Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 12:59:27
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 12:59:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:40
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 12:29:12
3d printen van ns daglichtseinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:27:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:14:01
Rondom Charlois door Syb030
Vandaag om 12:03:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:02:46
Camp 3 door GD
Vandaag om 12:00:09
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:26:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:05
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door ruudns
Vandaag om 08:55:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
  

Auteur Topic: Kalktreinen  (gelezen 24342 keer)

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #60 Gepost op: 13 October 2011, 19:54:27 »
Ik denk dat ze toen nog wel normaal reden, in 2007 in ieder geval wel.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #61 Gepost op: 13 October 2011, 19:58:30 »
Ik heb net wat beter in mijn digitale archief gekeken, en het was 2007*.
Dan zullen ze dat wel zijn (y)

*(Wat vliegt de tijd :-X)
Vr. groeten,
Bob

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #62 Gepost op: 13 October 2011, 20:03:01 »
De tijd vliegt zeker ja  >:(.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #63 Gepost op: 13 October 2011, 20:08:53 »
Uh, waarom " >:(" ...
ik dacht eerst 2008 omdat de Stoomstichting toen ook die grensovergang genomen had, vandaar mijn vergissing.
Vr. groeten,
Bob

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Kalktreinen
« Reactie #64 Gepost op: 13 October 2011, 20:13:23 »
Sorry Bob, die  >:( was omdat de tijd zo vliegt. Dan heb je zo weinig tijd voor de hobby  ;D. Niks tegen jou natuurlijk!
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Kalktreinen
« Reactie #65 Gepost op: 13 October 2011, 20:16:47 »
Ik Schrok al ;D
Vr. groeten,
Bob

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Kalktreinen
« Reactie #66 Gepost op: 13 October 2011, 22:47:34 »
Zelfs deze combinatie is realistisch  ;D


Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:Kalktreinen
« Reactie #67 Gepost op: 14 October 2011, 00:46:53 »
Pff.. Lang verhaal. Mijn herinnering/beleving 3 producten trein.

Zo werd ‘in de goede tijd’ de 3 producten trein 30/32 wagons vanuit Vise/Lixe altijd door de zwaarste Belgische 6 assige diesel machines – soms zelfs in dubbel tractie - naar Maastricht gebracht en gestald op een van de -toen nog niet geëlektrificeerde- aan de oost zijde gelegen opstelsporen.(hoogstwaarschijnlijk iets met omlopen v.d. Belgische lok)

De 3 producten trein was niet geliefd zowel bij het spoorpersoneel evenals de bevolking.
Voor de Belgen was een wagon pas vol als ie vol was en vaak veel te zwaar beladen (zakte zelfs herhaald door zijn assen, zie ongelukken op het spoor) de kalk kwam dan ook regelmatig boven de wagons uit en veel inwoners van Maastricht klaagden over stof/kalk overlast welke uit de wagons waaide.

Waar weet ik dit van, nou heb een ver familie lid ‘gehad’ welke machinist was op een rangeerlok en deze vertelde vaak wat verhalen. O.a. meerder al of niet geschakelde 2200 of 2400 kregen deze trein niet van zijn/haar plaats. De wagons/trein moest dan in meerde delen worden gesplitst om klaar gezet te worden op een wel geëlektrificeerd opstelspoor, zodat er elektrische lok voor kon. Dat had nog al wat haken en ogen, zoals veel loop/steekwerk om de wagons weer in een juiste volgorde klaar te zetten. Zijn destijds heel wat Heiligen wakker geworden. 8)

Zover ik me kan herinneren, van zijn verhalen, was alleen een 1300 is staat om deze zware trein de lange helling Bunde – Elsloo op te trekken. Toen de vraag wat minder werd en de treinen korter misschien een 1200 of zelfs een 1000 ?? maar nooit een of meerdere 2200 of 2400.

Gr. Jos








 
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !