Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: De schande van Antwerpen  (gelezen 13918 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #15 Gepost op: 06 April 2009, 22:29:45 »
Aan Moddemeijer,

In Antwerpen gaat het om ongeveer 10 kilometer aan tunnel. (En dan tel ik niet per buis maar per lijn) Das dan inderdaad best veel tegenover Weesperplein.    ;)

Aan Maurice,

1 vandaag was inderdaad de aanleiding voor mij om dit draadje te beginnen.   
Over een legende gesproken. Dat iedereen van alles vergeten lijkt te zijn is nu wellicht de kracht dat het alsnog word afgemaakt.
Want zelfs de critici waren reeds vergeten hoeveel het allemaal gekost heeft. En dat was één van de belangrijkste tegens.
nu met een nieuwe 80 miljoen Euro kan het geheel worden voltooit.

En dat brengt me bij het wafelijzer principe want als dit onder spoorweg aangelegenheden valt betekent dat Wallonië ook nog 53.3 miljoen krijgt om iets met spoorwegen te doen.   Wat zullen ze daarmee gaan doen.  :o ???    

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 22:31:42 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: 06 April 2009, 22:47:18 »
Ik ken het verhaal, een paar maanden geleden besteedde de VRT er al aandacht aan. Het zal je maar gebeuren dat je op een dag voor een relatief gering bedrag ineens een bijna complete tunnel krijgt aangeboden. Alle leed vergeten en vergeven. In dit kader moeten we natuurlijk ook de metro van Juinen niet uitvlakken...
Het station Weesperplein, tja, daar wordt ook wel eens lacherig over gedaan, maar station Churchillplein in Rotterdam werd ook 15 jaar gebouwd voordat er de politieke en de financiële wil bestond om de Oost-Westlijn aan te leggen. Noem het vooruitziende blik, noem het achterkamertjespolitiek, maar op een dag zijn ze je erg dankbaar dat een deel van de stad niet opnieuw overhoop gehaald moet worden voor iets dat uiteindelijk toch een keer moet gebeuren. Je krijgt in dit land echter geen standbeeld, ik ben benieuwd of ze dat in Antwerpen wel doen.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: 07 April 2009, 11:15:07 »
de metro van Juinen?

Vertel...  :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: 07 April 2009, 11:48:37 »
Het station Weesperplein, tja, daar wordt ook wel eens lacherig over gedaan, maar station Churchillplein in Rotterdam werd ook 15 jaar gebouwd voordat er de politieke en de financiële wil bestond om de Oost-Westlijn aan te leggen.

Ja, maar dat was in Rotterdam hè.  ;D
Mij staat bij dat metrostation Beurs als een brug werd gebouwd, zodat er probleemloos een station onder kon worden gemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: 07 April 2009, 12:11:53 »
Dit soort dingen gebeurt niet alleen in steden, over de A50 vlakbij woeste hoeve (afrit Beekbergen) liggen 2 viaducten, terwijl ééntje ruimschoots volstaat. Die andere is niet in gebruik, ook niet als vrachtwagenparkeerplaats of wildviaduct.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • nederlof.net
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #20 Gepost op: 07 April 2009, 12:15:58 »
Altijd interessant zulk soort zaken!
Bij het Terbregseplein (aansluiting A16 op A20) ligt ook een ongebruikt viadukt en een stuk weg.
Als je goed oplet is het goed zichtbaar.
Zie hier

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: 07 April 2009, 12:30:56 »
Zo ligt in de betuwe nog een enorme tuibrug die ook aan 2 kanten slechts uit komt op proviciale wegen. Ook zwaar over done dus.
En bij Drunen in Noord Brabant, liggen ook 2 viaducten die ooit benut zouden moeten worden voor een Snelweg dwars door natuurpark de Druinense duinen in de richting van Tilburg. Dat gaat dus werkelijk nooit gebeuren.

Maar met treinzaken gebeurt het minder vaak als met wegen dat er vast wat word gebouwd dat later nooit verder tot uitvoeing komt of nog erger dat men iets bouwt en dan de zaak word stilgelegd door (financiele) problemen.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: 07 April 2009, 12:41:17 »
Ook leuk in Rotterdam:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=bijdorp-west,+rotterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.978261,6.921387&ie=UTF8&t=h&z=14

Toegegeven; gezien de strepen op het wegdek zijn de viaducten waarschijnlijk wel al ooit gebruikt, maar was het lastig slopen na een reconstructie van het verkeersplein.

grtz, Carlo

zo, linkje even aangepast.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 12:54:06 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: 07 April 2009, 12:45:01 »
Ja, en het is ook wel handig om als toegang te gebruiken voor dat stukkie in het midden zonder over die nogal drukke fly-over-onder-tussendoor te komen voor onderhoud enzo...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: 07 April 2009, 12:46:14 »
Carlo,

Die link had Koen ook al gegeven.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: 07 April 2009, 12:48:18 »
ik zie het, ga het even aanpassen. Had vanuit de link van Koen de kaart verder geschoven naar bedoelde viaducten en toen de link gekopieerd, denkende dat die dan aangepast wordt....:-\
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 13:14:20 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: 07 April 2009, 13:06:49 »
de metro van Juinen?

Vertel...  :)


In de vroege jaren '80, toen de heren Van Kooten en De Bie op het toppunt van hun creativiteit de dorpen Juinen en Ter Weksel bedachten, tezamen met de bijbehorende burgemeesters en wethouders, werd in Hilversum een paar honderd meter hoofdriool vervangen door een vierkante betonnen tunnel waar je u tegen zegt. Dat werd door de heren meteen gepresenteerd als zijnde de metro van Juinen, en toen dacht ik al: maak hem nog ietsjes groter en dan heeft Hilversum ook meteen z'n eigen metro, maar helaas loopt de buis van waar je niet bent naar waar je niet heen wil.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: 07 April 2009, 13:33:27 »
Zo hebben we ook nog Knooppunt Raasdorp en Knooppunt Coenplein.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: 07 April 2009, 13:53:58 »
Was er in brussel ook niet zoiets van een onafgemaakte metrolijn? Dat heb ik 6 weken ondervonden, de ring lijn die geen ring lijn is :-X

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: 07 April 2009, 15:01:48 »
In Brussel fungeert lijn 2 feitelijk als een ringlijn onder het centrum. Daarnaast zijn er pre-metro tunnels die een grotere ring zouden kunnen gaan vormen maar waar nu nog de tram doorheen rijdt. In het verleden zijn andere stukken pre-metro uiteindelijk wel degelijk opgewaardeerd tot echte metro. Het is een kwestie van geld en geduld, en als het geduld op is en het geld eenmaal gevonden is, liggen er in ieder geval op belangrijke plekken in de stad al tunnels. Uiteindelijk zal het wel afkomen. Maar ik heb begrepen dat onder Den Haag CS een flink stuk tramtunnel ligt dat gelijk met de bouw van het station is aangelegd en door veranderde inzichten niet gebruikt is en ook wel niet zal worden. Als dat klopt, getuigt dat wel van een vooruitziende blik maar niet van doorzettingsvermogen, dat ze in Antwerpen in ieder geval wel hebben. Nu is het wel zo dat de tunnel in Antwerpen als een godsgeschenk komt voor de verkeersminister, die nu voor "weinig" geld een fraai stuk openbaar vervoer kan aanbieden dat tevens als bliksemafleider kan dienen in het vraagstuk hoe de Ring van Antwerpen voor het autoverkeer te sluiten. Zonder deze tunnel zou ze het een stuk moeilijker hebben.