Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: boos indolocje: CC5012  (gelezen 21190 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
boos indolocje: CC5012
« Gepost op: 05 April 2009, 11:48:43 »
Na de F1007 in 1:66,6 bleef het toch jeuken qua indisch spul, dus moest er maar es een mallet gebouwd worden. Eerst wilde ik een DD52, met 2 vierassige drijfwerken, maar toen ik er achter kwam dat je van 2 mehano-mikado's waar je de achterste koppelas vanaf snokt een onderstel voor een CC50 kunt maken werden de plannen even aangepast... Afgezien van het feit dat ik natuurlijk gewoon lui ben heb ik niet zo heel veel tijd meer als vroeger en zo'n hok moet natuurlijk wel es afkomen. (het dreigt nu al behoorlijk eindeloos te worden)
Voor wie deze locs niet kent: als je de achtbaanrit in het spoorwegmuseum overleefd hebt heb je er een van alle kanten gezien, hier verder nog een zooi lekkere plaatjes:
http://www.flickr.com/photos/malawirail/sets/72157603279205187/
De mijne moet de CC5012 worden, zoals ie daar op de foto staat, dus de voorkant opgetut met versieringen en vrij netjes gepoetst en naar achter toe steeds smeriger.

wat plaatjes van t modelletje tot nu toe:

een kijkje op de techniek: alle drijfwielen worden aangedreven, net als bij een echte mallet is het voorste drijfwerk swenkbaar en zit het achterste vast. Dat betekent wel een hoop afstelwerk om de asdruk overal goed te krijgen en de loc enigszins stabiel te houden...


met ketel dr op, nu eens niet helemaal zelfgemaakt maar een kaalgeragde ketel van een oude fleischmann-br 01 met 0,25mm-evergreen dr omheen, want ik kon geen passende buis vinden.


en zoals ie er nu bij staat. De voorste cilinders zijn de grotere lagedrukcilinders, zo'n mallet is als compoundloc gebouwd, de achterste cilinders krijgen de verse hogedrukstoom zo uit de ketel, de voorste cilinders krijgen de afgewerkte stoom van de achterste cilinders.


ja, dit ding is echt groot ja. vanmorgen heb ik er definitieve bedrading in gesnokt, met digitaalstekkertje enzo. zelfs in zo'n log ding raak je die berg draden nog steeds niet helemaal comfortabel kwijt eigenlijk...
goed, dawassieweer. Hopelijk kom ik vandaag nog wat verder dr mee...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2009, 12:08:48 »
Ziet er weer allemachies gaaf uit Floris  ;D

Dat is weer een mooi projekt....ik denk dat zo'n lang
Mallet-mechaniek met behulp van zo laag mogelijk
aangebracht gewicht wel stabiel te krijgen is ;)


Succes met bouwen,

mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2009, 12:10:53 »
klopt, maar ik heb t meeste gewicht in de ketel gekwakt en die zwenkt zo uit in de bochten dat je dr niet hard mee moet willen. Nou gaat dat met de aandrijving die er nu in zit sowieso niet, de topsnelheid is vrij realistisch.  ;)

Lvdwerf

  • Gast
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2009, 12:22:28 »
Heb je ook zoveel preisertjes om er op te plakken??

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2009, 20:27:19 »
leuk project!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2009, 22:58:04 »
Dus als ik het goed begrijp bouw je deze in 1:66,6 en niet in S? En het rijdt op H0, een soort smalspoorloc? Maar dan moeten de wielen - diameter en breedte wielband, dikte spaken - toch ook in 1:66,6 zijn en niet 1:87, zoals deze wielen die je nu (zo te zien) laat zitten? Of let je daar verder niet zo op? Het is me al vaker opgevallen. Aangezien ik ook iets in Sm wil bouwen, zoek ik me rot naar geschikte wielen in S, want om H0 wielen te gaan gebruiken, dat klopt niet. Het door jou gebruikte tenderwiel is zo geschat naast de sik (H0 toch), zo'n 11 mm ø, maar dat moet bijna 15 mm zijn. Het verschil is duidelijk zichtbaar, vandaar dat ik jou even stevig zit te ondervragen hierover, sorry daarvoor...
Ik heb al een trein

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2009, 20:17:50 »
Mijn 1:66,6 is in feite Sm, het indische spul is kaapspoor dus 1067 mm, ik heb dus gewoon de schaal aangepast aan 16,5 mm-spoor want dan kan ik tenminste op mn gewone baan rijden met die zooi. 1067/66,6=16,02 dus dat klopt aardig toch? En ik heb dus geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, maar t gaat om t idee) en het makkelijk rekent, alles delen door 100 en dan keer anderhalf. Verder hebben stoomlocs een soort ideale verhoudingen die gewoon meekrimpen met de spoorbreedte, als de spoorbreedte smaller wordt wordt de loc in dezelfde verhouding kleiner (ook de wielen dus) alleen krimpt het machinistenhuis niet mee, daarom is veel onderstelreut van H0-locs gewoon bruikbaar.
De tenderwielen van deze loc zijn dus bijvoorbeeld gewoon standaard H0-11mm-wielen, wat aardig klopt met de 777 mm van het originele wiel. De drijfwielen van de gesloopte mehano-locs zijn nogal grof voor H0, maar op zo'n smalspoormachine stoort dat weer minder, dat mag klonteriger zijn. Misschien zullen ze dan nog een spaakje teveel hebben... ach.
Bij normaalspoor in schaal S zit je wel te klooien, dan moet je gewoon grotere wielen hebben...

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2009, 20:36:41 »
Bedankt voor de uitleg, het is me helemaal duidelijk. Alleen het dit begrijp ik niet, je zegt:
 
... geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, ...

... en ik heb geen idee wat je bedoelt...
Ik heb al een trein

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2009, 20:50:47 »
666 is het getal van het beest, zoals opgetekend in de openbaringen van Johannes. De metalscene bedient zich derhalve rijkelijk van dit duivelse getal...  ;D

Eelco

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2009, 21:44:37 »
Kompleet gestoord! Geniaal!  8)   ;D

Hoe dan ook, ik ben zoals gewoonlijk heel benieuwd en verwachtingsvol naar het verdere verloop van dit vervloekte boze locje, zet m op en hou ons op de hoogte!  (y)
Ik heb al een trein

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2009, 12:25:52 »
En ik heb dus geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, maar t gaat om t idee)

Huh? Floris niet meer zo metal?! Wat zullen we nou krijgen! >:(

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #11 Gepost op: 07 April 2009, 12:40:26 »
Ehh, Floris, van de metal af en dat bureau ziet er ook als zo klinisch uit op die fotoos, wattisseraandehand?  :o  (bezorgde blik)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2009, 13:42:11 »
Het ritme der loonslavernij.  :'( ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #13 Gepost op: 07 April 2009, 22:45:05 »
dat bureau ziet er altijd al zo uit, das gewoon t computerbureau, dat van mn kamer is op t moment weer vrij erg. (vandaar ook dat ik t ding daar niet fotografeer, anders zit strals mn toestel vol lijm en verf ;D)
en tja... die loonslavernij zorgt er inderdaad wel voor dat t niet opschiet. Qua muziekjes (net of dit iemand gaat boeien)  zit ik nu meer in t engels depri gezeik zoals joy division, echo & bunnymen, smiths, cure, nick drake, porcupine tree, iliketrains (ja alleen al om de naam zijn die heel cool maar de muziek is ook goed te pruimen) en niet-engels gezeik zoals 16 horsepower (lekker desolate amerikaanse folkachtige zooi die soms gave joy division-covers maken), low, interpol, nick cave & bad seeds... maar gister nog weer ff duchtig thrashen met exodus, helemaal van de metal af raken doe ik nooit denk ik.  ;D
enne... beuh, alweer n dag niks aan mn locje gedaan. :'( deste meer aan t ouwe hofplein.  ;)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:boos indolocje: CC5012
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2009, 23:29:55 »
Gaat ongetwijfeld weer een prachtlok worden.
Als ik jouw bouwsels zie voel ik mezelf weer heel klein worden. Ben zelf vreselijk aan het worstelen om mijn brouwsel een beetje behoorlijk te laten rijden.
Hoe kom je altijd weer aan de gegevens (maten,tekeningen e.d.), beschik je zelf over een omvangrijk archief of waar haal je zoiets vandaan??
Ik geniet in ieder geval van jouw bouwverslagen en van de resultaten.

m.v.g.

Gerrit