Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
hervé
Vandaag
om 20:14:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
Casmir
Vandaag
om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 19:39:37
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Falkenberg
Vandaag
om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:00
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:10:30
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:43
19 Toen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
Vandaag
om 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
Vandaag
om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
Vandaag
om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm (gelezen 2487 keer)
wob
Offline
Berichten: 2432
Aachenau West
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Gepost op:
02 november 2006, 23:19:16 »
Pas een fraaie Hercules van Roco gescoord (is echt veel mooier dan de Hobbymodellen van Trix en Pico). Nu blijkt dat de motor toch wel heel warm wordt na circa een half uur draaien. Ook wanneer er geen trein aan hangt. Het anker is zo warm dat je je vingers er bijna aan brandt. De loc loopt verder fantastisch en er niets te merken van een verhoogde weerstand op de motoras. Toch ben ik er niet geheel gerust op dat de motor niet een keer doorbrandt.
Misschien komt het doordat de Sounddecoder die onder in de gesloten kunststof tank vlak onder de motor ligt, zijn warmte afgeeft naar de motor? Het is een motor met een open anker dat in directe verbinding staat met de decoderruimte.
Misschien zit ik mij voor niets druk te maken.
Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model?
Groeten, Bas
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4525
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #1 Gepost op:
02 november 2006, 23:29:20 »
Bas
Zo als Sherlock Holmes altijd zei, tis een kwestie van elimeren.
Ik heb echt geen idee of dit in jouw geval kan.
Maar kan je de sounddecoder los koppelen?
Heb je direkt een antwoord of dit een oorzaak zou kunnen zijn.
Art
Gelogd
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25301
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #2 Gepost op:
02 november 2006, 23:54:26 »
Een decoder stuurt de motor aan met pulsen, en daarbij wordt de motor altijd warmer dan wanneer je hem analoog met een variabele gelijkspanning aanstuurt.
Maar als je je vingers er aan brandt dan wordt hij toch wel iets te heet.
Kun je de decoder op een andere pulsfrequentie programmeren? Probeer het dan eens met een hogere frequentie, wellicht helpt dat.
Ik denk niet dat het komt door warmteafgifte van de decoder, want die zou dan ook blaartrekkend heet moeten worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
wob
Offline
Berichten: 2432
Aachenau West
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #3 Gepost op:
03 november 2006, 21:46:54 »
Heren, mijn dank voor jullie reacties.
Zojuist de Sherlock Holmestest uitgevoerd. Analoog wordt de motor na een half uur rijden niet meer dan normaal warm. De motor moet dus goed zijn. Een hele geruststelling, want ik heb wel eens een nieuwe (analoge) Roco loc na een half uur inrijden terug moeten brengen, omdat de motor doorgebrand was.
Je vingers branden is trouwens wel iets te sterk uitgedrukt. Het is als met de decoders. Die worden ook zo warm dat je ze nog maar net kunt vastpakken. Het schijnt overigens wel dat ESU-decoders de naam hebben nogal warm te worden.
In mijn geval zit de decoder in een afgesloten kunststof tank met als enige "open" verbinding de opening naar het anker. Het zou misschien wel een optelsom kunnen zijn van oorzaken:
- de positie van de decoder
- het type (ESU)
- de pulsaansturing
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie? De loc loopt nu perfect. Het is sowieso mijn ervaring dat de locs die je met decoder en al aanschaft veel mooier lopen dan die waar ik naderhand een decoder ingebouwd heb. Dat komt wellicht ook doordat ik de optimale CV-instellingen niet weet te vinden. Ondanks verwoede pogingen, mag ik wel zeggen. Dat maakt mij huiverig om dit soort instellingen te veranderen. (Ondanks dat je natuurlijk altijd terug kunt)
Mijn Class 66 heeft trouwens ook een Sounddecoder. Van deze loc wordt de motor zeker niet te warm.
Zijn er trouwens anderen die ook een Hercules met sound hebben? Daar ben ik ook benieuwd naar.
Groet, Bas
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #4 Gepost op:
03 november 2006, 22:18:40 »
Hallo,
Hier rijd deze loc ook mooi zijn rondjes.
Om nu te zeggen dat de loc echt warm wordt, dat niet.
Met vergelijk met andere loc's, lijkt het erop of dat deze loc iets warmer aanvoeld.
Dat zijn dan wel loc's zonder sound.
Ik zeg het lijkt, maar heb er uiteraard nog nooit een termometer bij gehad.
Heb ook andere sound loc's ook met esu sound decoders, daar lijkt dit ook het geval te zijn.
Mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25301
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
«
Reactie #5 Gepost op:
03 november 2006, 23:03:26 »
Citaat van: wob op 03 november 2006, 21:46:54
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie?
Daar komt even wat techniek aan te pas. Bij een (gelijkstroom)motor heb je te maken met 2 spanningen: de spanning die je van buiten af aansluit, en de tegenspanning die de draaiende motor zelf opwekt. Het verschil tussen die twee spanningen bepaalt de grootte van de stroom door de motor.
Bij pulssturing en langzaam draaiende motor is het verschil tussen de twee spanningen tamelijk groot, de pulsen hebben nl. bijna de volle voedingsspanning, terwijl de tegenspanning van de motor door het lage toerental tamelijk laag is. Het gevolg is tamelijk grote stroomstoten door de motor, dus veel opwarming.
Die stroom heeft even tijd nodig om zijn volle waarde te bereiken. als je een hogere pulsfrequentie kiest worden vanzelf de pulsen korter, en zal de stroom binnen de puls te weinig tijd hebben om de volle waarde te bereiken. Gevolg: gemiddeld lagere stroom, dus minder opwarming.
Je kunt nog een andere test doen: kijk eens of er een verschil is tussen langzaam rijden en volle snelheid rijden. Volgens de bovengenoemde theorie zou een sneldraaiende motor minder warm moeten worden. Dat klinkt voor een leek tegenstrijdig, maar het is toch zo.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm