Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: ICK, de plannen  (gelezen 6451 keer)

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
ICK, de plannen
« Gepost op: 23 March 2009, 18:36:58 »
Hallo allen,

Ik ben heel erg benieuwd wat de plannen zijn met de huidige ICK-rijtuigen.
Een lastige vraag, omdat ik graag wil weten wanneer dit gaat gebeuren.
Er zijn namelijk al behoorlijk wat ICK's uit dienst gehaald.

Ik zou blij zijn als die dingen het Nederlandse spoor hebben verlaten...

Ik ben benieuwd!

(O ja, ik was ook nog op zoek naar een mooie plaat van zijn vervanger, de nieuwe VIRM)

Pieter

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: ICK, de plannen
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2009, 19:17:04 »
Het is de bedoeling dat ze per 20 april zijn verdwenen volgens dit bericht.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 19:18:40 door Julius »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICK, de plannen
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2009, 19:23:11 »
De opvolger van ICK is Virm 4. Deze zijn genummerd vanaf 9551. Er zijn al aardig wat stellen ingestroomd. Helaas betekent dit het einde voor zowel ICL, ICK, en de 1800 serie

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: ICK, de plannen
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2009, 19:58:35 »
Hoe eerder hoe beter.
Tegenwoordig hebben ze het onzalige idee om een stam in te zetten tussen Maastricht en Schiphol, in de spits notabene.
Dacht dat we de tijd van het veevervoer al achter ons gelaten hadden.
Man man man wat een oude rammelbakken.  :(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ICK, de plannen
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2009, 20:06:09 »
Alleen de echte treinen verdwijnen zo. Er komen steeds meer "trams" op het spoor.Alleen maar het zelfde,het gaat een beetje heel erg vervelen bij het reizigersverkeer

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2009, 20:09:45 »
Alleen de echte treinen verdwijnen zo. Er komen steeds meer "trams" op het spoor.Alleen maar het zelfde,het gaat een beetje heel erg vervelen bij het reizigersverkeer


Wat is er mis met een dikke VIRM?

Ik zie ze wel graag voorbij komen.
Het enige dat ik jammer vind is dat je dan bijna geen 1700 of 1800 tegen komt in de reizigersdienst.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: ICK, de plannen
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2009, 20:34:39 »
 zo dik vind ik die "Dikke VIRM" nou ook weer niet, de hoeveelheid (V)IRM op het Nederlandse spoor begint me zo langzamerhand mn strot uit te komen, echt veel afwisseling is er zo niet meer. Om over het zitcomfort en het geluid nog maar te zwijgen...

ICK's zijn dan misschien wel rammelbakken, dat zei iedereen toentertijd ook over Plan E en Plan W, maar ze geven tenminste nog een beetje afwisseling in het IC Park.
en zoals André ook al zei, het waren tenminste nog echte treinen, zonder al te veel plastic en electronica.

blijft jammer om dit materieel te zien verdwijnen, en ja ik heb er een jaar lang bijna dagelijks in gereisd.

Sander
 

Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICK, de plannen
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2009, 20:43:47 »
VIRM 4 vind ik veel beter als de oude. Virm vind ik ook zeker niet lelijk, maar wanneer er teveel VIRM wordt ingezet begint het snel te vervelen.

Terug naar de ICK!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: ICK, de plannen
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2009, 20:46:03 »
Sowieso 1 sneeuwvlokje en al het VIRM spul staat defect aan de kant. Nee geef mij maar een fraaie getrokkentrein zoals een 1800 met ICK's ICL's of de berlijntrein. Dat is veel beter en mooier als die suffe VIRM's of 1700 +ICRm.
Voor grootspoorfoto's zie site

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: ICK, de plannen
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2009, 21:27:59 »
Het enige dat ik jammer vind is dat je dan bijna geen 1700 of 1800 tegen komt in de reizigersdienst.
Misschien eens achter de gerenium´s vandaan kruipen dan, want die dingen doen niks anders dan in de reizigersdienst rondrijden...  ::)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: ICK, de plannen
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2009, 21:32:11 »
Weer een mooi staaltje NS; erg jammer dat dit materieeltype eruit gaat.

Het ergste is nog wel dat deze treinen vervangen moeten worden door VIRM. Ik vind de VIRM's een schande wat betreft zitcomfort, en ook het feit dat de ramen niet open kunnen zint me niks. Je zit daar toch niet echt veilig, als je je bij een calamiteit door een paar van die smalle glazen rotdeurtjes moet wurmen... Ik moet er niet aan denken dat er een ongeluk met zo'n trein gebeurd. Dan moet een (in de spits al helemaal bom-)vol treinstel, in paniek, door die smalle deurtjes, en dat wordt chaos! Bij ICK kunnen de ramen op een (redelijk) normale manier open, als er dan iets is kan je er tenminste nog door het raam uit.

Verder weet ik niets stillers dan een ICK rijtuig, in (vooral oude) VIRM's hoor je toch te vaak gefluit/gezang van de motor/versnellingsbak, en ook het gepiep bij de bakovergangen is niet te harden. Ik begrijp wel dat ICK voor druk spitsverkeer iets minder ideaal is, maar het lijkt me beter materiaal voor buiten de spits.

Ook het overbodig raken van 1700/1800 locs lijkt me niet mooi, omdat ze nog niet afgeschreven zijn, en nog prima een personen- of goederentrein kunnen trekken. Dat is een stuk milieuvriendelijker dan vrachtauto's op de weg.

Helaas lijken de NS en de overheid het spoor bijster te zijn wat betreft het benutten van ons railnet.

MVG, Robin

P.S.
Sloop
Tot slot wil ik ook nog even kwijt dat ik het vreemd vind, dat de NS zo moeilijk doet over het overnemen van een bankstel o.i.d. uit sloopmaterieel. Enkele weken geleden heb ik daarover contact gehad (er worden wat Plan T'tjes gesloopt binnenkort, en een ICK-bank op termijn lijkt me ook wel wat).
Helaas: het antwoord kwam er op neer "Daar doen we niet aan." zonder verdere opgaaf van reden. Dat ze daar niet toe verplicht zijn, oké, maar in mijn ogen bespaart het hen alleen maar afval, en dus geld, als ik een bank overneem.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2009, 21:32:56 »
Nu nog wel, maar als de ICK er uit gaat komen een hoop 1800-en stil te staan (utgezonder de loc's die de DDM1 rijden.

Voor de 1700 zal waarschijnlijk nog voldoende werk zijn zoals de ICRm trek-duw stammen, en de DD-AR.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ICK, de plannen
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2009, 21:37:05 »
Ik zou blij zijn als die dingen het Nederlandse spoor hebben verlaten...

De draaistellen onder ICK zijn van een van de Minden Deutz types, met magneetrem geschikt voor 200 km/h. En dat hebben ze jarenlang bij de DB gereden. Geen blokkenremmen, dus mooie gladde geruisloze loopvlakken.

De Duitsers bouwden al de eerste versies van deze vooruitstrevende draaistellen toen werkspoor nog volstrekt verouderde loopwerken met scheengeleiding bouwde voor Plan E, Plan V, etc...

Dus a.u.b. geen kritiek op de loopeigenschappen van ICK. Deze zijn nog steeds subliem!!!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: ICK, de plannen
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2009, 21:40:11 »
Dat ze daar niet toe verplicht zijn, oké, maar in mijn ogen bespaart het hen alleen maar afval, en dus geld, als ik een bank overneem.

Denk je dat ze het geld wat ze besparen met het geven/verkopen van een bank aan je opweegt tegen de administratieve rompslomp die er bij komt kijken?

Ik zie het al voor me: 100 hongerige hobbyisten die allemaal een bank willen uit een ICK bak! :P

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: ICK, de plannen
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2009, 21:41:43 »
Helaas is het wat betrefd banken en onderdelen dat je de juiste connecties moet hebben. Als je deze niet hebt mag je nog blij zijn dat ze een mail terugsturen.
Voor grootspoorfoto's zie site