Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:33:04
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC (gelezen 6760 keer)
RJ
Offline
Berichten: 778
Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Gepost op:
01 November 2006, 22:39:43 »
Hoi,
Lenz decoders hebben de mogelijkheid om een trein te laten stoppen door middel van een aantal diodes. Nu schijnt het ook mogelijk te zijn om een asymmetrisch signaal te creëeren waardoor de trein langzaam gaat rijden (zie
handleiding BM2
). Wie weet hoe dit signaal eruit ziet en of het ook zelf te maken is, zodat ik het in mijn eigen bloksysteem kan toepassen?
Groetjes,
Robert-Jan
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #1 Gepost op:
01 November 2006, 23:38:31 »
Die diodes creëren dat asymetrisch signaal, dus kun je dat zelf ook met een paar diodes.
Deze zorgen ervoor dat de positieve en negatieve blok ongelijk zijn (asymetrisch). Ik weet helaas niet hoeveel diodes en ook niet of ze in de J of K leiding moeten en de doorlaat richting. Dit is natuuelijk op te zoeken.
Succes,
Groeten Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #2 Gepost op:
01 November 2006, 23:43:29 »
Ik snap hoe de diodes en alles werken, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen het assymetrische remsignaal en langzaamrijdensignaal...
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #3 Gepost op:
02 November 2006, 00:10:37 »
De nieuwe decoders van Lenz herkennen dit asymetrische signaal en reageren daarop. Dit is dus niet een commondosturing vanuit de centrale.
Het werkt dus niet met de oude typen.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #4 Gepost op:
02 November 2006, 00:11:49 »
Dat weet ik ook.
Het remmen met diodes ken ik helemaal.
Het langzaam rijden alleen... hoe dat gedaan wordt vraag ik me af.
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2006, 00:19:56 door RJ
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26643
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #5 Gepost op:
02 November 2006, 00:15:22 »
Gerrit, ter verduidelijking: RJ vraagt naar het onderscheid tussen afremmen tot een lagere snelheid en afremmen tot stilstand.
Ik weet ook niet hoe je dat onderscheid kunt maken, maar ik heb er wel eens iets over gelezen op de site van lenz.com
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #6 Gepost op:
02 November 2006, 00:23:22 »
Helaas heb ik dat ook nooit verder bekeken omdat het voor mij niet actueel is. Hopelijk kan iemand anders daar verder verduidelijking in geven.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #7 Gepost op:
02 November 2006, 00:54:54 »
Heb nog even bij Lenz gekeken en gezien dat je voor dat langzaamrijden een BM2 module nodig hebt.
Je werkt dan met 2 secties voor het sein, eerst de "langzaamrijden-sectie" daarna de "stop-sectie". Daar staat nog bij vermeld dat de langzaamrijden-sectie minstens de lengte van je langste trein moet hebben. Tevens moet bij een treinstel beide kopeinden een stroomverbruiker hebben. Het lijkt er dus op dat er een bezetmelder in zit die de trein detecteerd en dan een snelheids commando stuurt. Devolgende sectie is dan de remsectie waarin de trein met vaste remweg tot stilstand wordt gebracht d.m.v. het asymetrische signaal in die stopsectie.
Dit is alles wat ik even heb kunnen bekijken.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
joren
Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #8 Gepost op:
02 November 2006, 08:10:01 »
In een van de modelspoorbladen staat de lenz (rem) decoder (een kwestie van een paar diodes. Ik zal het schema er morgen wel opzetten.
Joren
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #9 Gepost op:
02 November 2006, 13:13:14 »
Joren, dat schema staat op de Lenz Site, en is inmiddels bekend, voor de duidelijkheid, het gaat niet om of over dit schema.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
maartenvanderburgt
Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #10 Gepost op:
02 November 2006, 15:42:57 »
Wat denk je wat er gebeurt als je in een bepaalde frequentie de diodes hun werk laat doen?
Dus de diodeschakeling gaat aan/uit/aan/uit etc.
Met een gemeten terugkoppeling gaat de trein langzamer rijden, maar stopt niet. Stoppen doet hij pas als de diodeschakeling permanent ingeschakeld staat.
Dat het rembaanvak minimaal een treinlengte moet zijn heeft te maken met het doorgeven van het volle signaal door wagens met verlichting en door het iedere keer contact maken door de wielen van het rijbaanvak en het rembaanvak, waardoor de remwerking tegengegaan wordt. Immers, behalve het remsignaal ontvangt de lok iedere keer het "vol gas"signaal.
Wat verder de sluitingen tussen de baanvakstukken voor invloed hebben weet ik niet, het effect moge duidelijk zijn.
Zelf wat uitproberen lijkt mij een aardige optie.
Maarten.
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #11 Gepost op:
02 November 2006, 20:42:25 »
Niet de remsectie, maar de langzaamrijdensectie moet minimaal de lengte van de langste trein hebben. De remsectie moet aangepast zijn aan de lengte van de ingestelde remweg. Zo staat het bij Lenz op de site en die zullen hetwel weten, ga ik tenminste van uit.
Groeten Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26643
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #12 Gepost op:
02 November 2006, 21:08:07 »
Citaat van: GerritM op 02 November 2006, 20:42:25
Niet de remsectie, maar de langzaamrijdensectie ......
Ik weet niet of het ook zo op de Lenz site staat, maar ik vind dit verwarrend taalgebruik. In een langzaamrijdensectie wordt ook geremd. Dus ik zou i.p.v. remsectie liever het woord stopsectie gebruiken, dat is een sectie waarin geremd wordt tot stilstand.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #13 Gepost op:
02 November 2006, 22:42:09 »
Op de Lenz site staat het volgende:
Für den anspruchsvollen Modellbahner ist das Modul BM2 erhältlich. Es gestattet nicht nur, den Zug vor dem Signal anzuhalten, sondern bietet alternativ die Installation eines Langsamfahrabschnittes: die Strecke vor dem Signal wird in einen Fahr- und einen Bremsabschnitt eingeteilt. Die Länge des Fahrabschnittes muss so bemessen sein, dass der längste dort verkehrende Zug komplett hineinpasst. Die Länge des Bremsabschnittes richtet sich (wie beim BM1) nach der eingestellten Bremsverzögerung bzw. des eingestellten Bremsweges.
Fahr- und Bremsabschnitt werden durch die entsprechenden Ausgänge des BM2 versorgt. Damit auch geschobene Züge mit dem BM2 beeinflusst werden können, muss der führende Wagen des geschobenen Zuges mit einem Stromverbraucher versehen werden (Beleuchtung des Wagens oder Einbau eines Funktionsdecoders LF100XF). So erhält der Steuerwagen mit der Fahrtrichtung wechselnde Spitzen- und Schlusslichter. Auch mit dem BM2 wird gewährleistet, dass beim Befahren des Abschnittes in Gegenrichtung kein Bremsvorgang ausgelöst wird.
Ik denk dat deze benaming gebruikt wordt om het verschil in aansturing aan te geven in de betreffende secties. Je zou dus ook afrem- en stopsectie kunnen zeggen (is wat meer nederlands).
Groet Gerrit
P.S. Het lijkt me best een aardig systeem om zonder PC de baan te beveiligen.
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
«
Reactie #14 Gepost op:
02 November 2006, 23:02:48 »
Gerrit,
Dat is het ook, daarom wil ook met diodes gaan remmen enzo. Echt handig en goedkoop. Nu nog langzaam rijden.
Ik kan natuurlijk een BM2 kopen, en die permanent op langzaam rijden signaal zetten en dan met een relais zo schakelen dat die stroom op de rails van het blok waar langzaam gereden moet worden komt. Alleen is de vraag hoeveel ampere dat ding aan kan. Ook is (zoals Maarten zei) het interessant om eens te testen wat er gebeurt als je steeds om de beurt het rijd en stop signaal geeft.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC