Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 209970 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #345 Gepost op: 10 July 2010, 05:53:45 »
En toch is  het Altijd al treinhobbijist geweest !

Inderdaad vreemd, dus als het vooraf bekend is dat het model qua kwaliteit niet echt 2010 is, dan mag je daar niets meer over zeggen. Maaaaar, bij de DE-1 dus schijnbaar wel, daar wordt elke iets te lange/korte/scheve snor en oneffenheid tot in den treure beschreven en getoond.
Persoonlijk vindt ik dat als een model na zoveel jaren opnieuw wordt uitgebracht, dat je ook iets anno nu mag verwachten.

Slordig is iets anders dan eenvoudig...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

• Offline Offline
« Reactie #346 Gepost op: 10 July 2010, 09:05:40 »
Inderdaad vreemd, dus als het vooraf bekend is dat het model qua kwaliteit niet echt 2010 is, dan mag je daar niets meer over zeggen.

Is er dan maar één kwaliteit 2010? Lijkt me niet.
Bij deze Limarossi mat '46 hebben we precies gekregen wat werd aangekondigd. Het ontbreken van een stekkerverbinding tussen de bakken is onhandig, maar heeft niets met 2010 te maken. Dat kon 20 jaar geleden ook al. Persoonlijk vind ik vooral de nieuwe prijs tamelijk wezeloos.
De aankondiging van de de1 intertijd was gesteld in superlatieven en dat is volgens mij nog grotendeels gelukt ook. Maar dan moet je ook niet raar opkijken als het model volgens de opgeroepen verwachtingen wordt beoordeeld.
Overigens vind ik de de1 qua servicevriendelijkheid echt helemaal 2010.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #347 Gepost op: 10 July 2010, 09:57:15 »
Mee eens, de mat.'46 maakt de verwachtingen gewoon waar. Het is een eenvoudig model gebleven dat daardoor prima te combineren is met de Hondekop waar Piko met de speelgoedtengels aan heeft gezeten (om maar even een begrip van jou te gebruiken, henk), al zal dat wel niet de reden zijn om het model zo te laten...

Net als Sneek, vind ik de 1e klasse streep te dun en verder valt het mij op dat de raamstijlen in cabine èn zijwanden metaalkleurig zijn, deze hadden middengrijs moeten zijn zoals de 238, 263 en de (zeldzame) 245 van Lima ook hadden. Hopelijk worden deze 2 punten meegenomen bij de productie van de 289. De verre van perfecte snor moet vooral anno 1990 blijven want dan kunnen we er gemakkelijk een Reitsma of Kleinspoor overheen leggen. ;D   

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #348 Gepost op: 10 July 2010, 14:40:07 »
Als ik dit allemaal zo lees, moest ik even een vergelijking maken. Kwaliteit van 20 jaar geleden vergeleken met kwaliteit anno nu.

Ten eerste de 1e klas band:

Dit is 1e klas band op mijn Lima van 12 (?) jaar geleden. Die oogt voor mij beter dan de huidige band op de Rivarossi

Dan de kop (mooie naad trouwens  ;D ) :

Die oogt volgens mij hetzelfde als het nu door Rivarossi uitgebrachte model. Overigens vind ik de aandrijving van de Rivarossi wel heel mooi met de weggewerkte motor en de cardan. Ik wacht op de olijfgroene variant, want die heb ik in het Lima tijdperk nooit gekocht.

Dan de vergelijking van 20 jaar terug en anno nu:

De vergelijking valt voor mij niet negatief uit. De kopvorm is in beide modellen goed getroffen. De ramen en de koplampen zijn wat simpeler uitgevoerd. Overigens ontbreken op deze Lima nog alle onderdelen: de ruitenwisser, het trekoog en de opstapjes zitten er niet op (nog los in de doos).

Dan de snor:

klikbaar

De Lima snor loopt ook omhoog, maar heeft rond de koplampen wel een strakke vorm. Het zandgeel zit er een beetje doorschijnend op, maar de breedte van de snor is misschien wel beter dan de Artitec. Ook de sluitlichten komen bij mij beter (want een tikkeltje kleiner) over, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Robin is dit weekend druk aan het meten dus straks weten we meer. De koplampen zelf zijn bij de Lima natuurlijk erg kaal.

De kopvorm van de Lima en de Artitec zijn vrijwel gelijk en volgens mij uitstekend gelukt. Kijk nog maar eens op de volgende 2 plaatjes:

De pantograaf op de Lima vind ik niks en dat geldt ook voor de Rivarossi, want volgens mij is dat dezelfde. Een paar weken terug heb ik vrij perfecte pantografen binnen gekregen van Frie, die hij zelf heeft ontworpen en geëtst in messing, maar wel voor mat '35. Met eveneens de juiste oplegging in de kano's. Als ik die in elkaar heb gezet zal ik die ook eens op de mat '46 passen en ik vermoed dat dat er veel beter uitziet.

Al met al vind ik de vergelijking tussen de Lima van rond 1990 en de Artitec van 2010 niet ertoe leiden dat ik de Lima een slecht model vind. In tegendeel, ik vond het toen een mooi model en dat is het nog steeds. En met wat aanpassingen helemaal super. Ik denk dat het niet al te moeilijk moet zijn voor de koplampen een goed lijkend model van giethars te maken. Dat zou een hele verbetering zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #349 Gepost op: 10 July 2010, 17:11:19 »
Ivo

Als we het voor elkaar zouden krijgen dat we de lens verwijderen en een doorzichtig stukje plastic maken compleet met lampringen en dat zo terug steken (en de ringen verven) dan zijn we er al een heel eind.

Toch ?
Dat kan gegoten worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #350 Gepost op: 10 July 2010, 17:51:06 »
Is er dan niet een of andere halve zool die ze allebei kan laten zien?
Jawel hoor.

Links Rivarossi, rechts Lima.

Boven Lima, onder Rivarossi.

Het is echt 'zoek de verschillen'.
Opvallend dat zelfs de pantograven inderdaad weer in productie zijn genomen door Hornby.

Na de vakantie gaan we ze maar eens koppelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #351 Gepost op: 10 July 2010, 18:16:10 »
Ivo

Als we het voor elkaar zouden krijgen dat we de lens verwijderen en een doorzichtig stukje plastic maken compleet met lampringen en dat zo terug steken (en de ringen verven) dan zijn we er al een heel eind.

Toch ?
Dat kan gegoten worden.

Je kan ook bij PB-messingmodelbouw een setje lampringen bestellen,
en deze dan met giethars een stuk of 100 keer kopieëren.

Mvg, Mark

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #352 Gepost op: 10 July 2010, 21:06:29 »
Heb ik al eens gedaan, die zijn veel te groot.

Frank heeft er nog nachtmerries van... 8)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #353 Gepost op: 10 July 2010, 22:31:34 »
Philotrain had destijds busjes met daarop lampringen in z'n onderdelenpakket. (Werden oorspronkelijk geleverd met de bouwsets van de 2400.) Die heb ik afgezaagd/ gevijld, de 'contactlenzen' van het treinstel verwijderd, de lampgaten opgeboord (in lijn van het stel) de lampringen vastgelijmd en daarna een lensje gemaakt met KrystalKlear®. Maar op de Roco 2400 zitten ook lampringen... Misschien ziet iemans kans om met de neus van zo'n loc een malletje te maken? :)
Ik zal kijken of ik een dezer dagen het destijds omgebouwde model terug vind, dan upload ik wel een plaatje.

Grn, WT
Tbinnebarretije…

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #354 Gepost op: 10 July 2010, 22:59:35 »
Ik denk dat het niet al te moeilijk moet zijn voor de koplampen een goed lijkend model van giethars te maken. Dat zou een hele verbetering zijn.

Ik heb nog messing koplampen liggen van Philotrain waarvan ik er één na aanpassing in de DE-1 heb zitten, ik heb genoeg om -evt na aanpassing- na te laten gieten bij Tilly.

Erictrein

• Offline Offline
  • NS,SBB,BLS,USA
« Reactie #355 Gepost op: 11 July 2010, 16:40:20 »
Ik heb de Mat 46 nu van decoders voorzien en Led binnenverlichting aangebracht (schakelt op F1), staat wel zeer goed met verlichting. Afstellen van decoders is even zoeken, model gaat op CV2=3 veel te hard en ook de topsnelheid moest teruggebracht worden.
Het openen van de kap vind ik wel heel lastig(zijn toch een paar lipjes afgebroken). Een tip om voor het openen van de kap de condensator! van het dak te trekken en later weer vast te zetten want die van mij heb ik toch aangeraakt en alleen aanraken is voldoende om af te breken. ??? ???
De nieuwe aandrijving is wel goed maar vind wel jammer dat door de binnenverlichting je nu het cardan kan zien ronddraaien ??? ???
NS,SBB,BLS,USA

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #356 Gepost op: 11 July 2010, 16:56:21 »
tip: laat m harder rijden, zie je m niet meer draaien.

Erictrein

• Offline Offline
  • NS,SBB,BLS,USA
« Reactie #357 Gepost op: 11 July 2010, 16:59:32 »
 :D :D :D
NS,SBB,BLS,USA

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #358 Gepost op: 11 July 2010, 20:23:49 »
Ik heb nog messing koplampen liggen van Philotrain waarvan ik er één na aanpassing in de DE-1 heb zitten, ik heb genoeg om -evt na aanpassing- na te laten gieten bij Tilly.

Klinkt goed, en hangt een beetje van de prijs en bruikbaarheid af maar ik zou dan zo maar belangstelling kunnen hebben in 32 stuks.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2010, 20:26:35 door prutser »

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #359 Gepost op: 11 July 2010, 21:20:09 »
Klikt inderdaad interessant.

Dan ga ik zeker mijn 46-4 een update geven.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw