Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 274255 keer)

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #945 Gepost op: 03 augustus 2022, 09:15:30 »


Ook ik heb een 3D geprinte aandrijving toegepast.
Daarbij wel alle 6 de assen aangedreven en meerdere asb ivm een helling in mijn baan.
Het ratelen van de tandwielen klinkt bekend, daarom uiteindelijk kunststof toegepast. (na prototype 12 ofzo..)
Het moeilijkste in de tekening was het juist bepalen van de afstand tussen worm en tandwiel.

Verder een heel leuk draadje om te volgen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #946 Gepost op: 03 augustus 2022, 15:19:20 »
Netjes (y)

Ik heb alleen een vlakke test boekenplank. Ik denk ook na over wat anti slipbandjes. maar nog geen wielen gevonden met ASB en 9 mm diameter. Voor een 2e aangedreven draaistel moet ik de andere Karst-O-Matic om gaan bouwen. Bij het aangedreven draaistel ook gedaan omdat er anders geen ruimte was voor de aandrijving.

In theorie is er een rekensom die de positie precies kan bepalen. Maar ik kreeg jeuk aan mijn holle hersenpan toen ik het probeerde :(

Ik heb het ding gisternacht een poosje op mijn rollenbank laten knorren. Op de rollenbank maakt hij minder herrie ??? . Vaag. Ik zie wel wat verbeteringen in rij eigenschappen na wat ingereden te zijn (y) Ben nu al bijna tevreden daarmee, en dan heb ik de decoder (ESU LokSound 4) nog niet ingeregeld.

Daarover gesproken: wie weet er een ESU project van de 'echte' Vliegende Hamburger? Niet De VT08 die op de site aangegeven staat als 'compatible' Die heeft niet dezelfde motor als de Mat34 en is volgens mij ook Diesel hydraulisch. Voor de DE3 hebben we de versie nodig met dezelfde motor (Maybach GO 5) . Na wat spitten zag ik dat de VT 137 ook deze motoren hadden, maar ook veel hadden een MAN Diesel :( Welke staat nu op de site bij ESU?. De V60 rangeerdiesel had een GO 6 met turbo zag ik op een ander forum waar iemand juist op zoek was naar 'echt' SVT 137 fladderende big mac geluid. Maar deze turbo is niet simpel weg te klikken en de topsnelheid is wat 'karig'

Voor nu zit nog steeds het geluid van de VT08 er in. Wel apart dat er geen correct geluid is van de toch super bekende en populaire Fliegende Hamburger.

Mvg,

Rober

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #947 Gepost op: 03 augustus 2022, 15:44:45 »
Voor de wielen met asb (en ook die zonder) heb ik die van de piko hondekop gebruikt.(volgens Railwiki dezelfde diameter)
Die komen niet helemaal overeen, maar had ik nog liggen.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2022, 16:29:27 door M. Ardon »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #948 Gepost op: 03 augustus 2022, 18:13:05 »
Volgens mij hadden ze in het echt idd dezelfde diameter, maar de Piko wielen zijn volgens mij eigenlijk iets te groot. Waarom weet ik niet. De kleinere diameter van de Mat34 wielen in model komt eigenlijk wel goed uit, dan schuift het beter onder de schortbeplating door :) Ik kan er ook nog Bullfrogsnot op smeren, maar dat spul is lastig te krijgen en best duur als ik het alleen voor deze trein nodig heb. Eerst maar zonder proberen. En anders bij de buren (ETS) op het werk snuffelen of zij 9 mm wielen met ASB hebben liggen :angel: Of iemand vinden met een draaibank die een groef wilt maken in de wielen :(

Was ook al aan het nadenken over een gecompenseerde as ophanging en kwam uiteindelijk in gedachten uit bij een holle as aandrijving... Dat lijkt me toch lastig te printen... maar het gaat uiteindelijk om minieme verschillen in de rail hoogtes, dus het hoeft geen millimeters te kunnen veren (comfort voor Preisers is niet nodig :-X ) Een 3 mm holle buis als buitenste as met een 1.5 mm binnenste as en ergens een gaatje er dwars doorheen boren war met wat tienden speling een dun staafje dwars door kan zou het moeten doen. maar dan moeten de as uiteinden van de 1.5 mm as iets kunnen veren in de draaistel zijkanten ten opzichte van de holle buis.

Zoiets dus:



Maar dan met het tandwiel in het midden en de dwars pin ernaast. Let niet op het wiel, dat is gewoon een ding wat tussen de objecten stond in Tinkercad :P Doordat het gat iets groter is dan de diameter van het dwars staafje kunnen de assen ten opzichte van elkaar iets bewegen, wat genoeg zou moeten zijn voor betere stroomafname en tractie. Wel een gedoe om dan alles goed rijdend te krijgen alsnog met de buitenliggende frames (niet op tekening maar die horen onder de spiraal veren).

*knip*

Een paar tips om het goed werken te krijgen in bochten moet je behoorlijk wat resin weg knagen van het onderstel om de uitslag van de kardan te kunnen verwerken. Die is namelijk behoorlijk door kleiner boogstralen. En dan heb ik het niet over R1.

Een tweede tip is om de kardan hulsjes van het schuifstuk te verlengen anders floept hij er tijdens het rijden in een bocht uit en is janken geblazen om het ding er weer in te krijgen

Rob

Hoi Rob, het resin onderstel was al aangepast omdat ik al langer met een cardan probeerde te rijden. In R2 (rocoline) ging het best prima met alleen de aangedreven bapk, maar de langere kopwagen floept steeds uit de rails.

Ik heb wel dat ik op moet passen als ik de motorwagen van de rails pak, dan kan de cardan er uit glippen als het draaistel gaat hangen. Hoe verleng je die cardan hulsjes?

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #949 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:40:58 »
Hoi,

Beetje zitten vogelen met de instellingen en het rijdt best heel behoorlijk vind ik, video lijkt wat te schokken maar dat ligt meer aan mijn eigen bibberaties dan de aandrijving.

https://youtu.be/62rgibTmkl0

Verder lijkt het mee te vallen met het tractie verhaal. Als test hangen er twee Artitec Plan E aan met binnenverlichting en stroomafnemers. Deze lopen lang niet zo licht als een PEC, wat eigenlijk alles is wat ie hoeft te trekken. Dit is nog zonder ASB of Bullfrogsnot! Er zit wat bladlood in de motorwagen. maar niet zoveel. Er kan nog meer in eventueel. Er zit geen stroomafname op de aangedreven assen, het stel neemt stroom op van twee andere draaistellen, en daar komt nog een derde bij als ik daar zin in heb :P .

Wie geïnteresseerd is kan me een PB sturen voor een *.STL file om te printen, maar let op!: dit werkt niet meteen 100% uit de printer! Er moet nogal wat nabewerkt (vijl)/proxxon) worden om alles goed en soepel te laten passen! Dit moet ook secuur gedaan worden want als je een paar tienden teveel af vijlt loopt het beroerd. Ook heb je nog messing buisjes nodig met een binnen diameter van exact 1.5 mm, tandwielen en wormen en de worm as uit de Bull Ant aandrijving (wormen moeten waarschijnlijk iets verschoven worden op de as), ringetjes om tussen de wormen en het geprinte plastic te doen en natuurlijk een motor en uitschuifbare cardan as van Ome Piet (GM&S heeft ws alles wat je nodig hebt, ook als je geen Bull Ant hebt) Alles hangt natuurlijk af van je printer. Als deze wel super exact kan printen dan is er minder nabewerking nodig. Bevestiging in het treinstel moet je zelf maken, daar er nogal wat verschil zit in de uitvoeringen die MK gemaakt heeft en bijbehorende modificaties van de bouwers.

**Disclaimer**

Als je hier aan begint, weet dan dat je de Bull Ant aandrijving daarna weg kan gooien en waarschijnlijk noot meer in elkaar kan zetten! (ivm verplaatsen van de wormen). Alles is op eigen risico! Er is geen garantie dat dit perfect gaat werken omdat dit in feite gewoon zelfbouw is. Ik had mazzel denk ik. Om even een indicatie te geven: ik gebruik nog steeds het 3e prototype in de mat34, hoewel ik ook een 4e exemplaar heb geprint (meer om mijn printer te testen met wat nieuwe settings), maar om de nieuwe print rijklaar te maken moet ik zoveel werk er aan doen dat ik het maar even lekker zo laat :P If it ain't broke: don't fix it :P

Misschien kan ik nu eindelijk verder met het afbouwen, nu de ellende met de aandrijving voorbij is :D Moet nog wat details aan de kap solderen, dan kan het in de primer (zal een bus spuitplamuur kopen), Artitec werkende scharfenberg koppelingen monteren om de PEC er aan te hangen en dan eens op mijn werk testen op de testbaan met bogen. Of anders de doos rocoline met bedding opgraven en een baantje maken voor de TV :D

Mvg,

Robert

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #950 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:56:06 »
Mooi hoor, mijn bouwset zit nog steeds in de doos ....  ;D
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #951 Gepost op: 06 augustus 2022, 22:09:31 »
Robert,

Het verlengen van de cardanhulzen heb ik als volgt gedaan. Ik had van een kapotte cardanhuls, een oor was afgebroken, een stukje afgesneden van 5 mm dacht ik. Dit heb ik op het uiteinde van de goede gelijmd waarbij je moet zorgen dat de groef binne met elkaar uitlijnd. Vervolgenns heb ik hieromheen een buisje geplaats om het een en ander uit te lijnen en te ondersteunen.
De foto's laten het een en ander zien.



Dit is de maximale uitslag die ik kan behalen zonder problemen





Tegen het ontsporen van de Bk  helpt maar een ding en dat is een stuk lood onderin.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #952 Gepost op: 06 augustus 2022, 22:29:14 »
Hoi Rob,

Dank, maar ik heb geen hulzen over, met of zonder oren of andere gelaatskenmerken :(

Ik zie dat jij ook de grijze versie hebt gemaakt, zo moet die van mij ook worden uiteindelijk (y)

Hoe rijdt die van jou? Hoop dat je meer mazzel had met dat draaistel dan ik.

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #953 Gepost op: 06 augustus 2022, 22:45:18 »
Dan print je hem toch? Een buisje dat voor de helft over de cardanhuls heen schuift en in de andere helft zit een gat in gelijk aan de binnen diameter van de cardan huls.
Dan nog een sparing aanbrengen voor de geleide nok.
lijkt mij niet moeilijk, sprak de man  die het helemaal nog niet kan.

En zo rijd dat dan.
<a href="https://www.youtube.com/v/-ltVANBILJk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-ltVANBILJk</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/6UBHwct4yMw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/6UBHwct4yMw</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #954 Gepost op: 06 augustus 2022, 22:56:25 »
Printen zou misschien kunnen als ik een vijltje had wat die uitsparing zou kunnen vijlen. Mijn printer kan het niet strak genoeg printen ben ik bang.

Maar die van mij floept er niet zomaar uit gelukkig :)

Ik ga zo naar boven om de doos met etsplaten op te snorren om verder te gaan. Er moeten klassenborden in en wat frutsels op het dak en zo.

verder moet ik nog nadenken over het interieur. Dat ziet er stom uit. De hoofdkussens komen niet boven de onderkant van de ramen uit :(

Mvg,

Robert

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #955 Gepost op: 06 augustus 2022, 23:14:31 »
Met een FDM printer met standaard 0.4 mm nozzle kun je best aardige resultaten halen.
Zo heb ik met succes dit cardan-asje ontworpen en in PLA geprint voor een Roco BR 101.
Ik weet niet hoe jouw asje er het beste uit kan zien, maar als je hierbij hulp kan gebruiken, laat dan maar even weten.

Groeten, Jos


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #956 Gepost op: 08 augustus 2022, 04:28:39 »
Zo, ik dacht 'laat ik het draadje nog eens vanaf het begin teruglezen voor de grap'. Net gedaan en is m'n vakantie voorbij. Volgend jaar maar weer verder? ;D

*Jozz: Hoe heb je deze geprint? Is dit met een raft? (die platte flappen aan de zeskantige cardan kom) En had je verder nog supports nodig? De cardan kop lijkt te zweven.

Ik heb zelf nog niet veel ervaring met 3D printers. Mijn Geeetech Aluminium Prusa i3 is niet echt een plug en play ding. Kreeg hem van mijn broer die het ding nooit heeft gebruikt. Hij had het weer overgenomen van een collega/maat van hem om flightsimulator dingen zoals joystick bevestigings spullen te printen en zo. Weet nog niet wat de optimale slicer instellingen zijn. Dus het is wat behelpen. Ben al blij dat er af en toe iets bruikbaars uitgeperst wordt :) Soms zit de nozzle verstopt en is de print niet bruikbaar. Dan poer ik er in met een dunne gitaar snaar (leuk als je hobbies kan combineren :D ) en begin ik weer opnieuw.

Het is inmiddels 10 jaar geleden dat ik de kit kreeg volgens de berichten in dit draadje. Grappig... Ik las ook dat ik er toch 10.4 mm assen in gedrukt heb en dat er origineel 9 mm assen bij zaten voor de koop draaistellen. Ik dacht dat ik er juist 9 mm assen in gedaan had. Verkeerd onthouden :-[

Ik heb inmiddels de dakluiken op de motorwagen gesoldeerd en heb mij een ongeluk gezocht naar de messing gietdelen zoals uitlaten en andere pijpen. Uiteraard vond ik alleen de gegoten messing dakventilatoren, want er zaten geen messing uitlaten bij, ook weer verkeerd onthouden. Karst had ze zelf gemaakt ;D Nu vond ik wel de resin 'klontjes' die de pijpen moesten voorstellen. Nu moet ik alleen nog even 3 mm messing buis ergens vinden. Uiteraard vond ik alleen 4 en 5 mm buis :(

Volgende wat ik uit moet zoeken is waar ik de nummerplaat en klasse borden moet solderen en waar ik de uitsparingen daarvoor dicht moet maken. Ik bouw de museum versie. En anders solmuur ik alle plegjes dicht en gebruik ik alleen transfers voor de klasseborden :P

Toch wel sneu om te lezen dat ik 10 jaar geleden deze kit kocht en al meteen opmerkte dat het @#$ reed. Zelfs na de conversie in 2015 naar cardan aandrijving. Nu ik het zo teruglees had ik een maandagmorgen exemplaar. Aan één kant zat de as niet op de juiste radstand en waren de bevestigingsschroefjes zo lang dat deze tegen de worm as drukten en de wormen dus stijf tegen de tandwielen aan drukten. Zelfs nadat ik hier achter kwam heeft het nooit goed gereden. Misschien ook omdat door de schroefjes ook de lagers uitgelubberd waren. Waarom was ik zo eigenwijs dat ik niet meteen de leverancier om hulp vroeg? Ik zag dat Hollywood Foundry (de fabrikant van deze aandrijvingen, en oa ook de Black Beetle draaistel aandrijvingen van GM&S) inmiddels niet meer bestaat. Dus klagen heeft nu geen zin meer. Het duurde dan ook maar 10 jaar voordat hij eindelijk goed rijdt, maar nu ben ik dan ook super blij daarmee. Kan ik eindelijk verder!

Mvg,

Robert

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #957 Gepost op: 08 augustus 2022, 12:40:21 »
Hoe heb je deze geprint? Is dit met een raft? (die platte flappen aan de zeskantige cardan kom) En had je verder nog supports nodig? De cardan kop lijkt te zweven.
Dit is geprint zonder raft, wel met supports (ingesteld in het slicer programma)
De flappen heb ik er bewust bij getekend, zodat de eerste laag voldoende grip op het printbed heeft. Die konden er daarna makkelijk afgesneden worden.
Het ging mij om het even als voorbeeld aan te geven. Door de sleuf in het kommetje op deze manier te projecteren, kon het zo met PLA geprint worden.
Maar als je printer niet doet wat jij wilt, dan wordt het lastig natuurlijk

Groeten, Jos

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #958 Gepost op: 10 augustus 2022, 20:53:08 »
Misschien moet ik ook eens PLA proberen. Maar ik kreeg 5 rollen ABS er bij :P .

Printer is vaak ondeugend en dan komt er geen prut meer uit en mislukt de print. Gisteren ook weer lopen vloeken. Was andere dingen aan het printen want ik heb teveel hobby's eigenlijk (onderdelen voor lightsaber :P ) en ik kon ze uit elkaar trekken als vermicelli nestjes :( Als ik eens een mazzeltje heb dan moet ik maar een betere printer kopen denk ik. Maar voorlopig is de bankrekening een beetje vacuüm getrokken.

Back on topic: Ik probeer te achterhalen wat de echte vorm was van die uitlaten/pijpjes op het dak. kardst maakte er twee korte van, maar op een andere foto was er een taps toelopend, langer en dunner. Ik heb 3, 4 en 5 mm messing buis gevonden. daar kan ik vast wel wat mee als ik de echte maten weet. Kon niks vinden in het Utrechts archief, of ik weet gewoon de juiste trefwoorden niet.

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #959 Gepost op: 10 augustus 2022, 21:36:53 »
Robert,

Voor de uitlaten verwijs ik je naar de originele bouwtekening in het HUA
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7B86D94642E0534701000A17FD

Zoals je ziet zijn het er vier. Twee rechte voor de uitlaten van de stand verwarming en twee conische voor de uitlaten van de Maybachs.
Het klontje kunststof dat in de kit zit is de uitlaten van de latere Werkspoor RUB diesels.

Als je de museumuitvoering wilt maken dan moet je nog dat rechthoekige blokje op het dakluik plaatsen. Volgens mij was dat de afdekking van de brandstof dagtank die later is aangebracht om de brandstoftoevoer te verbeteren.
De volgende foto luit het HUA laat dit goed zien.


Link naar her origineel op het HUA Het Utrechts archief

Rob

 
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2022, 12:51:43 door Rob Bennis »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946