Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: roco blokkendoos  (gelezen 42731 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re:roco blokkendoos
« Reactie #90 Gepost op: 04 August 2010, 15:42:21 »
Dat is iets te veel van het goede. Als je de gangbare samenstellingen bekijkt zie je dat ze 1 op 1,5 reden. Dus 1 motorwagen kon anderhalf rijtuig meenemen.

Ik ben dat niet met je eens Klaas. Afgaande op hetgeen door Van Wijk Jurriaanse is geschreven in zijn boek "Van Stoom tot Stroom" en op een heleboel foto's, werd vooral vanaf eind jaren '40 gebruik gemaakt van standaard stammen. Die bestonden per stam uit een mBD/mCD, Cec, Bec en een mCv/mC. Die stammen konden worden aangevuld met standaard versterkingscombinaties, die elk bestonden uit een Cec en een mCv/mC. De norm voor het na-oorlogse materieel - waarvan de Roco modellen zijn nagebootst - was dus wel degelijk 1 motorwagen op 1 motorloos rijtuig. Dat laat natuurlijk onverlet dat er uitzonderingen waren, maar 1 op 1 is voor Tp III eerder de gangbare verhouding dan te veel van het goede.


Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re:roco blokkendoos
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2010, 15:51:41 »
Op de site van Gerard van de Weerd kom ik toch ook combinaties tegen waar het aantal motorloze rijtuigen groter is dan het aantal motorwagens.
Zelfs combinaties 2 op 1.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re:roco blokkendoos
« Reactie #92 Gepost op: 04 August 2010, 16:01:19 »
Klaas,

In de eerste plaats beperk ik mij in mijn reactie tot de samenstellingen uit het tijdperk van de Roco blokkendozen: TpIII. Als je op de site van Gerard kijkt dan zie je dat daar voornamelijk (vanaf 1950: uitsluitend) de samenstellingen voorkomen zoals ik die beschrijf. Andere samenstellingen zijn 2:3 (voor dat tijdperk) maar niet meer dan dat.
In de tweede plaats geef ik ook aan dat er best wel andere samenstellingen zijn geweest. Ik bestrijd alleen jouw stelling dat 1:1 "iets te veel van het goede" is en geef aan dat 1:1 juist voor het door Roco weergegeven tijdperk eerder de norm is.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 16:07:53 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #93 Gepost op: 08 April 2011, 15:49:15 »
Even een oude draadje omdat niets met de groen/witte Blokkendoos te maken heeft:
De eerste generatie Blokkendozen hadden een ander motorrijtuig dan de nieuwe generatie (viel me opeens op).
Heeft Roco de eerste generatie motorrijtuigen ooit in de verbeterde uitvoering op de markt gebracht?
Vr. groeten,
Bob

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #94 Gepost op: 08 April 2011, 15:55:42 »
De oude Blokkendoos was een mB4D (met vier ramen in de tweede klasse afdeling). de nieuwe (groene en creme/groene) is een mBD (met vijf ramen in de twee klasse afdeling, ook wel een mB5D genoemd). De oude versie is qua detaillering grover. Bovendien zit daar een fout in: de bagage afdeling had één grote brede schuifdeur.
Motorisch zijn ze niet te vergelijken...

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 16:46:17 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:roco blokkendoos
« Reactie #95 Gepost op: 08 April 2011, 16:10:07 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)

Het Blokkendoos motorrijtuig dat Roco als eerste op de markt heeft gebracht (rond 1980) is daarna nooit meer in de vernieuwde serie blokkendozen uitgebracht.

Er zijn nog wel meer Blokkendozen die Roco nog eens mag uitbrengen ............

Ik had liever een Aec gezien dan een groen creme variant, maar ja een Aec is een ander model en vereist een nieuwe mal, net als die mooie van jou voor de lijn naar IJmuiden en de mB4D.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #96 Gepost op: 08 April 2011, 16:19:11 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)


....eeeeeh... Ja :) Je hebt gelijk, het antwoord is dus Nee...

Groet
Peter

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #97 Gepost op: 08 April 2011, 16:50:27 »
O.k. bedankt voor de duidelijkheid.
Ik denk dat door de verbeterde techniek er minder gesmokkeld hoeft te worden om de motor niet zichtbaar te maken.
De oude blokkendozen zijn inderdaad een stuk grover, vooral op het dak.

Vr. groeten,
Bob

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: roco blokkendoos
« Reactie #98 Gepost op: 15 September 2014, 21:46:58 »
Het is een oud draadje, maar...:
Heeft er iemand een fatsoenlijk verhaal over het pimpen van de oude mb4d?
Ik zou hem wel willen 2.0'en maar vooral het dak is met niet helemaal duidelijk. Ik weet dat Floris er ooit een heel verhaal van heeft gemaakt, maar al die foto's missen. Ook Sobat heeft eens foto's online gezet, maar ook die missen... 😡.

Ik heb Elektrische Treinen deel 1 voor me liggen, maar daar staan van de mb4d net geen duidelijke dak foto's...

Groet,

Richard