Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:55:00
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 288544 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #420 Gepost op: 20 October 2013, 16:55:08 »
Alleen is MK er zelf ook nooit in geslaagd een goed rijdend exemplaar te fabriceren.

Nou Henk, dat is een ferme uitspraak!
Heeft MK dit zelf aan je opgebiecht? Of heb jij een enquête gehouden onder zijn klanten?

Als je hier zo'n vernietigend oordeel over een kleinseriefabrikant neerzet, vind ik het wel zo netjes naar die fabrikant toe als je het even onderbouwt.

Grtz,
Ton

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #421 Gepost op: 20 October 2013, 19:27:01 »
Hoi,

Maar weer terug naar een wel goed rijdende MK DE-3 :P ;)

Op de testbaan....

... 'kruis' over de PIKO engelsman.. dat wil het meeste spul wel ;)

Citaat van: Lokpaint
En S-bogen, het liefst ook nog eens in combinatie met een uitronding in het spoor?  ;D

... maar ook met de engelsman 'rond' geen centje pijn (y) Voldoet voor mij wel als S-boog. Andere S-bogen ga ik niet hebben... ;) :P

Citaat van: Lokpaint
...hoe zit het met speling in de hoogterichting? Als je bijvoorbeeld een helling op wil?
Komt de balg dan niet klem te zitten tussen de bakken en is je kinematica wel flexibel genoeg?

voorkant van de bakken kan ik 5mm optillen voordat het andere draaistel z'n pootje licht. Da's dus 5:200 = 2.5% Letwel, dat is de knik die die kan hebben ;) De balg heeft ca. 0.5mm speling bovenin.  Hoogte bak is 25mm * 2.5% = 0.6mm  denk dat dat wel knijp wordt, maar gelukkig heeft de kinimatica ook onge. een halve mm speling, die er door de veren uitgetrokken wordt ;) Gaat dus helemaal goedkomen :D

@Ivo

Welke heb jij dan eigenlijk ? Met BullAnt en met 'ROCO-like' aandrijving ?

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 20 October 2013, 19:33:08 door Karst Drenth »

henk

• Offline Offline
« Reactie #422 Gepost op: 20 October 2013, 20:25:20 »
Nou Henk, dat is een ferme uitspraak!
Heeft MK dit zelf aan je opgebiecht? Of heb jij een enquête gehouden onder zijn klanten?

Als je hier zo'n vernietigend oordeel over een kleinseriefabrikant neerzet, vind ik het wel zo netjes naar die fabrikant toe als je het even onderbouwt.

Grtz,
Ton

Simpel, de gebouwde modellen zijn allemaal de nodige jaren geleden in een aaneengesloten reeks geleverd. Dat was op zich al een interessante procedure van voorschot betalen, paar jaar wachten, de rest van het bedrag betalen want het model zou binnen enkele weken worden geleverd, weer een paar jaar wachten en toen was het model er. Het zag er prima uit, maar de bakken waren nauwelijks te koppelen, het stel reed beroerd rechtuit en was niet geschikt om wat voor boog dan ook te nemen. Ik heb het doorverkocht aan iemand die wel was geïnteresserd in een fraai vitrinemodel en geen zin had nog langer te wachten. Ik ken verder alleen mensen met zo'n niet echt rijdend model en volgens mij heeft MK later nimmer meer gebouwde modellen van de de3 geleverd. Wel zijn er veel aanpassingen aan het bouwpakket gedaan en mogelijk dat MK daarvan ooit een werkend prototype heeft gemaakt. Gezien de constructie en de problematiek die verschillende bouwers in dit draadje over de techniek beschrijven, waag ik dat echter te betwijfelen.
Maar als er iemand is die een goed lopend gebouwd model van de de3 van MK heeft gekregen, beken ik met groot plezier mijn ongelijk. Tot die tijd bekijken we met zijn allen met enige afgunst de vorderingen van Karst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #423 Gepost op: 20 October 2013, 20:28:34 »
Karst,

Ik zal er eens foto's van maken. Volgens mij beide niet met een BullAnt

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #424 Gepost op: 20 October 2013, 21:48:51 »

Ik ben zeker blij met de kleinserie modellen, laat dat duidelijk zijn.
Maar bijna al onze kleinserie producenten hebben patent op de volgende zaken;
-afspraken niet nakomen
-niet reageren op email
-lange zo niet te lange levertijden.
-leveren van incomplete kit`s

Dat is allemaal niet zo erg, dat is helaas een vaststaand feit.

Klopt, ook voor veel duitse en engelse kitbouwers kan je dat rijtje toepassen. Het komt denk ik gratis bij het creatieve talent; een onvermogen of op zijn minst nonchalance voor aardser zaken als zakelijk verkeer, organisatie en afhandeling. Daarom zou co-productie geen gek idee zijn. Wanneer iemand als Karst het mechanische gedeelte voor zijn rekening zou kunnen nemen heb je het beste uit twee werelden. Al vrees ik voor veel hoofdpijn in de samenwerking....

Overigens zou ik niemand de hemel willen in prijzen. Ook Karst heb ik liever nog even hier op aarde :-)

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #425 Gepost op: 20 October 2013, 22:02:18 »
ziet er mooi uit hoor, die videos. Staat er nu iemand op de achtergrond te schuren met zo'n schuurmuisje?  ;D

Gr.

Edsko

TonM

• Offline Offline
« Reactie #426 Gepost op: 20 October 2013, 22:11:15 »
@Henk,

Bedankt voor je toelichting. Zo kan ik in ieder geval jouw kritiek in het juiste perspectief zien.

En met jou bekijk ik met interesse hoe Karst een prachtig model uit deze kit tovert.

Grtz,
Ton

henk

• Offline Offline
« Reactie #427 Gepost op: 20 October 2013, 23:37:07 »
Geen dank Ton. Voor de duidelijkheid. Ik heb waardering voor de activiteiten van MK. Het bedrijfje heeft zich duidelijk vertild aan de de3 en dan vooral aan het aantal bestellingen voor gebouwde modellen. Dat doet MK dus ook maar niet meer op die manier. Heel verstandig. Gewoon mooie kits maken die dan misschien eigenlijk niet meer dan halffabrikaten zijn, maar dat weten de vaste klanten wel. Bij een beetje complexe kit altijd even wachten met bouwen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #428 Gepost op: 21 October 2013, 01:14:35 »
Inderdaad...

Halffabrikaat, da's een beter woord dan kit ;) :P

Want.... probleem met de bakafstanden...   Ben er vanuit gegaan, dat de lengte van de vouwbalgen correct waren... temeer omdat ze ook zo in de handleiding afgebeeld staan.

Maarrrrrr.... ze zijn 8.1 mm lang ( eerste tot laatste ribbel, lijmflens er af geschuurd ) .... omgerekend naar 1:1 dus 704mm .... hmmm.... dikke 70 cm tussen de bakken... dat kan bijna niet kloppen :'(.

Verder meten... ja, ook de buitenste aspotten van de jacobsstellen vallen niet loodrecht onder de rondingen in de schorten.... ca 1.5 mm zo op het oog te ver richting bakeind. Daar de middelste as WEL midden onder de bakschieding staat, staan de bakken dus ca. 3mm te ver uit elkaar...

Goed, zover de constatering....

Dan je afvragen waarom MK er 8.1mm balgen van gemaakt heeft en niet koter bij elkaar....

Van een goede bekende had ik eens een keer de complete tekeningen set van de DE-III gekregen... dus spieken :P

En wat zien we, er is een tekening van de vouwbalg... lengte... 703mm  Hey... dus toch goed ?? Neen :'( onder de tekening staat namenlijk: Binnenvouwbalg.... in de DE-III zaten dus twee vouwbalgen, 1 zoals we die allemaal kennen, voor het looppad en 1 gelijk met de buitenwand. Degene die we hier op het model moeten hebben. :D

Maarrrr.... wat is dan wel de maat ?? Nou, dat was even een gepuzzel op de tekeningen, omdat ook de overgangen niet symmetrisch zijn: Kopbakken 275mm bakrand-midden vouwbalg, Motorbak 255mm bakrand- midden vouwbalg. In totaal dus 530mm  :D

Dat wederom naar H0 betekent 6.1mm :) of beter :'( :'(

Want dat betekent werk aan de winkel... de middenplaatjes van de MK koppeling waren 9 en dat klopte dan mooi met die 8 en een beetje vouwbalg... dus plaatje in de frees... en aan elke zijde er 1.5mm afgehaald ( de asymetrie van 0.2mm heb ik maar laten zitten :P ) maar dat betekent dus ook dat de plotjes te lang zijn... ok, doorzagen, affrezen en weer lijmen :D ( had ook nieuwe kunnen plotten, maar dit is sneller ) Dus die liggen nu te drogen. Zien we morgen wel weer hoe we de paspennetjes er weer in krijgen :)  Helaas moesten de stroomafnemers er ook weer af... naja, het houd je van de straat ;D ;D

Overigens kwam ik al tijdens het proefrijden op de gedachte dat er iets met de bakafstanden niet klopte. Na ook de vouwbalgen er op proef tussen te hebben gezet, zag je duidelijk dat e.e.a. niet helemaal lekkr zat. het HUA en wat foto boeken er op nageslagen en ja hoor...

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #429 Gepost op: 21 October 2013, 01:58:57 »
na al het gekrakeel over hoe die de3-kit ieders teddybeer opgevreten lijkt te hebben zou ik dr ook weleens een willen proberen, t klinkt als een geinig klusje. Wie heeft er nog een kit liggen en durft er niet meer aan te beginnen en wil m kwijt voor weinig?  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #430 Gepost op: 21 October 2013, 07:44:18 »
Ja, weet ik nog niet, nee. :)

Ooit zal ik hem afbouwen... hopelijk voordat Amalia koningin wordt. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

jakop

• Gast
« Reactie #431 Gepost op: 21 October 2013, 10:17:03 »
Niet aan de orde voor jou.
Charles wordt eerder Koning dan Amalia Koningin schat ik.....dus hup hup aan de gang!!  ;D

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #432 Gepost op: 22 October 2013, 01:13:23 »
Hoi,

Hard gewerkt aan de bakopleggingen....

Zo was het....

.... zo is het ;) wat 3mm verschil kan doen  :o :o  Ook rijdend ziet het er nu stukken beter uit !  8)

Hele ochtend gepeinsd over de bedrading van de draaistellen. Gisteren had ik gewoon draadjes aan de stroomafnemers gesoldeerd. Dat was niet handig, omdat de draaistellen geheel en makkelijk te demonteren zijn....

... dus maar iets beters bedacht ;)

... de pennen van de bekende headerconnectors ontdaan van hun kunststof hulsje, twee 1mm gaatjes dwars door oplegging en afdekplaat geboord...

... en de pennen aan het printje van de stroomafnemers vastgesoldeerd ;D 

En als laatste klusje nog even de bakken van extra gewicht in de vorm van strips daklood voorzien...

... de bakken samen wegen nu een dikke 650 gram. Da's een mooi massief treingewicht. Zeer rustige loop en prima 'bocht-eigenschappen' :P Tractie is uitstekend ( motorbogie heeft in totaal 180 gram aandrukgewicht :) ) en de Mashima krijgt het allemaal zonder klagen van de plek. Hij hoeft ook niet op volle toeren. Wordt wel redelijk warm na een half uurtje karren op de testbaan. Maar dat is toch niet wat het 'echte' bedrijf gaat zijn. Misschien boor ik nog wel wat ventilatie gaten in de bodem naast de motor ;)

Het geluid is niet echt heel stil, maar ook niet zo heel erg als b.v. een Marklin lok ;)

Zo... de andere afdekplaat ligt te drogen, dan kan die er morgen op ;)

Grtzz,

Karst

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #433 Gepost op: 22 October 2013, 01:34:37 »
Ik blijf het machtig interessant vinden al die technieken, fijn mechanica en oplossingen die je voor dit project bedenkt en uitvoert. (y)

Niet alleen bij dit project trouwens.  ;D

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #434 Gepost op: 22 October 2013, 12:55:46 »
Als antwoord op de vraag welke koppelingen tussen de bakken ik nu heb en welke draaistellen het volgende:

De nieuwe bakken zijn van messing:

De eerste is de koppeling tussen de mCD en Ck en de tweede de koppeling tussen de mCD en de Bk. De truc is dat er nu een messing plaatje zit aan beide kanten dat tussen een geleiding kan bewegen naar beide kanten en volgt dan de binnenkant van de bakken, als je begrijpt wat ik bedoel. De plaatjes heb ik hier bewust even gedraaid erop gezet voor het idee. Beide naar links. Je ziet aan het einde vouwlijnen zitten en het is de bedoeling dat de lip naar boven wordt gebogen. Hierover heen valt dan een sleuf die in de beide kopbakken zit. Rechts bij het motordraaistel zit deze er al op en links ligt het messing plaatje daarvoor eronder. De messing plaatjes op de middenbak worden met 2 veren vastgehouden en zo blijft het geheel bij elkaar. Er zit vervolgens een zelfontworpen motordraaistel met Mashima motor in. Een paar plaatjes van Maykel zelf maken een en ander misschien beter duidelijk:

Koppeling zonder motordraaistel

Koppeling met motordraaistel

Ik heb het werkend gezien en volgens mij moet dit goed werken. Ik vraag me alleen af hoe de vouwbalgen straks op zijn plaats blijven.

Motordraaistel vanuit een andere hoek:

De koppeling van de oude resin bakken heb ik al eens eerder laten zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*