Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: De schande van Antwerpen  (gelezen 13899 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
De schande van Antwerpen
« Gepost op: 06 April 2009, 19:22:16 »
De schande van Antwerpen zoals het in de volksmond genoemd word is een Pre-metro tunnel stelsel van verscheidene kilometers.
Pre-metro hield in dat de tunnels ooit omgebouwd moesten kunnen worden naar volwaardige metro tunnels. Maar zover is het nooit gekomen.
Verreweg het grootste deel van het stelsel is namelijk na de bouw van het casco en tunnelbuizen nooit verder afgemaakt.
Antwerpenaren kijken dan ook met medelijden naar de Amsterdamse taferelen rond de Noord - Zuid lijn. 

Met een klik op het volgende plaatje kom je in een draadje op Skyscrapercity, waar 30 pagina’s aan informatie afbeeldingen en foto’s te vinden zijn over het Pre-metro netwerk.

Voor wat betreft de afbeelding kan gezegd worden dat de rode lijnen de tunnels vertegenwoordigen die momenteel (grotendeels) wel gebruikt worden.
En de groene lijnen staan voor de tunnels die nooit zijn afgemaakt.

De volgende foto laat een indruk zien van een nooit afgemaakte tunnel onder de Antwerpse binnenstad. Als je hierop klikt kom je op een site met nog veel meer van dergelijke foto’s

Station Stuyvenberg, Willerbordus. Een desolate indruk bij uitstek is verkregen door 30 jaar onvoltooid achter te laten in de grond van de Antwerpse binnenstad.

Ook Wikipedia besteed de nodige aandacht aan de onvoltooide tunnels zoals in deze link te zien is.

Maar wat in geen van deze media is opgenomen (op het moment dat ik dit schreef in ieder geval) is dat de Pre-metro tunnels na 30 jaar alsnog voltooit gaan worden! (Zo melde ook 1 vandaag op maandag avond 06-04-2009)
80 miljoen Euro is bij elkaar geveegd om het gehele netwerk alsnog operationeel te krijgen. En dat voor 2011.

Zo zie hier een bericht uit de Belgische media.

Wie meer links heeft of meer nieuws of andersinds iets wil blaten over het Pre-metro stelsel. ... wees gul.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Lvdwerf

• Gast
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2009, 19:28:01 »
hmm boeiend, lekker desolaat. Iedergaval geen problemen met, zoals ze dat in mooi engels noemen, crowdmanagement.

Gert1

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2009, 19:28:42 »
Dagblad Trouw heeft hier onlangs ook aandacht aan besteed in het kader van de Amsterdamse Noord-Zuid-ellende.
Overigens schijnt er elders in België nog zo'n ongebruikt Metro-stelsel te liggen. Als ik het goed heb onthouden in Charleroi.

En dat is dan naar goed Belgisch gebruik: voor elke kilometer weg in Vlaanderen ook een kilometer weg in Walonië (of het nu echt nodig is of niet).
Kennelijk hebben ze de ongebruikte kilometers metro-tunnel ook eerlijk verdeeld.   ;)

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2009, 19:31:30 »
Wow zeg, wat een ruimte. En vooral zo lekker veel rijlengte. Kunnen ze die tunnels niet in bruikleen geven aan modelspoorclubs? :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2009, 19:33:09 »
Volgens mij heb ik ook eens ergens gelezen dat de ongebruikte tunnels in Antwerpen gebruikt zijn als witlof of champignon kwekerij. Maar wellicht is dat een broodje aap verhaal?
Overigens heeft Amsterdam ook nog een ongebruikt metrostation in ruwbouw. Stond vorige week een foto van in de Volkskrant in het kader van een fotorapportage over onvoltooide werken (station Lelystad Zuid o.a.).
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 19:47:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2009, 19:43:01 »
Kijk aan, mijn geheugen laat me niet in de steek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookstation
Dus inderdaad Charleroi.

(Op die wikipedia-pagina ook een prachtig verhaal van expres langzaam rijdende West-Berlijnse metro's die reden door niet-functionele Oost-Berlijnse metro-stations!)

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 19:46:39 door Gert van den Heuvel »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2009, 19:49:57 »
Aan Gert,

Ik heb eens gezocht op “de schande van Charleroi”  ;D Maar zonder veel resultaat.  ;)
Wellicht iemand die eens een poging in het Frans kan wagen?
(Je was sneller met zoeken als ik met typen)  (y)

Aan Marc,

Van die champignon kwekerij zit wel een verhaal bij. De rest is onjuist/wilde verhalen werd gezegd in 1 vandaag.
Het verhaal van de champignon kwekerij is in het leven gekomen doordat de tegenstanders van het project destijds champignons uitdeelde in de stad als ludieke actie tegen de metrolijnen. met als idee dat de metro’s er nooit zouden moeten komen maar omdat al gestart was met de bouw en je de ruimte toch ergens voor moet gebruiken (anders is het wel erg zonde werd toen al gevonden) moest men het maar als champignon kwekerij inrichten. Niet dat dat er ooit van is gekomen, want de afgelopen 30 jaar heeft het gehele stelsel dat niet operationeel was hermetisch op slot gezeten.
Zelfs dakloze of graffiti spuiters kwamen er veelal niet in omdat de ingangen simpelweg waren dicht gemetseld.

Heb je trouwens ook een idee welk station in Amsterdam je bedoelt?
Op zich wel interessant.

Lelystad Zuid is inderdaad (op veel kleinere schaal) ook een desolate spoorweg aangelegenheid, uit de categorie ooit aan begonnen maar nooit af gemaakt.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2009, 19:55:16 »
Station Weesperplein onder het wel voltooide station Weesperplein. Ooit bedoeld voor de oost-west metrolijn.
Dit alles in het kader van Grote Nutteloze Bouwwerken.

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2009, 19:58:12 »
En dat is dan naar goed Belgisch gebruik: voor elke kilometer weg in Vlaanderen ook een kilometer weg in Walonië (of het nu echt nodig is of niet).
Kennelijk hebben ze de ongebruikte kilometers metro-tunnel ook eerlijk verdeeld.   ;)

Dit was volgens mij inderdaad de reden, de wet die grote investeringen moest verdelen over het franstalig en het nederlandstalig deel. Nadat besloten was dat antwerpen een metro zou krijgen, was charleroi de franse tegenhanger.
Zie hier de wafelijzerpolitiek http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek

Zie hier verder op wikipedia voor charleroi http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_L%C3%A9ger_de_Charleroi
Kan het overzichtsplaatje zo snel niet vinden, maar ik dacht dat er maar 1 of 2 grote lijnen in gebruik zijn, verder ligt er veel nutteloos maar afgebouwd bij..
Foto's! http://diggelfjoer.swalker.nl/aband/abandcharl/

en hier nog meer over nutteloze bouwwerken http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles

Mvg. Laurens
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 20:03:12 door Sikje248 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2009, 20:02:07 »
bedankt Laurens, dat wilde ik net posten, scheelt me n hoop typwerk. Wat in charleroi wel gaaf is is dat overal in de omgeving nog al dan niet in gebruik zijnde electrische tramlijnen op het platteland liggen. En kom je daar toch in de buurt, ga dan ook even naar Anderlues om de oude cokesfabriek te bekijken. Had destijds een spooraansluiting waar nog wel wat van ligt dus dat geeft t weer een spoors excuus.  ;)

Wilmar den Ouden

• Offline Offline
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2009, 20:05:22 »
Nooit geweten dat er zulke dingen bestonden.
Lijkt me best interessante foto's opleveren:
Zoiets als dit

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2009, 20:10:00 »
Het graven is kennelijk goed gegaan.
In Amsterdam zouden ze willen dat ze al een metrotunnel hadden die ze een paar decennia zouden kunnen laten liggen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2009, 20:17:12 »
Het is uiteraard niet te hopen dat al dit fraais ooit nog eens in gebruik genomen gaat worden. Dat zou zonde zijn  ;D.

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2009, 20:24:46 »
Het verhaal van het station Weesperplein in Amsterdam is een verhaal op zich. Dat station is een (atoom?)schuilkelder. Verder ligt er een klein stukje kruisende tunnelbuis onder voor een in de toekomst te bouwen lijn. Je mag blij wezen als daar één metrowagon in past. Het is op zich niet verkeerd om voorzieningen voor de toekomst alvast te bouwen. Alleen in Antwerpen hebben ze dat wat overdreven.

Mo

• Offline Offline
  • H0 Nederland in aanbouw...
« Reactie #14 Gepost op: 06 April 2009, 22:13:11 »
Toevallig vandaag bij Eén Vandaag ook een reportage gezien over dit onderwerp. Was wel aardig om te zien.

En voor wat dit plaatje betreft... Ik weet dat ze in België een legenda vaak ook wel een legende noemen, maar in dit geval lijkt de metro in Antwerpen wel zo ongeveer een echte legende! Over vele jaren wordt er nog steeds over gesproken, heeft er wellicht nog steeds geen metro gereden en weten de mensen van het hele bestaan van de tunnels helemaal niks meer af. Te zien in de reportage van Eén Vandaag was dat de metrotunnels voor sommige inwoners van Antwerpen nu al een legende zijn. Nooit van gehoord...

Maurice