Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 19:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Technische verschillen trein software  (gelezen 9383 keer)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Technische verschillen trein software
« Gepost op: 22 april 2009, 11:36:26 »
Regelmatig lees ik opmerkingen over software pakket A of B etc.

Waar ik echter het meest in ben geinteresseerd is niet wat zit er in de software, ook daar zijn diverse draadjes over maar hoe gaat de software met, vooral de standaard zaken om die wij moeten aanleggen.

De keuze voor de software zou ik namelijk zo lang mogelijk willen uitstellen of als de software niet bevalt, of de leverancier omvalt hoe gemakkelijk is het om naar een ander pakket om te schakelen.

Het belangrijkste vindt ik hoeveel bezetmelders zijn er per blok nodig.
Ik kan namelijk wel kiezen voor een pakket wat 1 bezetmelder ondersteund maar wat gebeurt er als ik noodgedwongen moet overstappen, als dat het enige pakket is dan heb je een probleem.

Ik zou dan ook zeer geinteresseerd zijn in een overzicht waarin staat hoeveel bezetmelders per blok.
Zo zouden er misschien nog wel meer zaken zijn die van belang kunnen zijn, zaken die door de centrale afgewikkeld worden zijn niet van belang, bijvoorbeeld stroomdetectie of reedcontact.

100% software zaken wil ik hier buiten laten, zaken die eventueel wel mee kunnen spelen zoals dynamische blokken ( 2 treinen per schaduwblok) kan nog omdat ook daarvoor in de rails melders aangebracht moet worden.

Wim Romijn.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2009, 11:42:19 »
Wim Romijn,

Al de software door mij bekeken en getest, doe ik op één en dezelfde baan. Waarbij ik gewoon een terugmelder kies die ik tot mijn beschikking heb. En of dat er nu 1 2 of 3 of meer zijn maakt niet zoveel uit.

Overstappen en tussendoor switchen van besturingsprogramma is geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2009, 11:47:54 »
Hallo Wim,

Buiten het feit dat je je natuurlijk wel moet verdiepen in de voor jouw belangrijke functies en keuzes, hier een overzicht van WDP, Railware and Train Controller (onder Modelbahnsteuring).

http://www.hjb-electronics.de/
 
Koploper is hier niet in opgenomen maar wordt door velen gebruikt omdat het gratis is en prima software. Zelf gebruikte ik eerst Koploper zelf ook, maar heb gekozen voor Train Controller omdat de ondersteuning voor Koploper een aantal keren werd stopgezet. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar continuiteit was voor mij de belangrijkste factor.

Rene
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 12:26:09 door RenevKL »

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2009, 13:53:33 »
De vraag is niet of ik mij wil verdiepen in de mogelijkheden van de software maar de vraag is ik heb mij verdiept in de software, van mij part Train Control (Rail Road & Co) en ga voor deze software.

Ik doe voor het gemak 1 bezetmelder per blok en ga alles instellen etc.
Kom tot de conclusie het bevalt niet of erger de leverancier gaat ter ziele, natuurlijk kan ik dan nog wel met de software werken, echter wil ik dat.

Nu wil ik dan naar andere software gaan en ik kan zoeken wat ik wil maar wie levert software die maar 1 melder per blok aan kan?

Simpeler kan ik de vraag niet maken.
Volgens mij is het antwoord niemand je zal naar iets uit moeten wijken met 2 of 3 melders per blok.

Dat zelfde is van toepassing als ik nu kies voor bv. Koploper, ik heb 2 melder per blok nodig. Ik wil/moet over naar andere software, reden maakt niet uit, nu moet ik kiezen tussen software van 1 of 2 melders per blok.
 
Is dat er niet dan moet ik mijn baan gaan aanpassen.

Ik wil dan ook een simpel iets waarin ik kan zien hoeveel melders heeft welke software nodig per blok.

@Wim blijkbaar heb jij 3 melders per blok, dan kan je alle software aan tot 3 melders per blok, komt er ooit iets met 4 melder per blok dan ben jij ook de sigaar. Of we 4 melders per blok willen is niet de vraag.

@Rene Dit kende ik al en is meerdere malen al aangehaald in andere draadjes.
Er staat echter niet in het overzicht hoeveel melders per blok en daar gaat het nu juist om.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 13:58:02 door Wim Romijn »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2009, 14:08:30 »
Om het nog wat lastiger te maken : Op dit moment zijn er ontwikkelingen met treinherkenning. Zodra dit wat meer betaalbaar wordt en treinbesturings software hiermee kan werken, heb je 0 bezetmelders nodig. Je gaat dan herkenningsontvangers inbouwen.

In feite zoek je een allesomvattende indeling van bezetmelders, om in de toekomst ieder willekeurig programma te kunnen gebruiken. Maar de variabele factor blijft alles wat tussen nu en de toekomst alsnog wordt uitgevonden.

Sander

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2009, 15:38:38 »
Die bestaan al van Littfinski.
De col 10, interface etc is direct leverbaar.

Transpondertje in trein of wagon. Een aantal strategisch geplaatste antennes op de baan en doorkoppeleun via een HSI naar je pc met bv traincontroller.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2009, 15:40:04 »
Sander,

Toekomst is altijd onzeker.

Overigens zie ik het verschil niet tussen een bezetmelder en treinherkenning.

Dit is iets technisch die de centrale moet ondersteunen en ook dan komt direct de vraag hoeveel van de herkenningen per blok ondersteund welke software.

Het probleem van bezetmelders, herkenning oid is niet meer aan de orde als er iets komt waardoor variabele blokken, of hoe je ze wil noemen aan de orde is.
(Plak voor mijn part 5 gpssatelieten aan je plafond en rust elke lok/trein met een ontvanger uit, dan ben je van alle gezaag etc. in je baan af.)

Wie wil dit echter, de Betuwe route nabouwen is ook geen lol aan, je hebt geen seinen meer nodig en dat is bij variabele blokken ook niet nodig en trein stopt ergens omdat hij ziet dat er een ander voor hem staat, wissel verkeerd etc.

Overigens is alles altijd een moment opname, er komen altijd nieuwe versies, updates, nieuwe centrales.

Erwinv

  • Op het rechte spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Erwinv Modelspoor
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2009, 16:02:18 »
Hoi allemaal

Ik ben zeer blij dat er software bestaat, vooral voor mensen met een handicap. kijk ik ben iemand die niet de Locmaus kan gebruiken maar wel de muis kan handteren met me rolstoel. Koploper is een mooi bedacht programma je kan de treinen bedienen met de muis (y).

Jullie hadden het niet over software?, maar bezetmelders.

Dit wou ik even kwijt  ;D

gr erwinv
koploper + xpressnetli the best

Erwin is op 7 juli 2009 overleden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2009, 17:36:46 »
Wim, er is een essentieel verschil tussen een bezetmelder en treinherkenning.
- Bij een bezetmelder neem je een geisoleerd baanvak en meet een massacontact of stroomverbruik. Via een bezetmelder geef je dan door dat er "iets" in dat baanvak staat.
- Bij treinherkenning zendt iedere trein een bericht uit met z'n eigen "kenteken". Ontvangers langs de baan vangen dit signaal op en geven aan de software dat op dat punt trein ABC passeert. Je sluit dus helemaal niets meer aan op de rails.

De eerste systemen voor treinherkenning bestaan al, er is nog niet veel software die iets kan doen met deze informatie. Maar dat zal zeker vrij snel gaan komen.

Sander


Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2009, 17:49:56 »
Sander,

Maar ik mag toch aannemen dat er dan toch zoiets als een blok blijft bestaan, ivm plaats van seinen, en dat er dan een aantal van die ontvangers staan en dan is de vraag hoeveel van die ontvangers per blok.

Als ik dan weer uitga van een software pakket dat met 1 ontvanger per blok kan werken maar ik schakel weer over naar een ander pakket dan heb ik toch weeer het probleem dat ik iets moet zoeken dat weer met 1 herkenning per blok kan werken anders moet ik bij omschakeling weer technisch gaan aanpassen, uitbreiden van het aantal herkenningen per blok.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2009, 18:19:57 »
Wim, blokken bestaan alleen op het nivo van begripsvorming en werking van de software. Zowel bezetmelders als treinherkeningontvagens hebben geen benul wat een blok is. Ze geven alleen maar door wat er recht voor hun neus aan de hand is.

Bezetmeldingen en herkenningsberichten worden doorgegeven aan software. Ieder softwareontwikkelaar heeft zo z'n eigen visie. De ene heeft 3 melders nodig, Paul Haagsma bedacht ooit dat het ook met 2 melders kan, weer een ander heeft aan 1 melder voldoende.

Jij wilt heel graag uitzoeken hoeveel melders je nodig hebt om ALLE software ontwikkelaars aan te kunnen. Ik denk niet dat je daar uit zult komen. Naast het aantal melders speelt ook de plaats van de melders een rol. Als je nou de combinatie maakt van het grootste aantal melders op alle denkbare plaatsen, heb je pas aan de voorwaarden van ieder willekeurig pakket voldaan. Dan kom op iets idioots uit als 'iedere 5 centimeter 1 melder' en vervolgens kies je per pakket welke melders je echt gebruikt en welke melders je los laat hangen.

Voor mijn gevoel streef je iets na, wat niet echt tot een zinvol resultaat zal komen.

Sander

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2009, 19:42:39 »
Sander,

Als ik het bericht van Wim lees dan kan hij met 3 melders alle software aan.

Wat ik echter zou willen is een minimum aantal.
Rail Road & co: ....   melders
Koploper: .... melders
Softlok: ..... melders
WinDigipet: .... melders
RailEasy: .... melders
Railware: .... melders
Rocrail: .... melders
Trainbrain: .... melders
etc.
Wie ben ik vergeten?

Zelf ben ik ca. 10 jaar geleden overgestapt van Trainbrain en/of Softlok naar andere software en had geen problemen met de plaats en het aantal melders, binnen 8 uur een baan met ca. 160 melders compleet werkend.
Ik zie de beren dan ook niet die ik tot nu toe gelezen heb.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 19:48:06 door Wim Romijn »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2009, 20:06:09 »
Wim Romijn, er zijn ook geen beren. De enigste beren die je kunt tegenkomen zijn de kwaliteit/betrouwbaarheid van de software. Soms erg teleurstellend.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Daan1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2009, 20:47:12 »
wim

er is ook nog DKE  das kleine eisenbahn

groetjes

Daan
N/selectrix  cc2000 - minitrix rails -  koploper

Anne W

  • Gast
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2009, 22:08:23 »
Beste Wim,

De meeste software zal denk ik met twee melders werken, ik zie bij jou nog het oude Trainbrain, was 2 melders.
Raptor is ook twee melders, stop en remmelders.

Groet, Anne W