Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
  

Auteur Topic: Antislipbandjes  (gelezen 5703 keer)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Antislipbandjes
« Gepost op: 29 March 2009, 17:47:49 »
Omdat het rijgedrag van m'n Roco TEE RAm m.n. in bogen niet geheel naar m'n zin was heb ik wat wielen zitten verwisselen. I.p.v. antislipbandjes op beide wielen van de aangedreven assen zitten ze nu maar op 1 van beide wielen. Om en om, zeg maar. Ik dacht, dan kan het andere, gladde wiel in bogen naar hartelust slippen en dat zal het rijgedrag zeker ten goede komen. Maar ik merk geen enkel verschil.

Hoe kan dat? In bogen zal het wiel op de buitenrail toch echt meer afstand moeten afleggen dan het wiel op de binnenrail. D.w.z. er zal hoe dan ook geslipt moeten worden, door binnenwiel, buitenwiel of allebei. Ze zijn immers via een starre as met elkaar verbonden. Maar met antislipbandjes moet dat toch problemen geven? Dan krijg je toch krachten die elkaar tegenwerken, met schokkerig rijgedrag als gevolg.

Wie kan hier iets over vertellen?
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 17:52:03 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Antislipbandjes
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2009, 17:51:03 »
Wat is de boogstraal ?

hoefhaan

  • Gast
Re:Antislipbandjes
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2009, 17:51:46 »
Ik weet het ook niet precies maar volgens mij zijn boogstralen niet zo krap dat er een overduidelijk verschil zit in de afstand die de buitenste wielen moeten afleggen en de binnenste. In ieder geval niet zodanig dat wielen veel moeten slippen om de bocht door te komen.
Het verschil kun je meten door de lengte van de binnenste rail te meten en dan de buitenste. Dan zie je het verschil.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Antislipbandjes
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2009, 19:01:12 »
uitgaande van H0 kun je stellen dat bij een gehele cirkel is de binnenbocht ongeveer 107 mm kortel als de buitenbocht.
Berekening, bij spoorbreedte H0 is de binnendiameter ongeveer 17 mm x 2 kleiner dan de buitendiameter,
34 mm x 3.14  = afgerond 107 mm
107 mm is voor iedere cirkel in H0 ongeacht de grote van de cirkel
Dus de buitenste wielen moeten t.o.v de binnenste wielen 107 mm meer lengte afleggen hierdoor kunnen (moeten) de wielen trekkend of remmend slippen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 19:29:09 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re:Antislipbandjes
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2009, 19:30:24 »
Dus de buitenste wielen moeten t.o.v de binnenste wielen 107 mm meer lengte afleggen.  Hierdoor kunnen (moeten) de wielen trekkend of remmend slippen.

Met m'n Fleischmann Profi R4 bogen is het 103,99 mm.
Met een doorsnede van 10,55 mm heeft een wiel een omtrek van 33,1 mm.
Dat is dus een verschil van 3,14 omwentelingen per cirkel.
Verbazingwekkend veel. Maken we echt geen rekenfout?
« Laatst bewerkt op: 29 March 2009, 19:32:13 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Antislipbandjes
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2009, 20:03:00 »
Nee Mark dit is geen rekenfout.
De uitkomst van 3,14 wielomwenteling is in dit geval puur toeval dat het gelijk is aan phi (3,14) die je moet gebruiken bij de berekening.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re:Antislipbandjes
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2009, 20:22:59 »
Ik realiseer me ondertussen dat het geen enkele zin heeft om de antislipbandjes om en om te plaatsen.  De aangedreven assen zijn n.l. via het aandrijfmechaniek met elkaar verbonden. Ze hebben allemaal dezelfde omwentelingssnelheid. Antislipbandjes om en om plaatsen heeft dus geen enkele zin. Er verandert alleen iets als je ze allemaal aan dezelfde kant zou plaatsen.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re:Antislipbandjes
« Reactie #7 Gepost op: 29 March 2009, 21:43:34 »
Nou, dat had ik dus eerder moeten doen: alle antislipbandjes aan 1 kant zetten. De trein gaat nu zonder enige aarzeling door de R4 bogen. Als een zonnetje kan ik wel zeggen.  ;D
Als je het mij vraagt:  bij gebruik van antislipbandjes is het lengteverschil in bogen tussen binnen- en buitenrail een serieuze kwestie. :-\
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:Antislipbandjes
« Reactie #8 Gepost op: 29 March 2009, 21:54:44 »
Er zijn wel meer serieuze kwesties rond asb.
Die motorwagen is zo zwaar dat geheel zonder asb ook geen problemen oplevert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MMMark

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re:Antislipbandjes
« Reactie #9 Gepost op: 29 March 2009, 22:07:05 »
Die motorwagen is zo zwaar dat geheel zonder asb ook geen problemen oplevert.

En met asb: hoe zwaarder de loc, hoe moeilijker het slippen, hoe slechter het rijgedrag in bogen.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Antislipbandjes
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2009, 13:34:30 »
Nou, dat had ik dus eerder moeten doen: alle antislipbandjes aan 1 kant zetten.

Het nadeel van alle antislipbandjes aan 1 kant is natuurlijk weer dat de stroomafname aan die kant minder betrouwbaar wordt.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Antislipbandjes
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2009, 14:55:04 »
@p.heinst:

Je bedoelt het getal pi, π in het Grieks. Dit is de 16-e letter in het Griekse alfabet en tevens een wiskundig symbool en getal. De waarde van π=3,141592654....) de cijferrreeks is oneindig lang en wordt meestal afgekort tot een praktische waarde 3,142 of 3,14 bij de berekening van de omtrek (= 2πr) van cirkels (dat heb je hier dus nodig) en de oppervlakte (=πr2 van cirkels.

Phi heeft is de Griekse hoofdletter Φ, in de electrotechniek gebruikt om de magnetische flux aan te duiden.
De kleine letter phi wordt geschreven als φ en duidt een hoek of een faseverschil (bijvoorbeeld tussen spanning en stroom) aan.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Antislipbandjes
« Reactie #12 Gepost op: 30 March 2009, 15:17:43 »
Hallo Henk

Henk ik ben hier volledig mee op de hoogte, ik heb ruim 20 jaar toegepaste wiskunde les gegeven ( 8 lesuren per week) in het voortgezet beroeps onderwijs op HBO niveau.

Voor het verschil in omtrek lengte kun je ook het verschil in diameter nemen en dit vermeningvuldigen met pi en je hebt het lengte verschil tussen de twee omtrekken, dit heb ik gedaan bij mijn berekening.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 31 March 2009, 11:35:01 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Antislipbandjes
« Reactie #13 Gepost op: 30 March 2009, 16:48:30 »
Piet, kun je de leerlingen van die 20 jaar nog terugvinden ? Dan kun je ze uitleggen dat het pi is en niet phi. Dus zonder de letter 'h' ertussen.

Sander

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re:Antislipbandjes
« Reactie #14 Gepost op: 30 March 2009, 17:29:02 »
Slechte rijeigenschappen agv asb-tjes ??? Die ervaring deel ik in ieder geval niet.
asb-tjes allemaal aan één zijde zetten is wel het laatste wat je moet doen.
Hierdoor gaat het draaistel scheef trekken en worden de rijeigenschappen alleen maar slechter.
Als vergelijk, ga met je auto maar met 2 wielen in de berm rijden en 2 wielen op asfalt.
Als je nu stevig je rem intrapt........probeer dat bij nader inzien maar niet uit  ::) ........
Ik denk dat het verhaal wel duidelijk is.

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald