Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 18:24:56
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:15:56
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 17:48:21
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC
door
saskia
Vandaag
om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schaduwstation en bloksysteem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schaduwstation en bloksysteem (gelezen 4309 keer)
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Schaduwstation en bloksysteem
«
Gepost op:
04 April 2009, 00:20:52 »
Ben bezig met de aanpassing van mijn schaduwstation. Concreet 4 sporen in iedere rijrichting.
Bedoeling is om dit tzt via koploper te gaan aansturen zodat steeds het vrije spoor wisselt en er dus een afwisselend treinenverloop ontstaat
Wie kan me op weg helpen waar en hoe ik scheidingen en terugmelders moet aanbrengen in dit schaduwstation zodat ik dit over pakweg een 1/2 kan integreren in de rest van de baan. Ben een leek op dit vlak.....dus graag uitleg op Dummy niveau ;-))
Greetz
Peter
Gelogd
Petdig1
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #1 Gepost op:
04 April 2009, 10:26:55 »
Hallo Peter,
Misschien hoort deze vraag meer thuis op het
Koploperforum
. Gebruik je Koploper al? Echt een aanrader!
Maar zaken over bezet- en terugmelding komen hier ook aan de orde. 't Is misschien een beetje een grensgeval.
Kijk voor bezet- en terugmelding eens op de site van
Huib Maaskant
.
Surf ook nog even door naar
deze pagina
en scroll dan door naar onderen. Daar staat het behoorlijk duidelijk beschreven.
Het maakt ook verschil of je 2-rail of 3-rail rijdt. Bij 2-rail werk je het best met stroomdetectie, bij 3-rail niet.
Voor de plaatsing van je bezetmelders helpt het als je ff het baanplan van je schaduwstation uploadt. Dan kunnen we je beter helpen. Het principe is: 1 gemeenschapelijke binnenkomstmelder vóór de wissels en per schaduwstationspoor een stopmelder. Dat staat trouwens ook in de handleiding van Koploper.
Mvg,
Henk
«
Laatst bewerkt op: 04 April 2009, 15:02:03 door Eenerspoor
»
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2009, 21:10:26 »
Niet lachen maar eengetekend baanplan heb ik nog niet. Koploper moet ik nog installeren zodra ik hiertoe eens een paar dagen de tijd heb.
Eenvoudig getekend is het sporenplan als volgt :
_________________________
__/_________________________\__
_/_______________________________\__
___/____________________________________\___________
Rijrichting van links naar rechts - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde
omdat ik de bedradring en stopsecties, terugmelders gelijk op de juiste plaatst wil voorbereiden graag jullie advies / input
Hopelijk helpt jullie iets verder om mij verder te helpen ;-))
Tx
Peter
Gelogd
Petdig1
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2009, 21:23:52 »
Peter, het is verstandig eerst wat meer over Koploper te gaan lezen. Een schaduwstation, zoals je hier schetst, kun je op meerdere manieren automatiseren. En iedere manier heeft z'n eigen voor- en nadelen.
Je kunt ieder spoor een inrijsectie en een stopsectie geven. Voor dit baanplan heb je dan 8 bezetmelders nodig.
Koploper kan ook werken met 1 gemeenschappelijke inrijmelder en afzonderlijke stopsectie's. Dan heb je 5 bezetmelders nodig.
Speciaal in Koploper is het werken met dynamische blokken. In het kort gezegd schijnt een lichtstraal langs de wisselstraten en je gaat werken met twee optische bezetmelders. Je detecteerd hoe achtereenvolgens de eerste lichtstraal wordt onderbroken (=binnenkomst) en vervolgens de tweede (=einde opstelspoor). Koploper laat daarna de trein een klein stukje terugrijden tot de eindmelder weer vrij is gekomen.
Dit is maar een korte schets van mogelijkheden. Maar je ziet, dat jouw initiele vraag dus niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Er komt wat meer bij kijken.
Sander
Gelogd
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2009, 23:05:56 »
tx Sander
Morgen de handleiding dan maar eens uitprinten en beginnen doorspitten.....
Verdere vragen volgen dan wel zeker
Peter
Gelogd
Petdig1
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #5 Gepost op:
05 April 2009, 23:29:59 »
Peter, de handleiding printen en lezen is prima. Maar dan ben je er niet. Zoals al vaker is aangegeven, is het aan te raden zelf een testbaan aan te leggen. 'n Klein ovaal met enkele wissels. Je zult ontdekken dat er veel varianten zijn en ervaring opdoen is beslist verstandig. En je zult ontdekken, dat er nog al wat verschillen voor de bedrading gaan ontstaan.
Per PB werd ik er op gewezen dat mijn vorige uitleg niet geheel duidelijk was. Het is jammer dat de schrijver van die PB zelf geen antwoorden op BNLS wil geven.
Sander
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26657
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #6 Gepost op:
06 April 2009, 00:06:54 »
Citaat van: Petdig1 op 05 April 2009, 21:10:26
Rijrichting van links naar rechts - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde
Gelijkstroom? Je rijdt toch digitaal?
Ik zie 4 sporen, daarvoor heb je per kant maar 3 wissels nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #7 Gepost op:
06 April 2009, 01:06:49 »
@ klaas : yes je hebt natuurlijk gelijk. Moesten 4 wissels en 5 sporen getekend staan
en inderdaad digitaal is eigenlijk geen gelijkstroom........ had dus 2-rail moeten zijn.
nu weet je ook waarom ik uitleg op dummy niveau vroeg. ;-) Gelukkig heb ik thuis automatische zekeringen
@Sander....... voor mij was de uitleg al toch een stap in de goede richting. Test baantje komt er zeker....Maar eerst moet dat schaduwstation erin omdat het nadien voledig overdekt wordt met de rest van de ruwbouw. ( lag er eigenlijk zelfs al maar voldeed nog niet aan mijn eisen en was ook nog niet bedraadt of van secties voorzien )
Peter
Gelogd
Petdig1
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #8 Gepost op:
06 April 2009, 09:42:01 »
Peter,
als je nu eens voor elke wissel een stukje (opstel)spoor neemt van 25-30 centimeter, en dat aan 1 kant (bijvoorbeeld de rechter spoorstaaf) isoleert, en daar een draadje aan soldeert, en ook het tussenliggende spoor van een draadje voorziet, dan kun je daar later alles mee doen wat nodig is om een werkend schaduwstation te maken.
Jouw terugmelders hoef je namelijk niet naast de sporen te leggen. Dus nu kun je door met bouwen..
Succes, Bert
Gelogd
Biem
Offline
Berichten: 816
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #9 Gepost op:
06 April 2009, 10:49:54 »
Zo dus
Ik weet niet hoelang je sporen zijn van je schaduwstation, ik heb mijn langste nog een keer door de midden gedeeld ,zodat ik meer treinen in het schaduwstation kwijt kan.
Ik weet niet hoe je 1 spoorstaaf wilt isoleren, maar ik heb ze met een dremel met een daarin een dun slijpschijfje doorgeslepen, dit daarna weer opgevuld met een 2 componentenlijm
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Schaduwstation en bloksysteem
«
Reactie #10 Gepost op:
06 April 2009, 11:22:12 »
Hallo Naamgenoot,
Ik ben zelf met een 2e baan bezig met Koploper en heb al wat ervaring.
Toch heb ik nu nog maar een klein stukje van mijn plan gebouwd. Dat gebruik ik eerst als teststationnetje/ baantje.
Ik zou je aanraden, om dat schaduwstation eerst als test station /baan te gaan uitproberen, desnoods met een paar sporen ervoor en erna, heen en weer rijden gaat net zo goed, dat doe ik hier nu ook. Later kan je die dan weer weghalen als je definitief gaat aanleggen.
Je zal eens zien ,wat je nog ontdekt bij het proefrijden. En dat is maar goed ook, want als jouw schaduwstation straks ingebouwd en slecht bereikbaar is geworden , dan kan je niet meer goed alles aanpassen als dat nodig zou zijn.
Sukses ermee, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schaduwstation en bloksysteem