Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door TonM
Vandaag om 19:51:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Keerlusmodule klappert nog...... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:29:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:14:43
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 19:00:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
LS Models CIWL LX slaapwagens door grossraumwagen
Vandaag om 18:29:43
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:33:03
C en K rails samen door bellejt
Vandaag om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
  

Auteur Topic: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC  (gelezen 6792 keer)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2006, 00:42:50 »
Ik heb even de handleidingen gedownload van BM1, BM2 en BM3, dat is voor jouw ook wel handig om te doen.
De BM2 kan continu 3A aan.
Hoe ze de trein langzaam laten rijden wordt niet verteld, zou best eens kunnen zijn dat ze de decoder omschakelen op de rangeerstand.
Wat betreft het idee van Maarten, ik ben bang dat je dan het DCC signaal vernaggeld en de boel in de war stuurt.
Lenz stelt namelijk herhaaldelijk dat gedurende het actief worden van deze unts de volledige DCC sturing actief blijft dus dit signaal moet zuiver blijven.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #16 Gepost op: 03 November 2006, 12:06:05 »
Iets dergelijks zou natuurlijk ook kunnen en is waarschijnlijker dan mijn optie.
Alleen: ook bij het geregeld aan of afschakelen van een diodebrug blijft het DCC signaal behouden.
Dus wat er nu precies gebeurt weet ik niet. En omdat er bij Zimo alleen sprake is van het asymmetrische signaal zonder verdere aanduiding voor remmen (daar heeft Zimo zijn eigen systeem voor) wordt ik daar ook niet wijzer.

Maarten

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #17 Gepost op: 04 November 2006, 00:31:27 »
@ Maarten,
Ik ben met dat schakelen bang dat er allerlei schakelpieken en vreemde vlanken in het bloksignaal ontstaan.
Het zou leuk zijn om te proberen, maar ja dan moet je er wel één hebben om te expirimenteren.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #18 Gepost op: 04 November 2006, 08:51:47 »
@ Maarten,
Ik ben met dat schakelen bang dat er allerlei schakelpieken en vreemde vlanken in het bloksignaal ontstaan.
Het zou leuk zijn om te proberen, maar ja dan moet je er wel één hebben om te expirimenteren.

Groet Gerrit

Ik denk niet dat het signaal echt vernaggeld en onbruikbaar wordt. Bij het inrijden van zo'n asymetrische sectie worden de diodes ook telkens even overbrugd (door de wielen) en blijft alles toch goed werken.
De fabrikant zal hier denk ik geen tot weinig info over geven. Ik vermoed dat het betrekkelijk eenvoudig is en mogelijk zo gaat als Maarten schetst.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #19 Gepost op: 04 November 2006, 16:31:32 »
Kun je in een schetje ook duidelijk maken hoe de wielen die dioden overbruggen?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #20 Gepost op: 04 November 2006, 16:51:39 »
Op de overgangen tussen de "normale baan" en de sectie met het asymetrische signaal kunnen wielen deze twee delen met elkaar doorverbinden wat er op neer komt dat de diodes voor een korte tijd overbrugd zijn en er dan eventjes het symetrische signaal in de stopsectie aanwezig is. Vooral als het wagons met draaistellen en verlichting zijn zal dit verschijnsel zich voor doen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #21 Gepost op: 04 November 2006, 19:59:00 »
Dat is wat anders als het overbruggen van de dioden, wat jij beschrijft is hetzelfde wat optreedt tussen diverse bezetmeldsecties en of andere railscheidingen. Inderdaad zal er dan even een volledig signaal op die sectie staan, maar dat loopt volledig synchroon met het blokgolfsignaal van de DCC-sturing en veroorzaakt daardoor geen extra stoorsignalen.
De overbrugging van de dioden wordt wel gebruikt maar wordt dan geschakelt door een schalcontact van de gebruikte seininrichting.
Als het sein op veilig staat moet dit contact gesloten zijn om de dioden te overbruggen, er treedt dan geen remming op. Geeft het sein een stopsignaal dan moet het contact open zijn zodat er een asymetrischsignaal ontstaat en de trein gestopt wordt.
Ik heb nogmaals wat in het manual zitten lezen en heb daarbij de indruk gekregen dat als het remcommando eenmaal gegeven is de remming volledig uitgevoerd wordt. Als dit zo is werkt het idee dus helemaal niet.

Groet Gerrit

PS. Het blijft gissen


H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #22 Gepost op: 04 November 2006, 20:15:15 »
En als je die overbrugging nu gepulseerd doet dan staat er afwisselend het asymetrische (stop)signaal en het symetrische  signaal. De decoder gaat dan afwisselend remmen en rijden wat resulteert in langzaamrijden. De snelheid kun je dan regelen met de tijdsverhouding tussen de twee signalen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #23 Gepost op: 04 November 2006, 20:39:16 »
Maar dat gaat (in tegenstelling met dat wieltje) dan niet synchroon met de blokgolf etc. etc.
En als het zo is, zoals ik in m'n vorig bericht schreef dat na een remmcommando de volledige remming wordt uitgevoerd, gaat dit verhaal zowie zo niet op.
Aangezien we het gewoon niet zeker weten en het ook niet kunnen proberen lijkt me het niet zinvol om door te gaan met gissen.
Het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt, maar niet zo sterk dat ik er een Lenz moduul voor zou aanschaffen. Ik heb zo wie zo nog geen Lenz-decodrs die dit ondersteunen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #24 Gepost op: 04 November 2006, 20:53:27 »
Ik zie niet in hoe het wieltje wel synchroon zou lopen met het signaal.
Dat is ook helemaal niet nodig. De signaalvorm wordt enkel in amplitude veranderd en niet in pulsduur. Het gaat dus om hetzelfde signaal waarbij enkel de ampitude van het positieve of het negative deel wordt veranderd.

Proberen is wel mogelijk als je een Lenz decoder hebt. Om te proberen kun nje dan een relais waarmee de diodes worden overbrugd laten klapperen. Het zou ook nog kunnen met een schakelaar die je snel kan bedienen. De schakelfrequentie hoeft niet hoog te zijn en voor een eenvoudige test moet dit te doen zijn.

Het heeft niets te maken met gissen maar is eerder een hypthese.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2006, 00:46:44 »
Er nog eens over nadenkend ben ik het wel met je eens voor wat de synchroniteit betreft.
Ik heb ook de juiste decoders niet (zal in de toekomst wel veranderen).
Ben op het moment de bezetmelders voor m'n baan aan het bouwen (91 stuks) die dan nog aangebracht moeten worden. Als die klus klaar is staat ook het verder ombouwen van rijdendmaterieel op de planning en zal dan weer decoders aan moeten schaffen, dat worden dan vanzelf de nieuwe Lenz zilver- of gouddecoders en dan ga ik er beslist wat proefjes mee doen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz