06 »
Hoi Marcel en Ed,

Groen met snor is de laatste uitvoering van de Electrische twee- en vijfwagenstellen. De 'moderne' ELD-5 moet ik  - evenals de beide DE-5-en - nog eens maken... Maar de 308 heb ik al (alhoewel niet helemaal recht van lijf en leden meer....)



Zie er goed uit jouw tweewagenstel Ed! Fraaie draaistellen ook!!

groet
Peter

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #159 Gepost op: 14 February 2014, 14:19:08 »
Citaat
Daarom zaag ik in de rondingen van de Lima bakken er altijd twee 'V-tjes' uit, waarna ik de dakranden iets naar binnen buig. Kop er op en plamuur doet de rest. Oké, te breed blijven ze, maar zo krijg ik die ronding erin.

Ik buig de wanden de laatste cm iets naar binnen en lijm ze met seconden lijm aan de kop. Ook mijn koppen hebben een marginaal verschil in breedte t.o.v. de Lima bakken. Dit scheelt een hoop schuurwerk. In principe zou de kop een á twee millimeter hoger moeten zijn, dan is het 'dak bolling probleem' al voor een groot gedeelte opgelost.

Op een tweetje na, welke de afleveringstoestand krijgt, worden de stellen grasgroen met tien harige snorren. Oftewel, de toestand zoals ze buiten dienst gesteld werden.


tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #160 Gepost op: 14 February 2014, 14:37:20 »
Goed Marcel
Ik blijf je draadje volgen.
Volgens mij woon je zoiets als om de hoek bij mij.
Ik woon in Breukelen,dus als hat ware om de hoek
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #161 Gepost op: 14 February 2014, 15:16:40 »
Hallo Peter En Marcel
De draaistellen zijn eenvoudigweg met kleinspoor scheenplaten gemodificeerd.
Even uitleggen hë??
De langsligger isiets uit gevijld en het verenpakket van kleinspoor is daar met olba
op vast gelijmd.
De motordraaistellen idem dito was iets ingewikkelder maar het is gelukt.
Dit Heb ik ook met de dieselvijf gedaan.
Geeft gelijk een ander gezicht staat wat echter,de motor draaistellen die ovrigens 3 assig waren
bleven ongewijzigd.
Even een plaatje  voor de duidelijkheid.

Zo zijn de draaistellen geworden.
Eenvoudig en best wel mooi.
Groet Ed


« Laatst bewerkt op: 14 February 2014, 15:18:37 door tbrandsma. Reden: slotwoord »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #162 Gepost op: 14 February 2014, 15:42:03 »
Het was mooier geweest als je ze in het draaistel frame had gelijmd, alleen deze draaistellen zijn van een bepaalde soort kunststof welke erg lastig te verlijmen valt. Ik heb de draaistelflanken net zo lang afgeschuurd tot de punt van de as van het wielstel zichtbaar werd. Vervolgens met seconden lijm Kleinspoor wit metalen zijkanten gemonteerd. Ook deze had ik eerst flink afgeschuurd aan de binnenzijde zodat de draaistellen mooi binnen de breedte van de bak bleven.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12430
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #163 Gepost op: 14 February 2014, 16:06:51 »


Zo deden wij dat in 1988/89 al :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Diesel Vijfje in Model
« Reactie #164 Gepost op: 14 February 2014, 16:29:58 »
Hallo Hans
Lang geleden al met menig treinstel met smalle deuren
gedaan is een geduld kwestie maar uiteindelijk mooie smalle deuren.
Ziehier de versmalde dubbele deuren van het ABk rijtuig van de blauwe diesel 5.
Mat 36 mat 40 elektrisch als diesel hadden smalle deuren.
Een foto van deze deuren.


De veerpakketten komen niet onder de bak uit.
Mijn technische ervaring is nou niet van dien aard dat ik erg ingewikkeld ga doen en
ik moet zeggen dat met die verandering het al veel beter oogt.
Groet Ed