Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
741230
Vandaag
om 08:28:21
Bahnstrecke 5867
door
741230
Vandaag
om 08:26:33
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
741230
Vandaag
om 08:24:59
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 06:46:34
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 02:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:02:20
Goede wensen voor 2026
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026
door
marco
24 December 2025, 23:22:03
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
24 December 2025, 17:38:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm (gelezen 2808 keer)
wob
Offline
Berichten: 3059
Aachenau West
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Gepost op:
02 November 2006, 23:19:16 »
Pas een fraaie Hercules van Roco gescoord (is echt veel mooier dan de Hobbymodellen van Trix en Pico). Nu blijkt dat de motor toch wel heel warm wordt na circa een half uur draaien. Ook wanneer er geen trein aan hangt. Het anker is zo warm dat je je vingers er bijna aan brandt. De loc loopt verder fantastisch en er niets te merken van een verhoogde weerstand op de motoras. Toch ben ik er niet geheel gerust op dat de motor niet een keer doorbrandt.
Misschien komt het doordat de Sounddecoder die onder in de gesloten kunststof tank vlak onder de motor ligt, zijn warmte afgeeft naar de motor? Het is een motor met een open anker dat in directe verbinding staat met de decoderruimte.
Misschien zit ik mij voor niets druk te maken.
Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model?
Groeten, Bas
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4694
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2006, 23:29:20 »
Bas
Zo als Sherlock Holmes altijd zei, tis een kwestie van elimeren.
Ik heb echt geen idee of dit in jouw geval kan.
Maar kan je de sounddecoder los koppelen?
Heb je direkt een antwoord of dit een oorzaak zou kunnen zijn.
Art
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27073
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #2 Gepost op:
02 November 2006, 23:54:26 »
Een decoder stuurt de motor aan met pulsen, en daarbij wordt de motor altijd warmer dan wanneer je hem analoog met een variabele gelijkspanning aanstuurt.
Maar als je je vingers er aan brandt dan wordt hij toch wel iets te heet.
Kun je de decoder op een andere pulsfrequentie programmeren? Probeer het dan eens met een hogere frequentie, wellicht helpt dat.
Ik denk niet dat het komt door warmteafgifte van de decoder, want die zou dan ook blaartrekkend heet moeten worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
wob
Offline
Berichten: 3059
Aachenau West
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #3 Gepost op:
03 November 2006, 21:46:54 »
Heren, mijn dank voor jullie reacties.
Zojuist de Sherlock Holmestest uitgevoerd. Analoog wordt de motor na een half uur rijden niet meer dan normaal warm. De motor moet dus goed zijn. Een hele geruststelling, want ik heb wel eens een nieuwe (analoge) Roco loc na een half uur inrijden terug moeten brengen, omdat de motor doorgebrand was.
Je vingers branden is trouwens wel iets te sterk uitgedrukt. Het is als met de decoders. Die worden ook zo warm dat je ze nog maar net kunt vastpakken. Het schijnt overigens wel dat ESU-decoders de naam hebben nogal warm te worden.
In mijn geval zit de decoder in een afgesloten kunststof tank met als enige "open" verbinding de opening naar het anker. Het zou misschien wel een optelsom kunnen zijn van oorzaken:
- de positie van de decoder
- het type (ESU)
- de pulsaansturing
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie? De loc loopt nu perfect. Het is sowieso mijn ervaring dat de locs die je met decoder en al aanschaft veel mooier lopen dan die waar ik naderhand een decoder ingebouwd heb. Dat komt wellicht ook doordat ik de optimale CV-instellingen niet weet te vinden. Ondanks verwoede pogingen, mag ik wel zeggen. Dat maakt mij huiverig om dit soort instellingen te veranderen. (Ondanks dat je natuurlijk altijd terug kunt)
Mijn Class 66 heeft trouwens ook een Sounddecoder. Van deze loc wordt de motor zeker niet te warm.
Zijn er trouwens anderen die ook een Hercules met sound hebben? Daar ben ik ook benieuwd naar.
Groet, Bas
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6063
stationsplein Baden-Baden
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #4 Gepost op:
03 November 2006, 22:18:40 »
Hallo,
Hier rijd deze loc ook mooi zijn rondjes.
Om nu te zeggen dat de loc echt warm wordt, dat niet.
Met vergelijk met andere loc's, lijkt het erop of dat deze loc iets warmer aanvoeld.
Dat zijn dan wel loc's zonder sound.
Ik zeg het lijkt, maar heb er uiteraard nog nooit een termometer bij gehad.
Heb ook andere sound loc's ook met esu sound decoders, daar lijkt dit ook het geval te zijn.
Mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27073
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #5 Gepost op:
03 November 2006, 23:03:26 »
Citaat van: wob op 03 November 2006, 21:46:54
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie?
Daar komt even wat techniek aan te pas. Bij een (gelijkstroom)motor heb je te maken met 2 spanningen: de spanning die je van buiten af aansluit, en de tegenspanning die de draaiende motor zelf opwekt. Het verschil tussen die twee spanningen bepaalt de grootte van de stroom door de motor.
Bij pulssturing en langzaam draaiende motor is het verschil tussen de twee spanningen tamelijk groot, de pulsen hebben nl. bijna de volle voedingsspanning, terwijl de tegenspanning van de motor door het lage toerental tamelijk laag is. Het gevolg is tamelijk grote stroomstoten door de motor, dus veel opwarming.
Die stroom heeft even tijd nodig om zijn volle waarde te bereiken. als je een hogere pulsfrequentie kiest worden vanzelf de pulsen korter, en zal de stroom binnen de puls te weinig tijd hebben om de volle waarde te bereiken. Gevolg: gemiddeld lagere stroom, dus minder opwarming.
Je kunt nog een andere test doen: kijk eens of er een verschil is tussen langzaam rijden en volle snelheid rijden. Volgens de bovengenoemde theorie zou een sneldraaiende motor minder warm moeten worden. Dat klinkt voor een leek tegenstrijdig, maar het is toch zo.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm