Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 22:30:29
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 22:29:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:20:32
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: roco blokkendoos  (gelezen 42128 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:roco blokkendoos
« Reactie #90 Gepost op: 04 August 2010, 15:42:21 »
Dat is iets te veel van het goede. Als je de gangbare samenstellingen bekijkt zie je dat ze 1 op 1,5 reden. Dus 1 motorwagen kon anderhalf rijtuig meenemen.

Ik ben dat niet met je eens Klaas. Afgaande op hetgeen door Van Wijk Jurriaanse is geschreven in zijn boek "Van Stoom tot Stroom" en op een heleboel foto's, werd vooral vanaf eind jaren '40 gebruik gemaakt van standaard stammen. Die bestonden per stam uit een mBD/mCD, Cec, Bec en een mCv/mC. Die stammen konden worden aangevuld met standaard versterkingscombinaties, die elk bestonden uit een Cec en een mCv/mC. De norm voor het na-oorlogse materieel - waarvan de Roco modellen zijn nagebootst - was dus wel degelijk 1 motorwagen op 1 motorloos rijtuig. Dat laat natuurlijk onverlet dat er uitzonderingen waren, maar 1 op 1 is voor Tp III eerder de gangbare verhouding dan te veel van het goede.


Grtz,
Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re:roco blokkendoos
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2010, 15:51:41 »
Op de site van Gerard van de Weerd kom ik toch ook combinaties tegen waar het aantal motorloze rijtuigen groter is dan het aantal motorwagens.
Zelfs combinaties 2 op 1.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re:roco blokkendoos
« Reactie #92 Gepost op: 04 August 2010, 16:01:19 »
Klaas,

In de eerste plaats beperk ik mij in mijn reactie tot de samenstellingen uit het tijdperk van de Roco blokkendozen: TpIII. Als je op de site van Gerard kijkt dan zie je dat daar voornamelijk (vanaf 1950: uitsluitend) de samenstellingen voorkomen zoals ik die beschrijf. Andere samenstellingen zijn 2:3 (voor dat tijdperk) maar niet meer dan dat.
In de tweede plaats geef ik ook aan dat er best wel andere samenstellingen zijn geweest. Ik bestrijd alleen jouw stelling dat 1:1 "iets te veel van het goede" is en geef aan dat 1:1 juist voor het door Roco weergegeven tijdperk eerder de norm is.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 16:07:53 door TonM »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #93 Gepost op: 08 April 2011, 15:49:15 »
Even een oude draadje omdat niets met de groen/witte Blokkendoos te maken heeft:
De eerste generatie Blokkendozen hadden een ander motorrijtuig dan de nieuwe generatie (viel me opeens op).
Heeft Roco de eerste generatie motorrijtuigen ooit in de verbeterde uitvoering op de markt gebracht?
Vr. groeten,
Bob

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #94 Gepost op: 08 April 2011, 15:55:42 »
De oude Blokkendoos was een mB4D (met vier ramen in de tweede klasse afdeling). de nieuwe (groene en creme/groene) is een mBD (met vijf ramen in de twee klasse afdeling, ook wel een mB5D genoemd). De oude versie is qua detaillering grover. Bovendien zit daar een fout in: de bagage afdeling had één grote brede schuifdeur.
Motorisch zijn ze niet te vergelijken...

Peter
« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 16:46:17 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
Re:roco blokkendoos
« Reactie #95 Gepost op: 08 April 2011, 16:10:07 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)

Het Blokkendoos motorrijtuig dat Roco als eerste op de markt heeft gebracht (rond 1980) is daarna nooit meer in de vernieuwde serie blokkendozen uitgebracht.

Er zijn nog wel meer Blokkendozen die Roco nog eens mag uitbrengen ............

Ik had liever een Aec gezien dan een groen creme variant, maar ja een Aec is een ander model en vereist een nieuwe mal, net als die mooie van jou voor de lijn naar IJmuiden en de mB4D.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:roco blokkendoos
« Reactie #96 Gepost op: 08 April 2011, 16:19:11 »
Peter,

Het antwoord op Bob zijn vraag is dus nee  ;)


....eeeeeh... Ja :) Je hebt gelijk, het antwoord is dus Nee...

Groet
Peter

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:roco blokkendoos
« Reactie #97 Gepost op: 08 April 2011, 16:50:27 »
O.k. bedankt voor de duidelijkheid.
Ik denk dat door de verbeterde techniek er minder gesmokkeld hoeft te worden om de motor niet zichtbaar te maken.
De oude blokkendozen zijn inderdaad een stuk grover, vooral op het dak.

Vr. groeten,
Bob

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: roco blokkendoos
« Reactie #98 Gepost op: 15 September 2014, 21:46:58 »
Het is een oud draadje, maar...:
Heeft er iemand een fatsoenlijk verhaal over het pimpen van de oude mb4d?
Ik zou hem wel willen 2.0'en maar vooral het dak is met niet helemaal duidelijk. Ik weet dat Floris er ooit een heel verhaal van heeft gemaakt, maar al die foto's missen. Ook Sobat heeft eens foto's online gezet, maar ook die missen... 😡.

Ik heb Elektrische Treinen deel 1 voor me liggen, maar daar staan van de mb4d net geen duidelijke dak foto's...

Groet,

Richard