Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:58:57
Tapatalk door Gerrit H
Vandaag om 15:57:48
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 15:53:11
Roco 2025 door Falcon10
Vandaag om 15:53:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
  

Auteur Topic: Kalktreinen  (gelezen 24379 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re:Kalktreinen
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2010, 14:27:25 »
Tegenwoordig worden wagens gebruikt die van DBS zijn. Daar kan zelfs de 189 065 voor worden ingezet klik
Voor grootspoorfoto's zie site

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Kalktreinen
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2010, 15:03:49 »
1100 misschien, maar de 1200,1300, 2200 en 1600 kunnen allemaal wel.
Een 6400 mag ook. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Kalktreinen
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2010, 15:17:21 »
Ik zou het gewoon doen met een 1100, 1200 of 1300 dan wel in het geel/grijs.  :) Roco, Trix en Electrotrain hebben deze in het programma.

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Kalktreinen
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2010, 15:39:17 »
Hoi, Mearten,

Voor een volle kalktrein zou ik een 1300 of 1600 zetten, voor een lege kalktrein een 1100. ( Maar anders kan ook natuurlijk!) Dit was vaak de situatie tot ca. 1998, nadien voor volle en lege kalktreinen een 1600.
Ofschoon, in de nadagen van de 1100, kwam er 1 gierend en jankend met de beladen kalktrein door Utrecht CS.

Groetjes, Gert

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Kalktreinen
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2010, 16:25:27 »
oke, bedankt, maar nu heb ik nog een vraagje  :) ???

hoeveel wagons heb je ongeveer nodig om een realistische trein te maken, en hoeveel wagons rijden er in het echt ongeveer met een kalktrein mee??


rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re:Kalktreinen
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2010, 16:30:18 »
Ligt aan de tijd op het meest beroerde punt vorig jaar reden ze soms met 5 wagens zie klik
Voor grootspoorfoto's zie site

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re:Kalktreinen
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2010, 16:43:53 »
Iemand roept dat dit fantasiewagens zijn, maar ze lijken toch wel redelijk op de oude echte exemplaren? En wat voor type wagens moeten we dan wel hebben om een echte Nederlandse kalktrein in model te kunnen maken? Of zijn daar nog geen modellen van?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kalktreinen
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2010, 16:46:05 »
De grijze kalkwagens komen dicht in de buurt, maar de hoek van de bak bovenop is anders dan wat het hoort te zijn.
( Ongetwijfeld zijn er nog enkele kleine details die niet kloppen hoor ;) )

Daarbij zoals al gemeld, is er maar 1 wagen geweest met KALK erop. De rest is voorzien van of kalksteen of niets.

De juiste wagons ( In grijs iig ) zijn er niet :(

Gr. Remco.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Kalktreinen
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2010, 16:51:33 »
de NS zette ook van belgie gehuurde kalkwagens in, die kan je ook eventueel gebruiken. deze zijn verkrijgbaar, alleen dan moeten wel de opschriften aangepast worden :D

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Kalktreinen
« Reactie #39 Gepost op: 09 January 2010, 21:11:29 »
Meestal had deze trein het maximale treingewicht uit die dagen (afgezien van de kolentreinen met gemengde tractie), namelijk 2400 ton ofwel 120 assen. De trein werd in principe elektrisch gertrokken. Van de klassieke eloks mocht alleen de 1300 zulke zware treinen trekken (met 80 km/h). Met de komst van de 1600, die gesloten treinen van maximaal 2400 ton met 100 km/h mag vervoeren, werd dit de standaardloc voor de kalktrein.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kalktreinen
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2010, 21:19:31 »
En verder gaat het natuurlijk gewoon om het plezier van het rijden met een lekkere goederentrein. Alleen de mensen hier zien dat 't niet echt is. De mensen die bij je thuis even treintjes komen kijken zien het verschil vast niet ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kalktreinen
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2010, 21:20:52 »
Nou ik weet niet wie jij allemaal op bezoek krijgt ;D Maar ik krijg altijd afdelingen klinknageltellers over de vloer ;D

Gr. Remco.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kalktreinen
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2010, 21:35:15 »
Goh, zo'n schoonoeder zou ik niet willen hebben   :o

Maar nu ff terug on topic:

Meestal had deze trein het maximale treingewicht uit die dagen (afgezien van de kolentreinen met gemengde tractie), namelijk 2400 ton ofwel 120 assen. De trein werd in principe elektrisch gertrokken. Van de klassieke eloks mocht alleen de 1300 zulke zware treinen trekken (met 80 km/h). Met de komst van de 1600, die gesloten treinen van maximaal 2400 ton met 100 km/h mag vervoeren, werd dit de standaardloc voor de kalktrein.

120 assen, dat zijn er 4 per wagon, dus een sleep van ongeveer 30 stuks?
In Half Nul is dat dan toch wel een paar meter  8)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kalktreinen
« Reactie #43 Gepost op: 09 January 2010, 21:37:16 »
Een kalkwagentje wat getoond wordt meet +- 14.5cm lob dacht ik zo uit het hoofd :)

Dus met 4 x 2200 samen 5 meter lengte (y)

Dat lijkt ergens op ;D

Gr. Remco.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:Kalktreinen
« Reactie #44 Gepost op: 10 January 2010, 13:07:13 »
http://www.youtube.com/watch?v=eM2vcAYUM74

zo ziet mijn Kalktrein eruit. Ongeveer 4.20mtr in lengte.
Qua tractie niet erg waarheidsgetrouw, maar ik vind het wel stoer staan zo.

mvg


Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!