Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: ICK, de plannen  (gelezen 6466 keer)

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
ICK, de plannen
« Gepost op: 23 March 2009, 18:36:58 »
Hallo allen,

Ik ben heel erg benieuwd wat de plannen zijn met de huidige ICK-rijtuigen.
Een lastige vraag, omdat ik graag wil weten wanneer dit gaat gebeuren.
Er zijn namelijk al behoorlijk wat ICK's uit dienst gehaald.

Ik zou blij zijn als die dingen het Nederlandse spoor hebben verlaten...

Ik ben benieuwd!

(O ja, ik was ook nog op zoek naar een mooie plaat van zijn vervanger, de nieuwe VIRM)

Pieter

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: ICK, de plannen
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2009, 19:17:04 »
Het is de bedoeling dat ze per 20 april zijn verdwenen volgens dit bericht.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 19:18:40 door Julius »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICK, de plannen
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2009, 19:23:11 »
De opvolger van ICK is Virm 4. Deze zijn genummerd vanaf 9551. Er zijn al aardig wat stellen ingestroomd. Helaas betekent dit het einde voor zowel ICL, ICK, en de 1800 serie

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: ICK, de plannen
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2009, 19:58:35 »
Hoe eerder hoe beter.
Tegenwoordig hebben ze het onzalige idee om een stam in te zetten tussen Maastricht en Schiphol, in de spits notabene.
Dacht dat we de tijd van het veevervoer al achter ons gelaten hadden.
Man man man wat een oude rammelbakken.  :(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ICK, de plannen
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2009, 20:06:09 »
Alleen de echte treinen verdwijnen zo. Er komen steeds meer "trams" op het spoor.Alleen maar het zelfde,het gaat een beetje heel erg vervelen bij het reizigersverkeer

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2009, 20:09:45 »
Alleen de echte treinen verdwijnen zo. Er komen steeds meer "trams" op het spoor.Alleen maar het zelfde,het gaat een beetje heel erg vervelen bij het reizigersverkeer


Wat is er mis met een dikke VIRM?

Ik zie ze wel graag voorbij komen.
Het enige dat ik jammer vind is dat je dan bijna geen 1700 of 1800 tegen komt in de reizigersdienst.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: ICK, de plannen
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2009, 20:34:39 »
 zo dik vind ik die "Dikke VIRM" nou ook weer niet, de hoeveelheid (V)IRM op het Nederlandse spoor begint me zo langzamerhand mn strot uit te komen, echt veel afwisseling is er zo niet meer. Om over het zitcomfort en het geluid nog maar te zwijgen...

ICK's zijn dan misschien wel rammelbakken, dat zei iedereen toentertijd ook over Plan E en Plan W, maar ze geven tenminste nog een beetje afwisseling in het IC Park.
en zoals André ook al zei, het waren tenminste nog echte treinen, zonder al te veel plastic en electronica.

blijft jammer om dit materieel te zien verdwijnen, en ja ik heb er een jaar lang bijna dagelijks in gereisd.

Sander
 

Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICK, de plannen
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2009, 20:43:47 »
VIRM 4 vind ik veel beter als de oude. Virm vind ik ook zeker niet lelijk, maar wanneer er teveel VIRM wordt ingezet begint het snel te vervelen.

Terug naar de ICK!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: ICK, de plannen
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2009, 20:46:03 »
Sowieso 1 sneeuwvlokje en al het VIRM spul staat defect aan de kant. Nee geef mij maar een fraaie getrokkentrein zoals een 1800 met ICK's ICL's of de berlijntrein. Dat is veel beter en mooier als die suffe VIRM's of 1700 +ICRm.
Voor grootspoorfoto's zie site

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: ICK, de plannen
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2009, 21:27:59 »
Het enige dat ik jammer vind is dat je dan bijna geen 1700 of 1800 tegen komt in de reizigersdienst.
Misschien eens achter de gerenium´s vandaan kruipen dan, want die dingen doen niks anders dan in de reizigersdienst rondrijden...  ::)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: ICK, de plannen
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2009, 21:32:11 »
Weer een mooi staaltje NS; erg jammer dat dit materieeltype eruit gaat.

Het ergste is nog wel dat deze treinen vervangen moeten worden door VIRM. Ik vind de VIRM's een schande wat betreft zitcomfort, en ook het feit dat de ramen niet open kunnen zint me niks. Je zit daar toch niet echt veilig, als je je bij een calamiteit door een paar van die smalle glazen rotdeurtjes moet wurmen... Ik moet er niet aan denken dat er een ongeluk met zo'n trein gebeurd. Dan moet een (in de spits al helemaal bom-)vol treinstel, in paniek, door die smalle deurtjes, en dat wordt chaos! Bij ICK kunnen de ramen op een (redelijk) normale manier open, als er dan iets is kan je er tenminste nog door het raam uit.

Verder weet ik niets stillers dan een ICK rijtuig, in (vooral oude) VIRM's hoor je toch te vaak gefluit/gezang van de motor/versnellingsbak, en ook het gepiep bij de bakovergangen is niet te harden. Ik begrijp wel dat ICK voor druk spitsverkeer iets minder ideaal is, maar het lijkt me beter materiaal voor buiten de spits.

Ook het overbodig raken van 1700/1800 locs lijkt me niet mooi, omdat ze nog niet afgeschreven zijn, en nog prima een personen- of goederentrein kunnen trekken. Dat is een stuk milieuvriendelijker dan vrachtauto's op de weg.

Helaas lijken de NS en de overheid het spoor bijster te zijn wat betreft het benutten van ons railnet.

MVG, Robin

P.S.
Sloop
Tot slot wil ik ook nog even kwijt dat ik het vreemd vind, dat de NS zo moeilijk doet over het overnemen van een bankstel o.i.d. uit sloopmaterieel. Enkele weken geleden heb ik daarover contact gehad (er worden wat Plan T'tjes gesloopt binnenkort, en een ICK-bank op termijn lijkt me ook wel wat).
Helaas: het antwoord kwam er op neer "Daar doen we niet aan." zonder verdere opgaaf van reden. Dat ze daar niet toe verplicht zijn, oké, maar in mijn ogen bespaart het hen alleen maar afval, en dus geld, als ik een bank overneem.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICK, de plannen
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2009, 21:32:56 »
Nu nog wel, maar als de ICK er uit gaat komen een hoop 1800-en stil te staan (utgezonder de loc's die de DDM1 rijden.

Voor de 1700 zal waarschijnlijk nog voldoende werk zijn zoals de ICRm trek-duw stammen, en de DD-AR.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ICK, de plannen
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2009, 21:37:05 »
Ik zou blij zijn als die dingen het Nederlandse spoor hebben verlaten...

De draaistellen onder ICK zijn van een van de Minden Deutz types, met magneetrem geschikt voor 200 km/h. En dat hebben ze jarenlang bij de DB gereden. Geen blokkenremmen, dus mooie gladde geruisloze loopvlakken.

De Duitsers bouwden al de eerste versies van deze vooruitstrevende draaistellen toen werkspoor nog volstrekt verouderde loopwerken met scheengeleiding bouwde voor Plan E, Plan V, etc...

Dus a.u.b. geen kritiek op de loopeigenschappen van ICK. Deze zijn nog steeds subliem!!!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: ICK, de plannen
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2009, 21:40:11 »
Dat ze daar niet toe verplicht zijn, oké, maar in mijn ogen bespaart het hen alleen maar afval, en dus geld, als ik een bank overneem.

Denk je dat ze het geld wat ze besparen met het geven/verkopen van een bank aan je opweegt tegen de administratieve rompslomp die er bij komt kijken?

Ik zie het al voor me: 100 hongerige hobbyisten die allemaal een bank willen uit een ICK bak! :P

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: ICK, de plannen
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2009, 21:41:43 »
Helaas is het wat betrefd banken en onderdelen dat je de juiste connecties moet hebben. Als je deze niet hebt mag je nog blij zijn dat ze een mail terugsturen.
Voor grootspoorfoto's zie site