Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: roco blokkendoos  (gelezen 41308 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:roco blokkendoos
« Reactie #90 Gepost op: 04 August 2010, 15:42:21 »
Dat is iets te veel van het goede. Als je de gangbare samenstellingen bekijkt zie je dat ze 1 op 1,5 reden. Dus 1 motorwagen kon anderhalf rijtuig meenemen.

Ik ben dat niet met je eens Klaas. Afgaande op hetgeen door Van Wijk Jurriaanse is geschreven in zijn boek "Van Stoom tot Stroom" en op een heleboel foto's, werd vooral vanaf eind jaren '40 gebruik gemaakt van standaard stammen. Die bestonden per stam uit een mBD/mCD, Cec, Bec en een mCv/mC. Die stammen konden worden aangevuld met standaard versterkingscombinaties, die elk bestonden uit een Cec en een mCv/mC. De norm voor het na-oorlogse materieel - waarvan de Roco modellen zijn nagebootst - was dus wel degelijk 1 motorwagen op 1 motorloos rijtuig. Dat laat natuurlijk onverlet dat er uitzonderingen waren, maar 1 op 1 is voor Tp III eerder de gangbare verhouding dan te veel van het goede.


Grtz,
Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:roco blokkendoos
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2010, 15:51:41 »
Op de site van Gerard van de Weerd kom ik toch ook combinaties tegen waar het aantal motorloze rijtuigen groter is dan het aantal motorwagens.
Zelfs combinaties 2 op 1.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:roco blokkendoos
« Reactie #92 Gepost op: 04 August 2010, 16:01:19 »
Klaas,

In de eerste plaats beperk ik mij in mijn reactie tot de samenstellingen uit het tijdperk van de Roco blokkendozen: TpIII. Als je op de site van Gerard kijkt dan zie je dat daar voornamelijk (vanaf 1950: uitsluitend) de samenstellingen voorkomen zoals ik die beschrijf. Andere samenstellingen zijn 2:3 (voor dat tijdperk) maar niet meer dan dat.
In de tweede plaats geef ik ook aan dat er best wel andere samenstellingen zijn geweest. Ik bestrijd alleen jouw stelling dat 1:1 "iets te veel van het goede" is en geef aan dat 1:1 juist voor het door Roco weergegeven tijdperk eerder de norm is.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 16:07:53 door TonM »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #93 Gepost op: 08 April 2011, 15:49:15 »
Even een oude draadje omdat niets met de groen/witte Blokkendoos te maken heeft:
De eerste generatie Blokkendozen hadden een ander motorrijtuig dan de nieuwe generatie (viel me opeens op).
Heeft Roco de eerste generatie motorrijtuigen ooit in de verbeterde uitvoering op de markt gebracht?
Vr. groeten,
Bob

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #94 Gepost op: 08 April 2011, 15:55:42 »
De oude Blokkendoos was een mB4D (met vier ramen in de tweede klasse afdeling). de nieuwe (groene en creme/groene) is een mBD (met vijf ramen in de twee klasse afdeling, ook wel een mB5D genoemd). De oude versie is qua detaillering grover. Bovendien zit daar een fout in: de bagage afdeling had één grote brede schuifdeur.
Motorisch zijn ze niet te vergelijken...

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 16:46:17 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:roco blokkendoos
« Reactie #95 Gepost op: 08 April 2011, 16:10:07 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)

Het Blokkendoos motorrijtuig dat Roco als eerste op de markt heeft gebracht (rond 1980) is daarna nooit meer in de vernieuwde serie blokkendozen uitgebracht.

Er zijn nog wel meer Blokkendozen die Roco nog eens mag uitbrengen ............

Ik had liever een Aec gezien dan een groen creme variant, maar ja een Aec is een ander model en vereist een nieuwe mal, net als die mooie van jou voor de lijn naar IJmuiden en de mB4D.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #96 Gepost op: 08 April 2011, 16:19:11 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)


....eeeeeh... Ja :) Je hebt gelijk, het antwoord is dus Nee...

Groet
Peter

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #97 Gepost op: 08 April 2011, 16:50:27 »
O.k. bedankt voor de duidelijkheid.
Ik denk dat door de verbeterde techniek er minder gesmokkeld hoeft te worden om de motor niet zichtbaar te maken.
De oude blokkendozen zijn inderdaad een stuk grover, vooral op het dak.

Vr. groeten,
Bob

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: roco blokkendoos
« Reactie #98 Gepost op: 15 September 2014, 21:46:58 »
Het is een oud draadje, maar...:
Heeft er iemand een fatsoenlijk verhaal over het pimpen van de oude mb4d?
Ik zou hem wel willen 2.0'en maar vooral het dak is met niet helemaal duidelijk. Ik weet dat Floris er ooit een heel verhaal van heeft gemaakt, maar al die foto's missen. Ook Sobat heeft eens foto's online gezet, maar ook die missen... 😡.

Ik heb Elektrische Treinen deel 1 voor me liggen, maar daar staan van de mb4d net geen duidelijke dak foto's...

Groet,

Richard