Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:14:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50

Auteur Topic: DD-ARm  (gelezen 17378 keer)

Sander.

• Offline Offline
Re:DD-ARm
« Reactie #30 Gepost op: 21 April 2009, 15:09:57 »
Eric,

Ik ben een zeer frequente gebruiker van de 800 serie (zie ook mijn onderschrift). De spitsdrukte zou je idd kunnen opvangen met dubbeldekmat, maar ook naast de huidige spits 3500-en (3526, 3528 en 3557, 3559) extra treinen inleggen is een optie. (3524, 3530 en 3555, 3561 oid) Het (huidige) materieel moet toch naar Maastricht voor onderhoud, dat kan dan net zo goed met reizigers aan boord.

Ik ben juist van menig dat je met rijtuigen flexibeler kunt zijn dan met treinstellen. Een trein met rijtuigen is volledig naar behoefte samen te stellen. Dat NSR dat in het geheel niet doet is een ander verhaal.  Bij V-IRM kun je grof weg alleen verdubbelen of halveren.....

mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 April 2009, 15:17:16 »
JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL MIS !!!

DIT is 'm, en dit blijft 'm!!

Dit is de frisheid dat het spoor zo hard nodig heeft,
groeten,
FREDERICO

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2009, 15:24:36 »
Hoe mooi het ook zou zijn, ben bang dat het niet de realitijd is Frederico  :( Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er niets zo veranderlijk is als het spoor, dus zeg nooit nooit  ;D

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2009, 15:29:12 »
Sander,

Oeps, je onderschrift had ik even gemist.
Dan weet je inderdaad wel hoe de bezetting op de 800 en 3500 is.
3500 serie mogen ze wat mij betreft wel vaker doortrekken naar Maastricht. Heb me daar al vaker over verbaasd dat je veel leeg materieel naar en van Maastricht ziet rijden. Kleine moeite om die gewoon in het (half)uur patroon in te leggen voor reizigersvervoer. Kleine moeite, groot plezier  ;D

Blijft mijn punt dat rangeren met rijtuigen om de gewenste samenstelling te krijgen intensiever blijft. Omlooptechnisch zal het ook ingewikkelder zijn lijkt me. Wat je er aan het begin van de rit afrangeerd omdat de capaciteit niet nodig is kan je er aan het eind van de rit moeilijk weer bij zetten en is het maar de vraag of er dan iets beschikbaar is.

Maar volgens mij drijven we een beetje af van het onderwerp.
back on topic dan maar weer.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

wibi

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2009, 16:07:57 »
 :-[ ik vind die vlaflip-kleuren niet echt geweldig, doe mij maar die BAM,s!
Daar is het net of een paar lieve kinderen zich fijn mochten uitleven! ;D

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #35 Gepost op: 21 April 2009, 16:33:01 »
Waarom niet net als in Zwitserland: Loc-ADv-Av-Av-Av-WRv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bvs Of: Loc-ADv-Av-WRBv-Bv-Bv-Bvs Bvs-Bv-Bv-WRBv-Av-ADv-Loc als IC, en dan een treinstel (Bs-B-WRA-A-BD-B-Bs) als type wat het rtaject nòg sneller aflegt (y). heb je meteen Restauratie/Bistro terug aan boord op de lange afstanden.
Deze volg ik niet helemaal , maar de NS wil in ieder geval de eerste en tweede klas zo verdeeld mogelijk over de trein en getrokken treinen van 14 bakken komen niet voor in normale dienst (al kan dat wel anders gedaan worden). Wat si trouwens het nut van een 14 delige dubbeldekker (naast de grote capaciteit)?

JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL MIS !!!
Voor de duidelijkheid: Dit wordt het dus niet, hoewel sommigen dat misschien wel zouden willen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2009, 18:52:18 »
Het was maar een hersenspinsel :P, maar er rijden daar verrekte lange dubbeldekkers. 10-14 bakken zijn totaal geen uitzondering. ook heb je daar ICN-treinstellen, die gaan sneller door de bochten en verder zijn ze ongeveer 10% sneller dan andere treinen.
En Frederico, ik ben het met je eens, die wordt het!

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2009, 22:33:04 »
Ik blijf echter bij mijn standpunt dat IC waardig materieel een uitstervende soort is bij NSR. Van mijn baas mocht ik het eigenlijk niet meer zeggen, maar ik vind de VIRM toch echt IC onwaardig: beroerd rijgedrag/-comfort en een (veel) te krap interieur. NSR is het eigenlijk wel met me eens. DD-IRM = DubbelDekker-InterRegioMaterieel waarbij InterRegioMaterieel een modern woord is voor sneltrein. Anders hadden ze het ding wel DD-ICM gemoemd toch..??

Houd je over ICR en ICM als echte InterCity waarbij het dan weer jammer is dat bij de revisie van het spul zo nodig een aantal extra zitplaatsen 2e klasse erin gepropt moesten worden. Het zij ze vergeven......

Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.

Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.

Inderdaad DD-IRM was nooit bedoeld als IC-materieel. Produktmanagement IC vond het aanvankelijk zelfs IC-onwaardig en wilde het niet in IC-verbindingen hebben!!!

Op een lange zware IC-verbinding als de vroegere 800/900 is getrokken exploitatie veruit het goedkoopst, dus inclusief wissellocs, rangeerlocs, rangeren, etc...

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 22 April 2009, 00:42:54 »
Op een lange zware IC-verbinding heb je een geheel ander probleem. Door de lange tijd tussen vertrek en aankomst rijden die treinen door diverse dagdelen. Bijvoorbeeld: vertrek in de avondspits en aankomst in de rustige vooravond. Je kan flexibel via rangeren de capaciteit aanpassen. Denk aan de verbindingen Rotterdam/Den Haag/Schiphol - Groningen/Leeuwarden. Door het koppelen, verlengen en verkorten zijn de stoptijden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht extreem lang. Op die verbinding gaat veel tijd op de stations verloren. Tevens is het rangeren een vertragingsrisico. Of de capaciteit wordt niet aangepast en je rijdt de halve dag met een te lange trein maar de stoptijden in de stations kunnen kort blijven. Bij de oude verbinding Haarlem - Heerlen/Maastricht werd hiervoor gekozen.

Het is een keuze, of geld besparen, tijd verliezen, vertragingsrisico en rangeren, of de hele dag met treinen met een vaste lengte rijden. Kennelijk kiezen de Zwitsers voor het laatste.

Zaanstreekrail

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 May 2009, 00:08:01 »
dit artikel heb ik op het net gevonden

NedTrain is gestart met het moderniseren van het DDAR materieel. Het DDAR zal hierbij worden omgebouwd tot Intercity materieel. De eerste gemoderniseerde stam moet eind 2010 klaar zijn en in 2013 moet alles zijn gemoderniseerd. Met de ombouw naar Intercity zullen er nieuwe treinstammen worden gefomeerd van vier (25 stuks) en zes (25 stuks) bakken lang. Alle stammen zullen worden voorzien van een motorwagen. Of de resterende DDAR rijtuigen ook worden gemoderniseerd en in welke vorm is nog niet bekend.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #40 Gepost op: 07 May 2009, 00:17:40 »
Door het koppelen, verlengen en verkorten zijn de stoptijden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht extreem lang. Op die verbinding gaat veel tijd op de stations verloren.

Klopt, een kwartier wachten in Zwolle, is voor de reizigers in de treinen van/naar Leeuwarden geen uitzondering. Deze komt als eerste aan (zowel uit Leeuwarden als uit Amersfoort), en moet altijd wachten op de aansluitende treinen. 't Is dat de baas het kaartje betaald, want vooral tussen Zwolle en Leeuwarden ben je in een kwartier al een behoorlijk eind op weg met de auto.

Andere kant is dat het ook de tijd van de baas is  ;D, dus kijk ik altijd heerlijk om me heen op dat station, soms met fototoestel.

Gerard.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 May 2009, 07:56:38 »
dit artikel heb ik op het net gevonden

NedTrain is gestart met het moderniseren van het DDAR materieel. Het DDAR zal hierbij worden omgebouwd tot Intercity materieel. De eerste gemoderniseerde stam moet eind 2010 klaar zijn en in 2013 moet alles zijn gemoderniseerd. Met de ombouw naar Intercity zullen er nieuwe treinstammen worden gefomeerd van vier (25 stuks) en zes (25 stuks) bakken lang. Alle stammen zullen worden voorzien van een motorwagen. Of de resterende DDAR rijtuigen ook worden gemoderniseerd en in welke vorm is nog niet bekend.

Ik neem aan dat je DDM bedoelt? DD-AR rijdt met 1700 en mddm. Als alle DD-AR stammen een motorwagen krijgen zou dat betekenen dat de 1700 DDM gaan doen...

Zaanstreekrail

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 07 May 2009, 09:24:23 »
als ik het goed begrijp en lees krijgt alle gemoderniseerd DD-ARm een motorwagen, kan betekenen dat de combinatie met loc's wel eens gaan verdwijnen. Wel jammer, zo verdwijnd de 1700 serie wel erg snel

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2009, 09:34:26 »
De combinatie met de loc gaat idd verdwijnen. De 1700 verschuift naar diensten waar nu  nog de 1800 in rijdt. De 1800 wordt dan ter zijde gesteld. Rond 20 april zijn er ongeveer 10 stuks buiten dienst gesteld uit de serie 1823-1837. De exacte nummers zijn te vinden op Somda.
Spoorgroet, Martin

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 May 2009, 10:42:52 »
Aanvullend daarop de 1700en kunnen niet met de DDM Bvk's overweg en anders om maar naast de 1700en hou je ook DD-AR Bvk's over. Er zullen bij de overige DDM bakken ook wel stuurstroomkabels aangepast moeten willen ze met 1700en en DD-AR Bvk's kunnen rijden en mogelijk nog enkele andere dingen. Verder is het afwachten wat er met DDM gaat gebeuren volgens mij is daar nog geen besluit overgenomen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.