Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 00:00:19
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
13 October 2025, 23:24:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
13 October 2025, 22:14:36
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
13 October 2025, 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
13 October 2025, 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
13 October 2025, 12:31:45
  

Auteur Topic: De schande van Antwerpen  (gelezen 14222 keer)

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #30 Gepost op: 07 April 2009, 15:02:24 »
Maar met treinzaken gebeurt het minder vaak als met wegen dat er vast wat word gebouwd dat later nooit verder tot uitvloeiing komt of nog erger dat men iets bouwt en dan de zaak word stilgelegd door (financiele) problemen.
Hallo Mark,

Moet je dit filmpje eens bekijken. Er zitten ook een heleboel blunders in de Betuweroute. En de Betuweroute eindigt op een normaal boemelspoor in Duitsland. De Betuweroute komt dus ook niet helemaal tot verdere uitvloeiing. 

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: 07 April 2009, 16:24:46 »
Maar dat komt weer omdat de Duitsers de afspraken die destijds gemaakt zijn niet nakomen. Er zou een derde spoor komen en op den duur geloof ik zelfs een 4e spoor. De Br is trouwens onderdeel van de Rotterdam - Genua route, waar ook de basistunnel van de de BLS in de Lötschberg bijhoort. (y)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • Spoor N
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: 07 April 2009, 16:56:37 »
Moet je dit filmpje eens bekijken. Er zitten ook een heleboel blunders in de Betuweroute. En de Betuweroute eindigt op een normaal boemelspoor in Duitsland. De Betuweroute komt dus ook niet helemaal tot verdere uitvloeiing. 

Gr Wilmar
Behalve dat het een nogal tenenkrommend filmpje was (voor iedere keer dat de BR daar de BL genoemd werd wil ik een euro), vond ik de opmerking dat 'de mensen nu tegen een grijze betonnen muur aankijken' toch wel mooi. Tsjah, als die muur er niet had gestaan hadden ze een mooi uitzicht en konden ze gaan klagen over het lawaai.

Overigens vraag ik me af wat je bedoelt met 'heleboel blunders' in de BR?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: 07 April 2009, 17:19:45 »
Maar dat komt weer omdat de Duitsers de afspraken die destijds gemaakt zijn niet nakomen.
Volgens mij is het nog erger, er waren helemaal geen afspraken gemaakt. Nederland wilde dat wel, maar Duitsland vond de BR helemaal niet nodig en heeft dus niks gedaan, zelfs geen afspraken gemaakt. En toen is Nederland toch gaan bouwen, in de verwachting dat die afspraken er wel zouden komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: 07 April 2009, 18:45:19 »
Overigens vraag ik me af wat je bedoelt met 'heleboel blunders' in de BR?
Bijvoorbeeld de tunnel voor 2 containers op elkaar terwijl er bruggen hangen waar nog maar net 1 container onderdoor past, dat een ambtenaar dacht dat het Nederlandse Babberich in Duitsland lag en er een rivier door Emmerich stroomt die 7 keer meer benut kan worden. Dat laatste is natuurlijk minder leuk dan de BR minder goederentreinen :-\ Ook wat Laurent zei dat Nederland gewoon ging bouwen terwijl de Duitsers nog niks hadden toegezegd. Dat zijn natuurlijk geen kleine blunders.

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • Spoor N
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: 07 April 2009, 20:15:32 »
Maar dat zijn er niet een heleboel. Ik neem trouwens aan dat de hele lijn aangepast is voor 2 containers op elkaar en niet alleen die tunnel. Dat het dan op andere lijnen niet past is niet handig maar dat kan nog veranderen.En ze zullen er ook wel aan gedacht hebben waar de lijn precies op zou houden, niet 'ow dat klinkt Duist dus stoppen we daar maar'.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: 07 April 2009, 20:18:19 »
Oh dan weet iker nog een paar.

Tussen Leuven en Luik liggen midden in het open veld 2 ongebruikte viaducten.
Het was hiervan eigenlijk de bedoeling om de HSL er over heen te laten gaan, alleen de HSL ligt zo een slordige 2 Km zuidelijker. ;D ;D ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 20:32:36 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: 07 April 2009, 20:28:10 »
Er is toch ook ooit is een boekje uitgekomen met al die rare fratsen van de Belgen door dingen dubbel te maken onder het motto Vlaanderen iets dan Walonië ook iets.
Voor grootspoorfoto's zie site

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #38 Gepost op: 07 April 2009, 21:12:20 »
Maar dat zijn er niet een heleboel. Ik neem trouwens aan dat de hele lijn aangepast is voor 2 containers op elkaar en niet alleen die tunnel. Dat het dan op andere lijnen niet past is niet handig maar dat kan nog veranderen.En ze zullen er ook wel aan gedacht hebben waar de lijn precies op zou houden, niet 'ow dat klinkt Duist dus stoppen we daar maar'.
Hij komt na Zevenaar weer bij het normale net. Dit heeft een aantal voordelen, namelijk dat je geen regionale treintjes meer voor je heb zitten en de bottlenecken Arnhem en Nijmegen mijdt.

Ook zou er, indien Zevenaar - Doetichem e.v. onder de draad komt en men Zevenaar Aansluiting - Emmerich onder de wisselstroom wil zetten, geen probleem zijn.
Zou trouwens leuk zijn, als dat laatste stuk onder 15 of 25 kV komt (en het lieft dan ook 1 spoor in Zevenaar en dan de RE naar Emmerich doortrekken), want theoretisch zouden de meerstroom Br 185 van SBB(Re 482), BLS (Re 485) en Railion dan kunnen doorrijden naar Waalhaven, aangezien deze geschikt zijn voor 15 en 25 kV. Zou leuk zijn, want de Br 185 van BLS en Railion rijden nog steeds gezamelijk. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #39 Gepost op: 07 April 2009, 23:38:03 »
Is overigens wel sprake van (geweest?), 15 kV vanaf Emmerich tot aan Betuweroute en 25 kV sporen bij Kijfhoek tussen Betuweroute en Havenspoorlijn. Om inderdaad met AC 15/25 kV loks tot op de Maasvlakte te kunnen komen. Zou volgens artikel in Engels spoorwegblad Today's Railways vorig jaar gaan gebeuren zodra het 3e spoor Emmerich-Oberhausen wordt aangelegd (voorzien ergens 2012) waar overeenstemming met Duitsland over is. Doen, alleen al om meer types loks hierover te krijgen.

Ook over de HSL Nederland-België, langs de A19 bij het ongebruikte station Noorderkempen, is een viaduct over de sporen gebouwd. Echter zonder aansluitende wegen aan beide zijden.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #40 Gepost op: 08 April 2009, 00:15:34 »
Om even terug te komen op Antwerpen: zoals ik al zei meldde de VRT al eerder dat de afbouw nu echt gaat gebeuren, en na enig zoeken bleek dit al in augustus 2008 te zijn. Dus 1 Vandaag was er lekker vlot bij... In het genoemde VRT-fragment werd echter gezegd dat het pas in 2013 klaar is, dus nog even geduld. Hoe dan ook, het lijkt me een fraaie aanwinst voor de stad.

Daan1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: 08 April 2009, 09:08:09 »
over charleroi staat ook nog iets geschreven in het nederlands en frans op

http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post/5976736/metro-leger-de-charleroi-of-wat-ervan-overbli

en in wikepedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Métro_léger_de_Charlero

groetjes

Daan
N/selectrix  cc2000 - minitrix rails -  koploper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22592
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: 08 April 2009, 09:20:21 »
Mijn favoriet is dat zwembad in Middelburg dat ooit een theater moet worden.
In de buurt van Lelystad schijn een half gebouwd nepkasteel te staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #43 Gepost op: 08 April 2009, 09:24:28 »
Je nep kasteel staat in Almere.   ;)

En Noord korea spant daarin de kroon met een hoteltoren van ruim 200 meter die door reken en constructie fouten niet verder afgemaakt kan worden, om over de financien nog maar te zwijgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:De schande van Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: 08 April 2009, 10:06:13 »
Er is toch ook ooit is een boekje uitgekomen met al die rare fratsen van de Belgen door dingen dubbel te maken onder het motto Vlaanderen iets dan Walonië ook iets.

Marcel, zie de bovenstaande link in het bericht van Mark.
Het boek heet dus ook Grands Travaux Inutiles