Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:56:24
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Ontraxs 2026 door Charles_
Vandaag om 20:12:14
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland  (gelezen 33037 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 27 September 2009, 10:50:13 »
En dan een Wendezug met Silberlingen en P8 :D
********

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 27 September 2009, 11:16:20 »
Waarom met de tender voor, er is een draaischijf in Nijmegen, of was dat net verdwenen toen deze foto gemaakt werd?

Zie drehscheibe online (effe scrollen)

Ook leuk, maar geen stoom, is de bloementrein Amsterdam-Kranenburg

Groet Stephan.
Geen tijd of geen zin meer om dat ding te gaan draaien en snelheid zal zo wel hoog genoeg zijn voor die paar wagentjes...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 27 September 2009, 17:12:10 »
Ja, een BR 23 loopt 85 met tender voor...
Kan ook zijn dat de loc niet op de schijf paste?? Radstand 17,63 meter, dus op een 18 m-schijf een aardig geklier

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 22 May 2010, 23:17:22 »
Ik zou graag een mooie duitse stomer willen hebben die inzetbaar is in nederland.
Hij zou begin jaren 50 inzetbaar moeten zijn en het liefst een groot model ;D
Nu heb ik helemaal geen kennis van de duitse modellen en types/uitvoeringen.

Weet iemand een mooi model wat ook nog historisch verantwoord is in begin jaren 50.
Graag ook met catalogusnummer, heb ik de komende tijd weer wat te zoeken ;D

Grtn,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 23 May 2010, 10:00:22 door Bob Rodenburg »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8265
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 22 May 2010, 23:33:53 »
Grensverkeer dus.
Dat was van alles zoals de BR01, BR41 en BR50
Te krijgen bij Roco, Fleischmann en Marklin om maar een paar merken te noemen.

Een BR01

Maar gaat het om H0?
Vr. groeten,
Bob

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 22 May 2010, 23:47:14 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 23 May 2010, 00:36:17 »
BR23 kwamen in de 50'er jaren nog naar Venlo en Nijmegen. 24'er via Kranenburg-Nijmegen.
De 01 en 03.10 naar Arnhem, de 03 en 41 naar Hengelo,
50'ers naar Simpelveld en Nieuweschans.

Kortom, keuze genoeg!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 23 May 2010, 08:46:45 »
Misschien staat er in dit draadje ook nog het een en ander.

Stephan.

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 23 May 2010, 09:10:19 »
Dat er keuze genoeg is, dat weet ik.
Vandaar ook mijn vraag.
Ik heb de kennis niet om de juiste loc te kiezen en wil wel graag een historisch verantwoorde machine in de verzameling.

Vandaar dat ik ook vroeg of iemand war catalogus nummers heeft.

Ik kan wel een BR23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.

Grts

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #39 Gepost op: 23 May 2010, 09:27:26 »
zie idd het door Stephan aangehaalde draadje.

de Roco-variant (met machinistenhuisdeuren in geknikte vorm) kwam het meeste naar Nederland.
Hier heeft 'ie een buurlandtrein naar Nijmegen gebracht en keert met een goederentreintje terug naar Kleve.

« Laatst bewerkt op: 23 May 2010, 09:32:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #40 Gepost op: 23 May 2010, 09:33:27 »
@Ik kan wel een br23(mooi ding trouwens) kopen maar ik heb ooit eens gehoord dat daar enorm veel varianten van zijn.  

De stoomlok heeft in ieder geval geen computernummer ( voor de br23 is dit dan br023 ) Hoever wil je gaan met de details is aan jou .
Waarmee rij je , gelijkstroom of wisselstroom ?
Moet de stoomlok ( loknummer ) ook aantoonbaar in Nederland zijn geweest ? Of maakt dat niet uit ?


gr Jos

Dennis

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #41 Gepost op: 23 May 2010, 09:44:27 »
Hoever ik wil gaan ;D

Ik ben geen nummerofiel, bij mij moet het kunnen geweest zijn ;D

Ik verzamel gelijkstroom modellen.


de Roco-variant (met machinistenhuisdeuren in geknikte vorm) kwam het meeste naar Nederland.

Weet je daar een catalogus nummer van?
Mag ook een oude zijn, heb ik weer wat tezoeken op ebay/houten.

Mooie plaat trouwens (y)

Grts

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8265
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #42 Gepost op: 23 May 2010, 10:05:52 »
Gewoon even zoeken op internet:

artikelnummer R63226 maar die heeft dan nr 23 099
Tegenwoordig zijn er 3 BR23ers actief in Nederland.

De BR23 023 van de Stoomstichting
Zie ook dit draadje over de BR23
 (y)
Vr. groeten,
Bob

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5674
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #43 Gepost op: 23 May 2010, 10:18:26 »




In Venlo aan te treffen begin zestiger jaren: BR23 en BR 03 (dat kleine ventje is ondergetekende).
« Laatst bewerkt op: 23 May 2010, 23:12:02 door spoorzeven »
Groet, Frank

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #44 Gepost op: 23 May 2010, 19:50:01 »
Een Br. 41 (tijdperk 3) of Br. 041 / 042 (tijdperk 4) is ook een passende loc. Deze kwam tot 1977 over de grens bij Oldenzaal vanuit Rheine en reed zowel goederen- als personentreinen. Roco heeft deze loc weer in het programma onder nummer 62315.


Foto (klikbaar): link van Roco.cc.

Karst Drenth heeft er een bericht over geschreven.

Groet,
Basilicum