Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 16:20:30
website Uhlenbrock onbereikbaar door saskia
Vandaag om 16:15:30
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 16:11:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Harryku
Vandaag om 16:10:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:00:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 15:56:23
3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
  

Auteur Topic: Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland  (gelezen 32609 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Gepost op: 03 April 2009, 13:36:21 »
hoi,
ik wil graag een duitse stoomloc laten rijden als museum loc. nu weet ik dat de SSN een BR 01 en BR 23 heeft.
maar welke stoomloks kwamen er vroeger in nederland?
BvD
Johan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2009, 14:21:53 »
hallo Johan,

Als je een museumloc wil inzetten, kijk eens bij de VSM, traject Dieren - Apeldoorn. Deze hebben een collectie stoomlocs, BR23, BR44, BR50, BR80 en een pool TKP23

website: http://www.stoomtrein.org en dan onder materieel

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Aspelix

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2009, 14:33:27 »
In mijn MULO-tijd (1962-1967) kruiste ik de spoorlijn Nijmegen - Kleve, waarop de BR 23 en 24 reden en de Schienenbus met aanhanger.

Groet, Ruurd

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2009, 14:35:24 »
Hallo,

vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2009, 14:41:17 »
Die waren dan wel een heel eind uit koers.
In de normale dienst kwamen ze denk ik niet verder dan
Arnhem/Hengelo/Venlo.

gr Ed.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2009, 14:45:03 »
Volgens mij heeft de SSN ook de Br 65.

Daar is in model nog geen sound van. Aangezien er in Duitsland geen 65 meer in bedrijf is, overweegt men bij Esu naar Nederland te komen om het geluid ervan te registreren voor een sounddecoder.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5493
  • Modelspoor is emotie...
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2009, 14:54:10 »
@ Johan: Om te reageren op je vraag: er kwamen locs van o.a. de baureihe 23, 01 en 03 naar Arnhem (de laatste met korte tender ivm de afmeting van dedraaischij f in Arnhem Geoderenlocs van serie 41 en 44 kwamen oa. via Oldenzaal de grens over. In Nijmegen kwamen ook BR 78 machines. De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest
Tbinnebarretije…

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2009, 15:11:36 »
Vergeet ook de schare aan 52ers en 52.80(reko)ers bij de museum lijnen niet.

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2009, 15:43:55 »
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.

Jeroen
We're all riders on this train.

Aspelix

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2009, 15:45:43 »
En de Br 38 meen ik. Net zo imposant om te zien als de Br 78 trouwens.

Jeroen

De 38 heeft zelfs nog onder een NS-nummer gereden....
Dat is de uitvoering geweest met 2 dommen met daartussen een vierkante kast.

Groet, Ruurd

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2009, 15:49:44 »
Aan het einde van WW2 waren er nog een groot aantal loks van de oosterburen in Nederland. Te denken valt inderdaad BR38 maar ok BR55 en 57, en volgens mij ook de BR94. Er zijn foto`s van en die staan weer in het boekje stoomlokmotieven in Nederland. Ik heb het boekje nu even niet bij de hand, maar zal er in kijken voor de juiste BR`s.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2009, 16:28:59 »
kijk ook ff op www.nmld.nl kun je.per museum zien welke duise loc's er zijn

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2009, 16:41:59 »
Hallo,

vroeger (voor mijn tijd) kwamen er zelfs in Hoek van Holland stoomloc's uit Duitseland voor de internationale treinen.
Het gaat veelvuldig dan over de grotere stomers zoals de BR01, jammergenoeg heb ik hier geen foto's van. Weet dit van m'n vader die opgegroeid is tegenover de toenmalige draaischijf van Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

Daar ben ik niet zo zeker van. Jammer, dat je er geen foto's van hebt, Christoph. In Nederland waren er bijna geen draaischijven, die groot genoeg waren voor een moderne Duitse sneltreinlok. En dan nog iets: Nu rijden veel loks dwars door heel Europa heen. Vroeger was dat niet zo. Loc's van maatschappij X reden maar beperkt op trajecten van maatschappij Y. Ik schrijf nu niet over de oorlogstijd. Toen reed alles door elkaar heen.

Er zijn wel speciale ritten bekend. Zo maakte een Br. 183, Badische IVh, eind jaren zestig of begin jaren zeventig een rondrit door Nederland. Liliput heeft deze loc in het assortiment (gehad): artikelnummer 104011.

Vlak na de tweede wereldoorlog zijn er inderdaad een aantal Duitse locomotieven op Nederlands grondgebied achter gebleven. Deze zijn in 1947 allemaal teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het NS-personeel was over het algemeen niet positief over de Duitse stomers.
Het gaat om deze locomotieven:
3851-3855 (DRG Br.3810, Pruisische P8)
4051          (DRG Br. 172, Pruisische S102)
4101-4149 (DRG Br. 5525, Pruisische G81)
4201-4211 (DRG Br. 5516, Pruisische G71 en 2)
4651-4679 (DRG Br. 561, Pruisische G81 met loopwiel)
4751          (DRG Br. 562, Pruisische G82)
4801-4824 (DRG Br. 5710, Pruisische G10)
4901-4906 (DRG Br. 50)
5901-5910 (DRG Br. 740, Pruisische T11)
5951          (DRG Br. 743, Pruisische T12)
6401          (DRG Br. 86)
7501          (DRG Br. 9116, Pruisische T93)
9001          (DRG Br. 9210, Badische Xb)
9601-9602 (DRG Br. 945, Pruisische T16)

bron: "Onze Stoomlocomotieven in woord en beeld" van schrijver H. Waldorp.
Zo ben ik je net voor, Noppie.  ;)


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 April 2009, 22:51:47 door Basilicum »

Lokpaint

  • Gast
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2009, 18:14:13 »

De BR 65 en de 01.10, nu bij de SSN, zijn in vroeger dagen hoegenaamd nooit in NL geweest


De 01.10 heeft wel ooit eens een afscheidsrit gereden in nederland, met de beëindiging van de stoomtractie in duitsland.

Dit heb ik als klein jongetje mogen aanschouwen in Reuver ;D

Ik moet ook het kranteknipsel van toen nog ergens hebben.

Bart

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
Re:Inzet Duitse stoomloc`s in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2009, 19:18:19 »
Om het Nijmegen-Kleve verhaal even aan te vullen, in de special over die lijn staan foto's van de Br17 in de jaren 30 in Nijmegen. Br38 kwam er ook, in de jaren 30 regelmatig, na de oorlog maar af en toe. Br03 van Bw Mönchengladbach kwamen begin jaren 60 in Nijmegen. De Br56 kwam af en toe in Nijmegen en op 3-8-1962 zelf in de reizigersdienst. 23er en 24er waren al genoemd, die kwamen er na de oorlog veel, alle nifo komt dus uit de special Nijmegen-Kleve.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"