Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 274077 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #960 Gepost op: 10 augustus 2022, 23:18:47 »
Hoi Rob, dank je (y)

Raar dat ik het niet kon vinden in het Utrechts archief. Ik kan nooit iets vinden daar :( Dus eigenlijk is dat normaal en niet raar...

Ik wil het museum stel maken, dus die klont resin moet inderdaad op het luik komen. Ik zie ook dat er verschil is tussen de werkspoor en Allan uitlaten. Zo te zien moet ik de Werkspoor tekening hebben voor de 27 in het museum.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #961 Gepost op: 14 augustus 2022, 04:11:27 »
Vandaag wat geklust aan de Mat34.

De tekeningen verklapten dat ik weg zou moeten kunnen komen met 3 mm messing buis. Alleen moeten de middelste dan taps gemaakt worden. Dus weer eens mijn @#$% draaibankje afgestoft maar dat ding is niet precies genoeg. De klauw slingert zo erg dat ik aan de ene kant al bijna door het 'vlees' heen ben als het aan de andere kant nog niet de beitel raakt.

Dan mijn 3 mm spankop maar in de Proxonn gedaan en een vijl er tegen aan gehouden tot ik tevreden was. maar dan moet ik nog een identieke maken. Dat was lastiger, maar is redelijk gelukt. De buitenste pijpje alleen maar wat gepoetst zodat de oxidatie er af was en het spul in de motorwagen gesoldeerd. Dat ging rottig want op de een of andere manier is een 60 watt soldeerstation minder dan een 40 watt bout wat dat aangaat. Vloeide voor geen millimeter. Wel een voordeel: de andere dingen lieten niet los :P Ik had geen zin om een bout op te graven dus mij beholpen met het soldeerstation. Uiteindelijk zat alles naar mijn zin. De bult op het luik had ik dus in resin, maar dat is niet leuk. 'Keep it metal!' \m/. Dus twee stukjes bladlood op elkaar gesoldeerd en dat op maat gevijld (Waarschuwing! Gif en zo!). Geen leuk werkje met handschoenen aan met deze hitte, maar is gelukt. Omdat deze klont metaal waarschijnlijk nog meer hitte op zou slurpen heb ik eerst het luik vertint en toen de klont vastgezet met 70 graden soldeer. Dat vloeide lekkerder maar ook zeer plaatslijk waardoor er geen gevaar was dat de rest los zou floepen.

Nu alles schoonmaken en poetsen en dan zal ik proberen wat foto's te maken morgen

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #962 Gepost op: 14 augustus 2022, 11:08:04 »
Robert,

Dan nog een klein detail wat je er bij kan doen zijn de twee vuldoppen van het koelwater. Je ziet ze op de tekeningen zitten tussen het dakluik en de standkachel uitlaat.
Kan je het beste weer geven met een speld of een klein koploos spijkertje. Vast zetten doe je dan met Low-melt soldeer. Ik zou ze zelf vastgezet hebben met wat seconden lijm  ;D

Het Utrechtsarchief

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #963 Gepost op: 14 augustus 2022, 23:17:18 »
Hoi Rob,

Interessant detail. Deze doppen hadden ze allemaal? Ik moet maar koploze spijkertjes gaan zoeken, waterpeil is laag genoeg ervoor :P

Hier wat foto's:





Ik ben geen super soldeerder, maar het zit vast :P Ik heb wel de dun gevijlde pijpjes opgevuld met 2 mm buis. Want de bovenkant was erg kwetsbaar door de dun gevijlde buitenwand.

Verder had ik geen puf om meer te doen, het is bijna 30 graden in mijn treinkamer :( Gek genoeg helpt dit weinig met solderen...

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #964 Gepost op: 22 augustus 2022, 19:47:00 »
Poging gedaan om de klasseborden te solderen. Wat een &#$ werk... Ik ga dit lekker overslaan en vul de kuiltjes wel op met soldeer en zal zelf wel klasseborden er op plakken later. Grrr!

Ze pasten gewoon niet en had geen zin om 2 mm frutsels pas te vijlen x 20 of zo...

Verder wat een het schoonmaken en poetsen geweest op het dak van de motorwagen. Soldeer resten verwijderen en zo, niet heel spannend.

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #965 Gepost op: 22 augustus 2022, 22:04:15 »
Mathyn,

Die klasse bordjes kan je makkelijk solderen als je in plaats van een kachelpook een klein soldeerbrandertje gebruikt. Dat geeft snel genoeg hitte om het soldeer te laten vloeien. De klasse bordjes heb ik pas gemaakt door een paar aaitjes met een zoet vijltje, was niet veel nodig. vervolgens in het holletje leggen. Van je soldeer knip je een klein stukje en dat leg je in de overgang tussen het klasse bord en de zijwand. Dan een druppeltje fosforzuur er tegen aan. Met een kraspen het klasse bord op zijn plaats houden. Dan met het gasbrandertje er overheen wapperen. Je ziet dan vanzelf het soldeer in de naad van het klassebord worden gezogen. Gasbrandertje uit en schoonmaken maar.

Je hebt ze zo heel snel er op zitten, probeer het eens

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #966 Gepost op: 22 augustus 2022, 22:23:05 »
Ik ben helaas alleen maar Robert (niet Mathyn :P ) en heb alleen de gasbranders in mijn fornuis en als ik goed ga zoeken nog de oude waterleiding soldeerbrander van mijn vader. Die verkoolt de resin koppen en laat de rest smelten denk ik.

Het is overigens al te laat, ik heb al een bak dicht gesoldeerd. Ik moet later toch die klasse bord transfers aanbrengen en dat het dan een vlakke wand is boeit mij minder dan de hoofdpijn die ik over hield aan de eerste twee er in te solderen :P . De borden op mijn Mat 46 zijn ook vlak.

Je zou overigens denken dat er klasseborden stickervellen zijn, maar die vind ik niet 1 2 3 :) Die hebben natuurlijk al de dikte van het papier. Maar dan heb je een wit randje er omheen.

Misschien moet ik eens wat minder primitieve gereedschappen kopen, zoals een soldeerbrander en soldeerverf etc. Zit nu idd te klooien met een 50 watt soldeerstation wat prima werkt voor fijne elektronica maar niet voor messing kits en een lompe 50 watt soldeerbout wat aanvoelt als een gevecht tegen een mug met een lightsaber... Ben te bang dat alle andere soldeerverbindingen los floepen.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 23:49:03 door Biesje »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #967 Gepost op: 22 augustus 2022, 23:02:00 »
Ik ben niet Robert maar wel Mathyn ;)
Met een vlam zijn dat soort dingen inderdaad perfect te solderen. Koop voor de volgende keer anders eens een gasbrandertje bij de Blokker of de supermarkt die gebruikt wordt voor crème brûlée. Kost een paar euro. Daar kan je die kleine dingen perfect mee solderen.
Zodra dat bevalt en je het onder de knie hebt dan raad ik je een brander aan van bijvoorbeeld Proxxon. kan je net wat meer mee en gaat lang niet zo snel kapot.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #968 Gepost op: 27 augustus 2022, 13:56:28 »
Voor nog geen 8 euro zijn die "creme brulee" dingen er al,ook handig om met oud en nieuw je vuurwerk aan te steken overigens  (y)  ;D
https://www.beslist.nl/products/huis_tuin/huis_tuin_6069774_6069756/?sortby=price_min
Voor het geld hoef je het niet te laten in elk geval  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0