Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:48:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door MarkSpoor
Vandaag om 13:17:36
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door tothebeach
Vandaag om 13:16:00
Frans loodsje et cetera door MacArthur
Vandaag om 13:14:52
Echt micro, micro layouts door Noud
Vandaag om 13:12:15
Kettingen voor vastzetten tank op platte wagen door everh003
Vandaag om 13:11:18
Kleinkinderdijk door spoorijzer
Vandaag om 12:51:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 12:50:30
Module MOx door MOVisser
Vandaag om 12:47:47
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door ceuleer
Vandaag om 12:32:34
Details station Hengelo en de dichtbij gelegen ijsselcentrale op TMC baan. door Taigagaai
Vandaag om 12:24:21
Modelspoor enquete door Peter J K
Vandaag om 12:19:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Nullem
Vandaag om 12:19:37
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Duikeend
Vandaag om 12:16:28
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 12:14:23
Daz door hrp
Vandaag om 12:03:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 11:57:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:46
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 11:30:07
Roco wisselspoel wil niet digitaal door bask185
Vandaag om 11:27:02
Rondom Charlois door schipcas
Vandaag om 10:14:45
3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen) door MOVisser
Vandaag om 08:48:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:13:51
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Jelmer
Vandaag om 08:09:03
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 07:56:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:23:08
Traxx software problemen? door Thom
Vandaag om 01:15:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 september 2023, 23:15:33
Raadplaatje door Rody v. G.
24 september 2023, 22:54:44
Buitenlust door Forever Rocofan
24 september 2023, 22:11:00
  

Auteur Topic: Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid  (gelezen 9353 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Gepost op: 16 april 2009, 11:20:50 »
Wie kan me nu eens duidelijk vertellen wat bij elkaar past?

Peco 55 op Peco 80:  welke kan bij Minitrix en Roco zonder problemen?

Ik weet dat er wat draadjes hierover zijn maar het wordt me niet echt duidelijk. Ik lees dat Peco 55  past op minitrix maar dat er wel wat kadang.. optreed. Dit verbaast me niet want ik dacht dat Minitrix en Roco de 80 variant hebben toch?


Twee:  over de wisselaandrijving is ook al het één en ander geschreven maar een goede oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Regelmatig komt de Conrad 219998 8A naar voren maar anderen vinden hem weer niet goed.
Verder is mijn vraag: kan een wisseldecoder van Roco hiermee overweg?

Wat is een goede keus daar Peco toch wel wat mooier en vooral ook voordeliger is?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21244
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2009, 11:56:17 »
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken en in mijn n-tijd schoof ik Peco 55 gewoon aan Minitrix rails. Niks geen kadang. Dat is ook logisch want de totale railsstaaf is wel degelijk code 80. Er is alleen een optische truc gebruikt, waardoor het van de buitenkant bezien lijkt of de rails lager is. Kijk er maar eens goed naar.

Verder kun je heel wat wisselaandrijvingen gebruiken. In ieder geval zijn alle aandrijvingen die je onder de plaat monteert geschikt.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 11:58:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2009, 12:20:59 »
Ben,

Ik gebruik voor het zichtbare deel van mijn n-baan de peco code 55 rail en in het niet zichtbare deel code 80 van zowel peco als minitrix en dat laat zich goed combineren. De code 55 is anders van opbouw waardoor de dwarsligger hoogte niet gelijk is aan de code 80. De code 55 zweeft een mm bij het aan elkaar maken maar dat is eenvoudig op te vangen door wat meer lijm te gebruiken, of zoals ik zelf doe, de krukbedding precies op de overgang doorsnijden en deze met wat extra lijm wat hoger lijmen.
Als aandrijving voor de Peco's gebruik ik de eigen Peco motoren. Het zijn stroomvreters, en duidelijk hoorbaar maar ik vind dat niet zo erg, je hoort daardoor ook dat het goed werkt. En dat is dan gelijk het voordeel van de Peco's, ze zijn onverwoestbaar en goedkoop. Ik schakel ze digitaal met de decoder 63 kaarten en dat werkt probleemloos tegen een zeer redelijke prijs.

succes met je keuze, Ferry

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2009, 12:34:40 »
Hallo,

Als je digitaal rijdt moet je van Peco wel de groene uitvoering hebben, dus de PL-10W.
Kijk even bij EHBO voor andere wisselmotoren.

groeten,

Bernhard

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2009, 12:55:27 »
Dus Peco zowel 55 als 80 kan evt. met wat opvulling!! :)

Kan de PL-10W wel aan de wisseldecoder van ROCO?
Ik begreep dat ze wel erg veel stroom nodig hebben, is dat geen probleem? ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2009, 13:24:47 »
Hallo,

Ik heb de PL-10W gebruikt in combinatie met de LDT wisseldecoders.
Roco wisseldecoder is 2A en LDT is 1A, dus zou het moeten gaan.

groeten,

Bernhard

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2009, 13:30:09 »
Kan de gewone  peco aandrijving PL10 ook met  een wisseldecoder  geschakeld worden ?

Heb nu wel een aparte  voeding voor mijn wissels zitten doch welke  wisseldecoder  functioneert het beste met  de  gewone  PL10 ?
Heb namelijk weinig zin om al mijn wisselaandrijvingen te gaan vervangen door  de PL10-W

Peter
Petdig1

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2009, 14:11:40 »
Hallo,

Zoek eens op PL-10. Er is al meer over gezegd.

groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 15:35:47 door Bernhard Keizer »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24376
    • Pagina van klaas
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2009, 14:33:24 »
Kan de gewone  peco aandrijving PL10 ook met  een wisseldecoder  geschakeld worden ?
De PL-10 heeft een spoelweerstand van krap 5 ohm. Dus afhankelijk van de spaninng die je er op loslaat zal er 3 à 4 ampere gaan lopen. Het zijn inderdaad stroomvreters. Je zult dus een wisseldecoder moeten zoeken die die stroom kan leveren.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2009, 15:30:22 »
Hallo
De ls 150 van lenz kan dit.de viesmann heeft het soms bij mij gedaan maar geen twee kort na elkaar.
Groeten
Dito

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2009, 13:15:57 »
Ben eens even aan het  zoeken geweest op het net en blijkbaar zijn de meningen toch verdeeld  over het  wel of niet aankunnen door de LS 150

Teoretisch zou het moeten kunnen maar  toch lees ik herhaaldelijk dat  bij veelvuldig gebruik men toch wel problemen ondervind en adviseert  de PL10-W te  gebruiken

Wie  heeft meer  practische en recente ondervinding hiermee. Overweeg namelijk ook mijn 20 Pl10's te  gaan vervangen door de Pl10-W

Peter
Petdig1

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2009, 13:51:40 »
Loopt ook al een ander draadje over:  Digitaal vraag baak--> Conrad wisselaandrijving

Daar kun je vinden dat de Peko wissels aangestuurd kunnen worden door de Conrad wisselaandrijvingen met Lenz LS150 als wisseldecoder.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2009, 10:02:35 »
Hallo
Je kunt de veerdruk van de pecowissels ook aanpassen waardoor ze niet zo hard omzetten.Dit is reeds uitvoerig behandeld verleden jaar.Dit was toen een advies van Wim Ros en ik had er wel resultaat mee.
Groeten
Dito

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2009, 12:54:45 »
Ben / Dito

Loopt ook al een ander draadje over:  Digitaal vraag baak--> Conrad wisselaandrijving

Daar kun je vinden dat de Peko wissels aangestuurd kunnen worden door de Conrad wisselaandrijvingen met Lenz LS150 als wisseldecoder.

Dat was  de vraag niet . Kan er alles onderzetten maar gaat er  juist over of de LS150 de  PECO  PL-10 aankan? 
Dit staat  ook los  van het wel of niet  zachter  zetten van de veerspanning.   

Peter

Petdig1

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2009, 17:11:52 »
Peter,

Jaren terug heb ik ze gehad op de viessmann decoders. Ze gingen redelijk om maar niet echt betrouwbaar. Zodra het ietsje warmer werd was het helemaal knudde.

M.i. zijn die standaard decoders allemaal "beperkt" tot 2A. Dit is doorsnee genomen toch te weinig voor de peco wisselaandrijvingen. Ook de "groene" uitvoering (lager stroom gebruik) konden bij mij niet voor een bedrijfszeker resultaat  zorgen.

Uiteindelijk heeft Raf Braun (www.brelec.be) toen een 3A wisseldecoder ontworpen. Die kombinatie werkt nu probleemloos. Ik weet niet of hij ze nog levert.

mvg
Henk