Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 20:21:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: DD-ARm  (gelezen 17359 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DD-ARm
« Reactie #15 Gepost op: 17 April 2009, 22:09:09 »
dat lijkt me meer logisch


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re:DD-ARm
« Reactie #16 Gepost op: 17 April 2009, 22:13:24 »
Er wordt gezegd trouwens dat mDDM (motorbakken) de 4 delige stammen gaan vormen en 1700 6 rijtuigen te trekken/duwen krijgt
Nee, of je houdt dan 25 mDDM over.

@mDDM: Geef eens een voorbeeld dan?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DD-ARm
« Reactie #17 Gepost op: 17 April 2009, 22:15:17 »
Er wordt gezegd trouwens dat mDDM (motorbakken) de 4 delige stammen gaan vormen en 1700 6 rijtuigen te trekken/duwen krijgt

Wat wordt het nu?

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DD-ARm
« Reactie #18 Gepost op: 17 April 2009, 22:42:15 »
Afwachten. ;) En nu het nog kan plaatjes maken van DD-AR met loc.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DD-ARm
« Reactie #19 Gepost op: 17 April 2009, 23:15:05 »
Of 50 bestaande mDDM bakken renoveren en in de bestaande kleuren laten alleen een tintje donkere kleur verf...
Kijk maar naar de koplopers ICRs hebben uiteindelijk ook dezelfde (soort) kleurstelling gehouden.

een dubbeldekker met reclamebanen oogt gewoon als echt een stoptrein dat vinden veel mensen alleen de bleek kleur nu is niet zo mooi meer
En de DDM bakken renoveren en naar dezelfde kleuren maken als de DD-AR en 6 delige stammen laten rijden zo kan je 6 1800 loks weer terug in dienst halen.
En de overige rijtuigen aan de kant als reserve want een DDM wordt vaak mishandelt.
Een ICR/benelux stuurstand is afgeleid van een DDM kopbak veel vorm komt erin terug.

Een heel groot voordeel van een DDM(ar) is dat ze hele ruime balkons hebben en brede deuren echt idiaal als stoptrein waar ze voor gemaakt zijn.

En ja 1800 loks slopen/verkopen is zonde want zon 16/1800 lok kan aardig wat wagens trekken en deze loks zijn maar 27 jaar oud ofzo kan nog makkelijk 15 jaar mee gezien van de 1100 / 1200 / 1300 loks die mindere kwaliteit had en ook behoorlijk lang mee ging.


ps een DD-ar is nog vanaf 91 dat is nog niet eens zo oud renovatie is dan echt niet nodig lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 23:18:35 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DD-ARm
« Reactie #20 Gepost op: 17 April 2009, 23:30:53 »
Ze hebben al heel wat kilometers afgelegd en dan heb je wel eens een revisiebeurt nodig.  (y)

En over die loks er zit wel een generatie verschil tussen. Of je loks neemt uit de jaren 50 of dat ze uit de jaren 80 komen. In die tussen tijd zijn veel componenten beter geworden of de kwaliteit is vooruit gegaan. Die loks zijn dan ook weer heel anders in elkaar gezet. ;)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DD-ARm
« Reactie #21 Gepost op: 18 April 2009, 07:59:36 »
De SLT is een leuk ding, maar absoluut niet toereikend om in de spits 2 DD-AR stammen te vervangen......
De vervoerscapasiteit van SLT en DDAR is bijna het zelfde, dit word bereikt doordat SLT veel meer staanplaatsen heeft.

Verder loopt de discusie over dit materieel op somda al sinds augustus 2008, dus de meeste antwoorden vind je daar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DD-ARm
« Reactie #22 Gepost op: 18 April 2009, 10:34:11 »
Ja, Staanplaatsen als je die meerekent ja.
Wordt het treinkaartje dan ook 70% goedkoper?

Ik zit toch liever in een trein ook al is de afstand maar 10-15 minuten.
Tussen de stink oksels geplet worden nee dankje.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:DD-ARm
« Reactie #23 Gepost op: 18 April 2009, 10:41:45 »
Is het niet zo dat de mddm motorewagens een overkill hebben qua trekkracht??
en dat ze ook in zesdelige stellen makkelijk vooruit komen???
Marklin NS tijdperk V

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DD-ARm
« Reactie #24 Gepost op: 18 April 2009, 10:52:52 »
Volgensmij heeft mDDM geen overkill aan trekkracht, ik meen zelfs ooit gelezen te hebben dat ze in het begin moeite hadden de 1700+DDAR rijtijden te halen, er zal vast wel een machinist mee lezen die uit ervaring kan zeggen hoe  die mDDM's het doen wat trekkracht betreft.

Als het spul in de IC diensten komt hoeven ze ook minder snel op te trekken want ze moeten VIRM rijtijden kunnen halen en dat spul komt toch een stuk langzamer op snelheid.

@Bas: Je kan er kort of lang over doen, maar je betaald al jaren in het openbaar vervoer om vervoerd te worden en niet voor een zitplaats. Staanplaatsen op korte trajecten tot 15min( grootste deel van de reizigers rijd toch niet langer mee) hoort er gewoon bij of je het nu leuk vind of niet ;).

Bij de staanplaatsen moet je uitgaan van 4 staanplaatsen per vierkante meter.

Dat ja graag een zitplaats hebt dat kan, maar begrijp persoonlijk heel goed dat vervoerders dit soort keuzes maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:DD-ARm
« Reactie #25 Gepost op: 18 April 2009, 12:36:57 »
Uit ervaring (mcn nsr) kan ik vertellen dat een mDDm  best wel wat trekkracht heeft maar zoals hier al gezegd niet zoveel als een 1700. toch twijfel ik er geen moment over dat een mDDm makkelijk 5 bakken trekken kan, dit zal inderdaad wel ten koste gaan van de acceleratie maar in de intercitydienst zal het snel genoeg zijn denk ik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DD-ARm
« Reactie #26 Gepost op: 19 April 2009, 21:54:03 »
Tractie mDDM is gebaseerd op volgende:
rijtijden van 10 bakken DD-AR (mDDM+4DDM)+(mDDM+4DDM) = rijtijden 10 bakken DD-IRM (IV+III+III) = rijtijden 10 bakken mat'64

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:DD-ARm
« Reactie #27 Gepost op: 20 April 2009, 23:11:43 »
Citaat
Kijk met zo'n visie op het materieel bij NSR wordt het dus nooit wat voor jou als Materieelbeheerder............
Niet onaardig bedoelt hoor, maar materieelbeheer bij NSR gaat wat verder dan gehobbij !

Gr. pewiam
Niet onaardig opgevat..... :)

Bij mijn laatste opmerking had een:  ;)  niet misstaan....
Ik blijf echter bij mijn standpunt dat IC waardig materieel een uitstervende soort is bij NSR. Van mijn baas mocht ik het eigenlijk niet meer zeggen, maar ik vind de VIRM toch echt IC onwaardig: beroerd rijgedrag/-comfort en een (veel) te krap interieur. NSR is het eigenlijk wel met me eens. DD-IRM = DubbelDekker-InterRegioMaterieel waarbij InterRegioMaterieel een modern woord is voor sneltrein. Anders hadden ze het ding wel DD-ICM gemoemd toch..??

Houd je over ICR en ICM als echte InterCity waarbij het dan weer jammer is dat bij de revisie van het spul zo nodig een aantal extra zitplaatsen 2e klasse erin gepropt moesten worden. Het zij ze vergeven......

Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.

Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.
----------------------------------------------------

Nu ik het toch over DD-AR(m) heb om on-topic te blijven  :P
Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten na de revisie, maar de huidige  DD-AR is toch wel erg krapjes. Een rit van pak um beet 2,5 uur is niet echt je van het. Laten we hopen dat de dames en heren die daar over gaan er een mooie oplossing voor weten te verzinnen....

mvg

Sander.


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:DD-ARm
« Reactie #28 Gepost op: 21 April 2009, 13:46:02 »
Ik zou graag zien dat de grote IC verbindingen (weer) met comfortabel enkeldeks materieel gereden worden. (800 Limburg-Alkmaar,1900 DenHaag-Venlo etc) Idd uit hobby oogpunt zeg ik: getrokken materieel.
Mag het toch hopen van niet. Blijkbaar rijdt je zelf niet op het traject. 10-12 bakken VIRM tussen Eindhoven en Maastricht zit in de spits meer dan vol. Met enkeldeks materieel red je het echt niet meer qua capaciteit. Neem zelf daarom maar de spitstrein komend uit Schiphol naar het zuiden. Daar kan je tenminste nog een beetje fatsoenlijk een plaatsje vinden.

Iemand inzicht in exploitatiekosten getrokken trein versus treinstel???? Ben daar wel heel benieuwd naar eigenlijk.
Echte kosten weet ik niet. Qua omlooptijd ben je met een treinstel veel flexibeler en sneller.
Op je eindstation aankomen, "verse" machinist aan de andere zijde laten instappen en rijden met die hap. Heel wat sneller dan met een loc om moeten lopen, al is dat tegenwoordig minder aan de orde.
Ook qua capaciteit ben je met treinstellen flexibeler. Als er meer zitplaatsen nodig zijn koppel je een stel aan. In de rustige uren koppel je die af en staan die stil tot ze weer nodig zijn. Voordeel: minder slijtage dus minder onderhoud. Bij een getrokken trein (of trekduw) rijdt je met dezelfde capaciteit, of die nu nodig is of niet. Onnodige bakkilometers en meer onderhoud.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re:DD-ARm
« Reactie #29 Gepost op: 21 April 2009, 14:42:01 »
Waarom niet net als in Zwitserland: Loc-ADv-Av-Av-Av-WRv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bv-Bvs Of: Loc-ADv-Av-WRBv-Bv-Bv-Bvs Bvs-Bv-Bv-WRBv-Av-ADv-Loc als IC, en dan een treinstel (Bs-B-WRA-A-BD-B-Bs) als type wat het rtaject nòg sneller aflegt (y). heb je meteen Restauratie/Bistro terug aan boord op de lange afstanden.