Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 209974 keer)

Northlander1983

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #210 Gepost op: 28 June 2010, 22:35:15 »
Is die kleine motor sterk genoeg ?

Ook voor een helling... ???

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5346
  • Modelspoor is emotie...
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #211 Gepost op: 28 June 2010, 22:37:47 »
De tijd zal het leren... ;D
Tbinnebarretije…

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #212 Gepost op: 28 June 2010, 22:40:13 »
hoeveel grip verwacht je van die twee aangedreven assen?

Northlander1983

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #213 Gepost op: 28 June 2010, 22:43:23 »
Twee assen met antislip moeten genoeg grip hebben om met gemak een treinstel de berg op te trekken, ben alleen bang dat de motor te weinig vermogen zal hebben. Maar voor we de trein voorlopen eerst maar afwachten wat het wordt. Waarom is een vervangende Torque motor niet de juiste en eenvoudigste methode/oplossing, Chris was er erg over te spreken in zijn verslag van de gele mat 46 ombouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #214 Gepost op: 28 June 2010, 22:46:15 »
Omdat het resultaat nogal verschilt per exemplaar. Het rijdt allemaal best, maar de geluidsproductie loopt behoorlijk uiteen. Chris had een mat '46 die met de Modeltorque heel stil was geworden, maar dat is helaas geen regel. Verder is het Modeltorque gebeuren analoog tamelijk onbruikbaar vanwege de niet te temmen maximum snelheid.

Hornby heeft inmiddels een dozijn vergelijkbare treinstellen aangepast. Die doen het prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #215 Gepost op: 28 June 2010, 22:46:58 »
Ja hoor,trekkracht genoeg, ik heb 2 class 58ers die flinke treinen kunnen trekken.
Maar de gouwe ouwe Lima pannekoek motor wordt nog steeds gebruikt door Hornby ;D dus wie weet grijpen ze daar toch nog op terug ;)
Waarom is een vervangende Torque motor niet de juiste en eenvoudigste methode/oplossing, Chris was er erg over te spreken in zijn verslag van de gele mat 46 ombouw.
Geef dat anders door als tip aan Hornby, misschien komen ze dan eerder in de winkel ;D
Vr. groeten,
Bob

Northlander1983

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #216 Gepost op: 28 June 2010, 22:47:19 »
@ Henk,
OK, dat was bij mij niet bekend.

@Bob,
ik zou er NIET raar van op kijken als de motor de oude blijft, printje erin met enkele leds van een dubbeltje en de buit is binnen...

is de oude Lima motor zo slecht met name door het te hoge geluid?
« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 22:50:10 door Northlander. »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #217 Gepost op: 28 June 2010, 22:54:40 »
Oude Lima pannekoek-motoren laten zich vaak minder goed regelen met een decoder, vervuilen snel, zijn lawaaiig (al is dat deels ook de tussentandwielen) en creeeren/verzamelen bergen stof (wederom ook deels door open tandwielen)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #218 Gepost op: 28 June 2010, 22:55:13 »
Ik bedoel dat Hornby niet met een vervangende Torque motor kan komen.
Dat is meer een mooie oplossing voor ons modelbouwers.
Dan kunnen ze (inderdaad) net zo goed de oude motor gebruiken.
Vr. groeten,
Bob

Northlander1983

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #219 Gepost op: 28 June 2010, 22:57:34 »
Bedankt voor jullie toelichting, persoonlijk mag de motor best een beetje geluid produceren, immers een echt treinstel is ook niet muisstil. Maar moet wel zeggen dat ik Ma** gewend ben dus kijk er niet snel van op van een beetje/veel lawaai.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #220 Gepost op: 28 June 2010, 22:58:32 »
Modeltorque is een lapmiddel... het lost een paar van de grootste kwalen op maar is zeker geen top oplossing. De Piko methode zou een aanzienlijke verbetering zijn; het wegwerken zonder verlies van interieur is voor de echte doet-et-zelvurt ook geen issue (al kan Gamma bij deze als kiespijn gemist worden ;D )

*edit* vergeleken bij Matrix is de Lima pannekoek fluisterstil ! Ook al omdat er geen metalen kap is die mee resoneert  :P
« Laatst bewerkt op: 28 June 2010, 23:00:05 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #221 Gepost op: 29 June 2010, 08:31:34 »
ik zou er NIET raar van op kijken als de motor de oude blijft, ...


Ik zou er WEL raar van opkijken, want op de site van Hornby staat al een tijd aangekondigd dat er een motor met vliegwiel in komt.

Grtz,
Ton

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #222 Gepost op: 29 June 2010, 09:01:00 »
In de 2e week van juli worden alle gestelde vragen beantwoord door de levering van de Mat. '46 in bloedneus uitvoering. Kortom nog even afzien. (Bron: Overbeek)

Grtz,

Willem

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #223 Gepost op: 29 June 2010, 12:20:11 »
Ik zou er WEL raar van opkijken, want op de site van Hornby staat al een tijd aangekondigd dat er een motor met vliegwiel in komt.

Grtz,
Ton

Helemaal gelijk, ik snap trouwens niet waarom de discussie over de motor zo verloopt. Rivarossi geeft duidelijk aan motor met vliegwiel. Geen discussie mogelijk.
Wat wel opviel is dat er bij dit model niet aangegeven staat of er werkende sluitseinen aanwezig zijn. Bij de andere versies worden er wel werkende sluitseinen aangegeven. Ik ga ervan uit dat dit gewoon geld voor alle '46 versies.

Groetelette Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #224 Gepost op: 29 June 2010, 12:59:45 »
Mat. '46 in bloedneus uitvoering.
Dat wordt dan een speciaaltje  ;)  Die ken ik alleen als mat '54. Ik ken wel olijfgroene en grasgroene met rode brede biezen op de kop. Ik geloof dat in het verleden de grasgroene versie met rode biezen als eerste is aangekondigd, dus we wachten af.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*