Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert V
Vandaag om 23:25:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland  (gelezen 33082 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #45 Gepost op: 23 May 2010, 21:04:08 »
Deze loc komt binnenkort ook in een kolen-uitvoering:

http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/50/pr/dampflokomotive-br-41-der-db.html

Heb al even gevraagd bij Roco of hij door m'n bochten gaat passen...  ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #46 Gepost op: 24 May 2010, 09:17:25 »
Vroeger stond in de catalogus bij deze Br. 41: "Erst ab einem Radius von 415 mm einsetzbar."

Groet,
Basilicum

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #47 Gepost op: 24 May 2010, 09:34:58 »
Een Br. 41 (tijdperk 3) of Br. 041 / 042 (tijdperk 4) is ook een passende loc. Deze kwam tot 1977 over de grens bij Oldenzaal vanuit Rheine en reed zowel goederen- als personentreinen. Roco heeft deze loc weer in het programma onder nummer 62315.

Foto (klikbaar): link van Roco.cc.

Karst Drenth heeft er een bericht over geschreven.

Groet,
Basilicum


Alleen begrijp ik uit Karst zijn verhaal dat dat model vanaf 1966 inzetbaar is.
Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen.

Grts
« Laatst bewerkt op: 24 May 2010, 09:38:09 door Remco Poppen »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #48 Gepost op: 24 May 2010, 10:12:39 »
41'ers werden eind jaren vijftig voorzien van een Neubaukessel en omgebouwd op oliestook.
Het Roco-model is dus 'laat' inzebaar. De kolengstookte uitvoering (model Fleischmann) kan wel eerder.

Deze en de 03'en uit depot Rheine  hadden  echter geen T34-tender, zoals het model, maar waren gekoppeld aan een kortere T32-tender, omdat zed anders net niet op de Nederlandse draaischijven pasten in Hengelo.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #49 Gepost op: 24 May 2010, 10:15:04 »
@Ik kan wel een br23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.  

gr Jos


Ja, 105  ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #50 Gepost op: 24 May 2010, 10:18:16 »
Ja, 105  ;)

Dan zal er toch wel 1 model correct inzetbaar zijn in de begin jaren 50 ;D

Grts

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #51 Gepost op: 24 May 2010, 10:35:48 »
Sorry, de tekst "jaren 50" zag ik over het hoofd.
Ik heb de artikelnummers opgezocht van de loc's, die Sneek voorstelde:


Fleischmann DB Br. 03: 4102
Foto (klikbaar): link van Fleischmann.de.


Fleischmann DB Br. 41: 413001
Foto (klikbaar): link van Fleischmann.de.

De 03 vind ik beter passen in de jaren 1950, dan de 41, wegens het ontbreken van DB-embleem en de "tweepuntsverlichting".

Groet,
Basilicum

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #52 Gepost op: 24 May 2010, 10:48:10 »
Tot aan de dag van vandaag inzetbaar!!

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #53 Gepost op: 24 May 2010, 11:20:38 »
Prachtige machine, SK.
Als je de bufferhulzen van de loc rood schildert, is het plaatje helemaal compleet. :)



Groet,
Basilicum

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #54 Gepost op: 02 June 2010, 21:38:07 »
Iemand enig idee welk catalogus nummer de Roco 23`er heeft.
Wel de versie die in de jaren 50 in NL reed natuurlijk ;D

Grts,
Dennis

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #55 Gepost op: 02 June 2010, 22:28:51 »
Een lijstje: klik.

Groet,
Basilicum

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #56 Gepost op: 02 June 2010, 22:33:44 »
Dennis,

Speur eens op dit forum. De volgende verwijzing naar deze site geeft je het volledige antwoord. Deze verwijzing is gepost door Basilicum in dit draadje.

Realiseer je dat de serie 23 is geleverd tussen 1950 en 1959 en de Roco nummers (de laagste dan) pas vanaf 1954 inzetbaar zijn (23.045). Of deze toen al veel in NL kwamen is de vraag. Mijn verwachting is eerder in de jaren '60. In de jaren 50 is een P8 (Br 38), 01, 03 en 03.10 eigenlijk waarschijnlijker. De meeste Roco's hebben nummers boven de 100 en werden bij de DB pas in 1958 en 1959 geleverd. Of de eerste al een DB logo hadden weet ik ook niet zeker, maar lijkt wel aannemelijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #57 Gepost op: 02 June 2010, 22:34:39 »
Basilicum was me net voor  ;D ;D Hij heeft zijn eigen verwijzing nog maar eens herhaald.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #58 Gepost op: 02 June 2010, 22:41:26 »
nou ja...net voor...zit 5 min tussen ;D


eric

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #59 Gepost op: 02 June 2010, 22:45:06 »
Tsja, de forumklok liegt niet. Maar het opzoekwerk voor Dennis kostte me wat meer tijd en dan krijg ik weer zo'n nare rode tekst dat iemand me voor was. Altijd eigenwijs druk ik toch maar op antwoord verzenden, want anders kan ik het weer opnieuw intikken. Dat hoeft vast niet, maar is me regelmatig overkomen. (ik ken de Ctrl A, Ctrl C truc wel).

Maar wat is 5 minuten voor een modelbouwer? Net een soldeerverbinding gemaakt of je verfspuit bedrijfsklaar gemaakt  ;D

mvg,
Ivo

P.S. Leuk toeval dat Basilicum me voor was, terwijl ik hem in mijn berichtje noem

mvg,
Ivo

*