Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 10:20:08
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:58:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
  

Auteur Topic: Schaduwstation en bloksysteem  (gelezen 4393 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Schaduwstation en bloksysteem
« Gepost op: 04 April 2009, 00:20:52 »
Ben bezig met de aanpassing van mijn  schaduwstation.  Concreet  4 sporen in iedere rijrichting.
Bedoeling is om dit tzt  via koploper te gaan aansturen zodat steeds het vrije spoor wisselt en er dus een afwisselend treinenverloop ontstaat
Wie kan me op weg helpen waar en hoe ik scheidingen en terugmelders moet aanbrengen  in dit schaduwstation zodat ik dit over pakweg een 1/2 kan integreren in de rest van de baan.  Ben een leek op dit vlak.....dus graag uitleg op Dummy niveau  ;-))
Greetz

Peter
Petdig1

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1035
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2009, 10:26:55 »
Hallo Peter,

Misschien hoort deze vraag meer thuis op het Koploperforum. Gebruik je Koploper al? Echt een aanrader! (y) (y)

Maar zaken over bezet- en terugmelding komen hier ook aan de orde. 't Is misschien een beetje een grensgeval.  :-\
Kijk voor bezet- en terugmelding eens op de site van Huib Maaskant(y)
Surf ook nog even door naar deze pagina en scroll dan door naar onderen. Daar staat het behoorlijk duidelijk beschreven.

Het maakt ook verschil of je 2-rail of 3-rail rijdt. Bij 2-rail werk je het best met stroomdetectie, bij 3-rail niet.

Voor de plaatsing van je bezetmelders helpt het als je ff het baanplan van je schaduwstation uploadt. Dan kunnen we je beter helpen. Het principe is: 1 gemeenschapelijke binnenkomstmelder vóór de wissels en per schaduwstationspoor een stopmelder. Dat staat trouwens ook in de handleiding van Koploper.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 04 April 2009, 15:02:03 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2009, 21:10:26 »
Niet lachen maar eengetekend  baanplan heb ik nog niet.   Koploper moet ik nog installeren zodra ik hiertoe eens een paar  dagen de tijd heb.

Eenvoudig getekend is het  sporenplan als  volgt :

             _________________________
         __/_________________________\__   
      _/_______________________________\__                                 
___/____________________________________\___________

Rijrichting van links naar  rechts    - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde

omdat ik de bedradring en stopsecties, terugmelders gelijk op de juiste plaatst wil voorbereiden graag jullie advies / input

Hopelijk helpt jullie  iets verder om mij verder te helpen ;-))

Tx

Peter

Petdig1

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2009, 21:23:52 »
Peter, het is verstandig eerst wat meer over Koploper te gaan lezen. Een schaduwstation, zoals je hier schetst, kun je op meerdere manieren automatiseren. En iedere manier heeft z'n eigen voor- en nadelen.

  • Je kunt ieder spoor een inrijsectie en een stopsectie geven. Voor dit baanplan heb je dan 8 bezetmelders nodig.
  • Koploper kan ook werken met 1 gemeenschappelijke inrijmelder en afzonderlijke stopsectie's. Dan heb je 5 bezetmelders nodig.
  • Speciaal in Koploper is het werken met dynamische blokken. In het kort gezegd schijnt een lichtstraal langs de wisselstraten en je gaat werken met twee optische bezetmelders. Je detecteerd hoe achtereenvolgens de eerste lichtstraal wordt onderbroken (=binnenkomst) en vervolgens de tweede (=einde opstelspoor). Koploper laat daarna de trein een klein stukje terugrijden tot de eindmelder weer vrij is gekomen.

Dit is maar een korte schets van mogelijkheden. Maar je ziet, dat jouw initiele vraag dus niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Er komt wat meer bij kijken.

Sander

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2009, 23:05:56 »
tx Sander

Morgen de handleiding dan maar eens  uitprinten en beginnen doorspitten..... ;D

Verdere vragen volgen dan wel zeker

Peter
Petdig1

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2009, 23:29:59 »
Peter, de handleiding printen en lezen is prima. Maar dan ben je er niet. Zoals al vaker is aangegeven, is het aan te raden zelf een testbaan aan te leggen. 'n Klein ovaal met enkele wissels. Je zult ontdekken dat er veel varianten zijn en ervaring opdoen is beslist verstandig. En je zult ontdekken, dat er nog al wat verschillen voor de bedrading gaan ontstaan.

Per PB werd ik er op gewezen dat mijn vorige uitleg niet geheel duidelijk was. Het is jammer dat de schrijver van die PB zelf geen antwoorden op BNLS wil geven.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2009, 00:06:54 »
Rijrichting van links naar  rechts    - 2 rail gelijkstroom - 4 wissels aan iedere zijde
Gelijkstroom? Je rijdt toch digitaal?  ;D
Ik zie 4 sporen, daarvoor heb je per kant maar 3 wissels nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2009, 01:06:49 »
@ klaas : yes je hebt natuurlijk gelijk.    Moesten 4 wissels en 5 sporen getekend staan  ;)   en inderdaad digitaal is eigenlijk geen gelijkstroom........ had dus 2-rail moeten zijn.   8)

nu weet je ook waarom ik uitleg op dummy niveau vroeg. ;-)  Gelukkig heb ik thuis automatische zekeringen  ;D

@Sander....... voor mij was de uitleg al toch een stap in de goede richting. Test baantje komt er zeker....Maar eerst moet dat schaduwstation erin omdat het nadien voledig overdekt wordt met de rest van de ruwbouw.  ( lag er eigenlijk zelfs al maar voldeed nog niet aan mijn eisen en was ook nog niet bedraadt of van secties  voorzien )

Peter
Petdig1

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2009, 09:42:01 »
Peter,

als je nu eens voor elke wissel een stukje (opstel)spoor neemt van 25-30 centimeter, en dat aan 1 kant (bijvoorbeeld de rechter spoorstaaf) isoleert, en daar een draadje aan soldeert, en ook het tussenliggende spoor van een draadje voorziet, dan kun je daar later alles mee doen wat nodig is om een werkend schaduwstation te maken.

Jouw terugmelders hoef je namelijk niet naast de sporen te leggen. Dus nu kun je door met bouwen..

Succes, Bert

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2009, 10:49:54 »
Zo dus


Ik weet niet hoelang je sporen zijn van je schaduwstation, ik heb mijn langste nog een keer door de midden gedeeld ,zodat ik meer treinen in het schaduwstation kwijt kan.

Ik weet niet hoe je 1 spoorstaaf wilt isoleren, maar ik heb ze met een dremel met een daarin een dun slijpschijfje doorgeslepen, dit daarna weer opgevuld met een 2 componentenlijm
Groeten uit Hoogeveen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re:Schaduwstation en bloksysteem
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2009, 11:22:12 »
 Hallo Naamgenoot,  ;)
 Ik ben zelf met een 2e baan bezig  met Koploper en heb al wat ervaring.
 Toch heb ik nu  nog maar een klein stukje van mijn plan gebouwd. Dat gebruik ik  eerst als teststationnetje/ baantje.
 Ik zou je aanraden, om dat schaduwstation eerst als test station /baan te gaan uitproberen, desnoods met een paar sporen ervoor en erna, heen en weer rijden gaat net zo goed, dat doe ik hier nu ook. Later kan je die dan weer weghalen als je definitief gaat aanleggen.
 Je zal eens zien ,wat je nog ontdekt bij het proefrijden.  En dat is maar goed ook, want als jouw schaduwstation straks ingebouwd en slecht bereikbaar is geworden , dan kan je niet meer goed alles aanpassen als dat nodig zou zijn.
 Sukses ermee, Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen