Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 09:41:21
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
  

Auteur Topic: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm  (gelezen 2716 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2854
  • Aachenau West
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Gepost op: 02 November 2006, 23:19:16 »
Pas een fraaie Hercules van Roco gescoord (is echt veel mooier dan de Hobbymodellen van Trix en Pico). Nu blijkt dat de motor toch wel heel warm wordt na circa een half uur draaien. Ook wanneer er geen trein aan hangt. Het anker is zo warm dat je je vingers er bijna aan brandt. De loc loopt verder fantastisch en er niets te merken van een verhoogde weerstand op de motoras. Toch ben ik er niet geheel gerust op dat de motor niet een keer doorbrandt.

Misschien komt het doordat de Sounddecoder die onder in de gesloten kunststof tank vlak onder de motor ligt, zijn warmte afgeeft naar de motor? Het is een motor met een open anker dat in directe verbinding staat met de decoderruimte.
Misschien zit ik mij voor niets druk te maken.
Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model?

Groeten, Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2006, 23:29:20 »
Bas

Zo als Sherlock Holmes altijd zei, tis een kwestie van elimeren.
Ik heb echt geen idee of dit in jouw geval kan.
Maar kan je de sounddecoder los koppelen?

Heb je direkt een antwoord of dit een oorzaak zou kunnen zijn.

Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2006, 23:54:26 »
Een decoder stuurt de motor aan met pulsen, en daarbij wordt de motor altijd warmer dan wanneer je hem analoog met een variabele gelijkspanning aanstuurt.
Maar als je je vingers er aan brandt dan wordt hij toch wel iets te heet.
Kun je de decoder op een andere pulsfrequentie programmeren? Probeer het dan eens met een hogere frequentie, wellicht helpt dat.

Ik denk niet dat het komt door warmteafgifte van de decoder, want die zou dan ook blaartrekkend heet moeten worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2854
  • Aachenau West
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2006, 21:46:54 »
Heren, mijn dank voor jullie reacties.

Zojuist de Sherlock Holmestest uitgevoerd. Analoog wordt de motor na een half uur rijden niet meer dan normaal warm. De motor moet dus goed zijn. Een hele geruststelling, want ik heb wel eens een nieuwe (analoge) Roco loc na een half uur inrijden terug moeten brengen, omdat de motor doorgebrand was.

Je vingers branden is trouwens wel iets te sterk uitgedrukt. Het is als met de decoders. Die worden ook zo warm dat je ze nog maar net kunt vastpakken. Het schijnt overigens wel dat ESU-decoders de naam hebben nogal warm te worden.
In mijn geval zit de decoder in een afgesloten kunststof tank met als enige "open" verbinding de opening naar het anker. Het zou misschien wel een optelsom kunnen zijn van oorzaken:
- de positie van de decoder
- het type (ESU)
- de pulsaansturing

Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie? De loc loopt nu perfect. Het is sowieso mijn ervaring dat de locs die je met decoder en al aanschaft veel mooier lopen dan die waar ik naderhand een decoder ingebouwd heb. Dat komt wellicht ook doordat ik de optimale CV-instellingen niet weet te vinden. Ondanks verwoede pogingen, mag ik wel zeggen. Dat maakt mij huiverig om dit soort instellingen te veranderen. (Ondanks dat je natuurlijk altijd terug kunt)
Mijn Class 66 heeft trouwens ook een Sounddecoder. Van deze loc wordt de motor zeker niet te warm.

Zijn er trouwens anderen die ook een Hercules met sound hebben? Daar ben ik ook benieuwd naar.

Groet, Bas

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2006, 22:18:40 »
Hallo,

Hier rijd deze loc ook mooi zijn rondjes.

Om nu te zeggen dat de loc echt warm wordt, dat niet.

Met vergelijk met andere loc's,  lijkt het erop of dat deze loc iets warmer aanvoeld.
Dat zijn dan wel loc's zonder sound.

Ik zeg het lijkt, maar heb er uiteraard nog nooit een termometer bij gehad.

Heb ook andere sound loc's ook met esu sound decoders, daar lijkt dit ook het geval te zijn.


Mvg

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2006, 23:03:26 »
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie?
Daar komt even wat techniek aan te pas. Bij een (gelijkstroom)motor heb je te maken met 2 spanningen: de spanning die je van buiten af aansluit, en de tegenspanning die de draaiende motor zelf opwekt. Het verschil tussen die twee spanningen bepaalt de grootte van de stroom door de motor.

Bij pulssturing en langzaam draaiende motor is het verschil tussen de twee spanningen tamelijk groot, de pulsen hebben nl. bijna de volle voedingsspanning, terwijl de tegenspanning van de motor door het lage toerental tamelijk laag is. Het gevolg is tamelijk grote stroomstoten door de motor, dus veel opwarming.

Die stroom heeft even tijd nodig om zijn volle waarde te bereiken. als je een hogere pulsfrequentie kiest worden vanzelf de pulsen korter, en zal de stroom binnen de puls te weinig tijd hebben om de volle waarde te bereiken. Gevolg: gemiddeld lagere stroom, dus minder opwarming.

Je kunt nog een andere test doen: kijk eens of er een verschil is tussen langzaam rijden en volle snelheid rijden. Volgens de bovengenoemde theorie zou een sneldraaiende motor minder warm moeten worden. Dat klinkt voor een leek tegenstrijdig, maar het is toch zo.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.