Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC  (gelezen 6760 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Gepost op: 01 November 2006, 22:39:43 »
Hoi,

Lenz decoders hebben de mogelijkheid om een trein te laten stoppen door middel van een aantal diodes. Nu schijnt het ook mogelijk te zijn om een asymmetrisch signaal te creëeren waardoor de trein langzaam gaat rijden (zie handleiding BM2). Wie weet hoe dit signaal eruit ziet en of het ook zelf te maken is, zodat ik het in mijn eigen bloksysteem kan toepassen?

Groetjes,
Robert-Jan

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2006, 23:38:31 »
Die diodes creëren dat asymetrisch signaal, dus kun je dat zelf ook met een paar diodes.
Deze zorgen ervoor dat de positieve en negatieve blok ongelijk zijn (asymetrisch). Ik weet helaas niet hoeveel diodes en ook niet of ze in de J of K leiding moeten en de doorlaat richting. Dit is natuuelijk op te zoeken.
Succes,

Groeten Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2006, 23:43:29 »
Ik snap hoe de diodes en alles werken, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen het assymetrische remsignaal en langzaamrijdensignaal...

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2006, 00:10:37 »
De nieuwe decoders van Lenz herkennen dit asymetrische signaal en reageren daarop. Dit is dus niet een commondosturing vanuit de centrale.
Het werkt dus niet met de oude typen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2006, 00:11:49 »
Dat weet ik ook. ;D
Het remmen met diodes ken ik helemaal.
Het langzaam rijden alleen... hoe dat gedaan wordt vraag ik me af.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2006, 00:19:56 door RJ »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2006, 00:15:22 »
Gerrit, ter verduidelijking: RJ vraagt naar het onderscheid tussen afremmen tot een lagere snelheid en afremmen tot stilstand.
Ik weet ook niet hoe je dat onderscheid kunt maken, maar ik heb er wel eens iets over gelezen op de site van lenz.com
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2006, 00:23:22 »
Helaas heb ik dat ook nooit verder bekeken omdat het voor mij niet actueel is. Hopelijk kan iemand anders daar verder verduidelijking in geven.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2006, 00:54:54 »
Heb nog even bij Lenz gekeken en gezien dat je voor dat langzaamrijden een BM2 module nodig hebt.
Je werkt dan met 2 secties voor het sein, eerst de "langzaamrijden-sectie" daarna de  "stop-sectie". Daar staat nog bij vermeld dat de langzaamrijden-sectie minstens de lengte van je langste trein moet hebben. Tevens moet bij een treinstel beide kopeinden een stroomverbruiker hebben. Het lijkt er dus op dat er een bezetmelder in zit die de trein detecteerd en dan een snelheids commando stuurt. Devolgende sectie is dan de remsectie waarin de trein met vaste remweg tot stilstand wordt gebracht d.m.v. het asymetrische signaal in die stopsectie.
Dit is alles wat ik even heb kunnen bekijken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

joren

  • Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2006, 08:10:01 »
In een van de modelspoorbladen staat de lenz (rem) decoder (een kwestie van een paar diodes. Ik zal het schema er morgen wel opzetten.

Joren

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2006, 13:13:14 »
Joren, dat schema staat op de Lenz Site, en is inmiddels bekend, voor de duidelijkheid, het gaat niet om of over dit schema.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2006, 15:42:57 »
Wat denk je wat er gebeurt als je in een bepaalde frequentie de diodes hun werk laat doen?
Dus de diodeschakeling gaat aan/uit/aan/uit etc.
Met een gemeten terugkoppeling gaat de trein langzamer rijden, maar stopt niet. Stoppen doet hij pas als de diodeschakeling permanent ingeschakeld staat.
Dat het rembaanvak minimaal een treinlengte moet zijn heeft te maken met het doorgeven van het volle signaal door wagens met verlichting en door het iedere keer contact maken door de wielen van het rijbaanvak en het rembaanvak, waardoor de remwerking tegengegaan wordt. Immers, behalve het remsignaal ontvangt de lok iedere keer het "vol gas"signaal.
Wat verder de sluitingen tussen de baanvakstukken voor invloed hebben weet ik niet, het effect moge duidelijk zijn.

Zelf wat uitproberen lijkt mij een aardige optie.

Maarten.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2006, 20:42:25 »
Niet de remsectie, maar de langzaamrijdensectie moet minimaal de lengte van de langste trein hebben. De remsectie moet aangepast zijn aan de lengte van de ingestelde remweg. Zo staat het bij Lenz op de site en die zullen hetwel weten, ga ik tenminste van uit.

Groeten Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2006, 21:08:07 »
Niet de remsectie, maar de langzaamrijdensectie ......
Ik weet niet of het ook zo op de Lenz site staat, maar ik vind dit verwarrend taalgebruik. In een langzaamrijdensectie wordt ook geremd. Dus ik zou i.p.v. remsectie liever het woord stopsectie gebruiken, dat is een sectie waarin geremd wordt tot stilstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2006, 22:42:09 »
Op de Lenz site staat het volgende:

Für den anspruchsvollen Modellbahner ist das Modul BM2 erhältlich. Es gestattet nicht nur, den Zug vor dem Signal anzuhalten, sondern bietet alternativ die Installation eines Langsamfahrabschnittes: die Strecke vor dem Signal wird in einen Fahr- und einen Bremsabschnitt eingeteilt. Die Länge des Fahrabschnittes muss so bemessen sein, dass der längste dort verkehrende Zug komplett hineinpasst. Die Länge des Bremsabschnittes richtet sich (wie beim BM1) nach der eingestellten Bremsverzögerung bzw. des eingestellten Bremsweges.
Fahr- und Bremsabschnitt werden durch die entsprechenden Ausgänge des BM2 versorgt. Damit auch geschobene Züge mit dem BM2 beeinflusst werden können, muss der führende Wagen des geschobenen Zuges mit einem Stromverbraucher versehen werden (Beleuchtung des Wagens oder Einbau eines Funktionsdecoders LF100XF). So erhält der Steuerwagen mit der Fahrtrichtung wechselnde Spitzen- und Schlusslichter. Auch mit dem BM2 wird gewährleistet, dass beim Befahren des Abschnittes in Gegenrichtung kein Bremsvorgang ausgelöst wird.

Ik denk dat deze benaming gebruikt wordt om het verschil in aansturing aan te geven in de betreffende secties. Je zou dus ook afrem- en stopsectie kunnen zeggen (is wat meer nederlands).

Groet Gerrit

P.S. Het lijkt me best een aardig systeem om zonder PC de baan te beveiligen.
H0, 2-rail DCC, Lenz

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2006, 23:02:48 »
Gerrit,

Dat is het ook, daarom wil ook met diodes gaan remmen enzo. Echt handig en goedkoop. Nu nog langzaam rijden.

Ik kan natuurlijk een BM2 kopen, en die permanent op langzaam rijden signaal zetten en dan met een relais zo schakelen dat die stroom op de rails van het blok waar langzaam gereden moet worden komt. Alleen is de vraag hoeveel ampere dat ding aan kan. Ook is (zoals Maarten zei) het interessant om eens te testen wat er gebeurt als je steeds om de beurt het rijd en stop signaal geeft.